Praktyki pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA-PP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ogólnej - 32 - filologia polska s1 Zajęcia z modułów I i II do wyboru - III rok filologii angielskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - III rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - III rok filologii polskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - III rok filologii romańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - III rok filologii rosyjskiej s1 - wymagania etapowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje z zakresu pedagogiki i psychologii, zdobywane w trakcie zajęć. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30h godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu: 10h. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student zna zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (B.3.W1.) W2. Student zna zasady organizacji, w tym podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne itp. (B.3.W2.) W3. Student zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią (B.3.W3.) Opracowane na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze (B.3.U1.) U2. Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów (B.3.U2.) U3. Student potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U3.) U4. Student potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (B.3.U4.) U5. Student potrafi analizować zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (B.3.U5.) U6. Student potrafi analizować (przy wsparciu opiekuna praktyk) sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (B.3.U6.) Opracowane na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Student jest gotów skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (B.3.K1.) Opracowane na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczeniowa, wykład, pogadanka, obserwacja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej. Praktyka jest realizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym tzw. ustawą Kamilka oraz zarządzeniem JM Rektora UMK w tej sprawie |
Pełny opis: |
Do zadań studenta podczas praktyki należy : Zadanie 1. Prawne, organizacyjne i finansowe podstawy funkcjonowania szkoły - analiza podstaw prawnych, dokumentacji szkoły oraz rozmowa z dyrektorem. Analiza programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły. Zebranie informacji na temat działań profilaktycznych prowadzonych w szkole. Zadanie 2 . Zebranie informacji o działaniach szkoły na rzecz młodzieży potrzebującej pomocy (pomoc finansowa, rzeczowa, psychologiczno-pedagogiczna, inne formy pomocy - rola wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, rady rodziców). Zadanie 3. Możliwości kształcenia się osób niepełnosprawnych w szkole (liczba uczniów niepełnosprawnych, warunki, jakie szkoła stwarza dla osób niepełnosprawnych, formy pomocy, stosunek nauczycieli i uczniów do tych osób - rozmowy z pedagogiem/psychologiem szkolnym, nauczycielami, ewentualnie uczniami). Zadanie 4. Przeprowadzenie wywiadu z wychowawcą klasy, poznanie dokumentacji prowadzonej przez wychowawcę klasy - arkusze ocen, dziennik, zeszyt uwag, itp. Zadanie 5. Obserwacja i analizowanie działań nauczyciela podejmowanych wobec negatywnych zachowań uczniów. Zadanie 6 Obserwacja 3 godzin wychowawczych i 20 godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczyciela - opiekuna praktyki (analiza celów i funkcji lekcji, stosowanych metod wychowawczych, atmosfery oraz relacji wychowawca-uczeń i uczeń-uczeń). Zadanie 7. Przygotowanie i przeprowadzenie 3 lekcji wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę i zajęć profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze - w porozumieniu z wychowawcą klasy i uczelnianym opiekunem praktyk (akceptacja scenariusza przez wychowawcę klasy i omówienie przeprowadzonych zajęć). Zadanie 8. Obserwacja pracy nauczyciela z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uwaga: Praktyka jest realizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym tzw. ustawą Kamilka oraz zarządzeniem JM Rektora UMK w tej sprawie |
Literatura: |
W przypadku praktyki obowiązuje literatura do zajęć z pedagogiki i psychologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu studenta zobowiązany jest do przygotowania następujących dokumentów a) karty przebiegu praktyk (zawierają sprawozdania ze zrealizowanych zadań zawartych w instrukcji), b) scenariuszy prowadzonych zajęć - 3 c) pisemnego podsumowania z odbytych praktyk, (ocena wykorzystania wiedzy psychologiczno-pedagogicznej w szkole) 2. Zwrot nauczycielowi UMK wypełnionego i ocenionego przez nauczyciela– opiekuna karty przebiegu praktyki, nie później niż 2 tygodnie przed końcem semestru, w którym następuje zaliczenie praktyki. 3. Karta przebiegu praktyki stanowi podstawę do uzyskania zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.