Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-s1NA1L-PED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

30 H.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metody projektów; podstawą zaliczenia jest realizacja autorskiego badania empirycznego w schemacie badań w działaniu.

Pełny opis:

Na zajęciach dominuje metoda projektu. Konwersatorium wykorzystuje również klasyczną metodę problemową oraz metodę przypadków.

Podstawą uzyskania zaliczenia jest systematyczna praca nad społecznym przedsięwzięciem badawczym, realizowanym w schemacie badanie w działaniu.

Skonstruowany wg wytycznych (sześć punktów) raport z badań przedstawiony powinien być na zajęciach, a praca badawcza winna być udokumentowana.

Literatura:

I BADANIA W DZIAŁANIU

1. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/badania_w_dzialaniu_w_praktyce_pedagogicznej_online.pdf

Wstęp

2. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130384/goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Typy badań w działaniu (50-61)

Proces badania w działaniu (61-89)

3.

https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130374/prawelska-skrzypek_cwikla_baranska_kolodziejczyk_badania_w_dzialaniu_jako_podejscie_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rozdział 1 Wyzwania poznawcze i metodologiczne w badaniach w działaniu

II PODSTAWY DIAGNOZY PEDAGOGICZNEJ

1. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011.

-Podstawowe pojęcia

-Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona

-Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka

-Zaburzenia zachowania

-Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą uzyskania zaliczenia jest systematyczna praca nad społecznym przedsięwzięciem badawczym, realizowanym w schemacie badanie w działaniu.

Skonstruowany wg wytycznych (sześć punktów) raport z badań przedstawiony powinien być na zajęciach, a praca badawcza winna być udokumentowana.

Niezbędna do zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach oraz znajomość omawianej literatury.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Dejna
Prowadzący grup: Dagna Dejna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metody projektów; podstawą zaliczenia jest realizacja autorskiego badania empirycznego w schemacie badań w działaniu

Pełny opis:

1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.

2. Metody badań społecznych - metody badań pedagogicznych

3. Badania empiryczne w schemacie badań w działaniu - struktura i przebieg procesu badawczego; metody zbierania danych, formułowanie problemu badawczego

4. Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Zasady i metody stosowane w wychowaniu. Tworzenie klimatu wychowawczego. Błędy wychowawcze, ich przyczyny i skutki. Trudności wychowawcze i niepowodzenia szkolne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania

5. Poznawanie uczniów. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice i ich ograniczenia, kwestie etyczne.

Rozwój profesjonalny. Wiedza prywatna, potoczna a wiedza naukowa nauczyciela.

6. Samokształcenie. Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. Uczenie się przez całe życie nauczycieli.

7. Etyka nauczycielska.

8. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy.

9. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przyczyny, symptomy, strategie zaradcze.

Literatura:

1. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/badania_w_dzialaniu_w_praktyce_pedagogicznej_online.pdf

Wstęp

2. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130384/goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Typy badań w działaniu (50-61)

Proces badania w działaniu (61-89)

3. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011.

-Podstawowe pojęcia

-Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona

-Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka

-Zaburzenia zachowania

-Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Grabowska-Pieńkosz
Prowadzący grup: Dorota Grabowska-Pieńkosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metody projektów; podstawą zaliczenia jest realizacja autorskiego badania empirycznego w schemacie badań w działaniu

Pełny opis:

1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.

2. Metody badań społecznych - metody badań pedagogicznych

3. Badania empiryczne w schemacie badań w działaniu - struktura i przebieg procesu badawczego; metody zbierania danych, formułowanie problemu badawczego

4. Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Zasady i metody stosowane w wychowaniu. Tworzenie klimatu wychowawczego. Błędy wychowawcze, ich przyczyny i skutki. Trudności wychowawcze i niepowodzenia szkolne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania

5. Poznawanie uczniów. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice i ich ograniczenia, kwestie etyczne.

Rozwój profesjonalny. Wiedza prywatna, potoczna a wiedza naukowa nauczyciela.

6. Samokształcenie. Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. Uczenie się przez całe życie nauczycieli.

7. Etyka nauczycielska.

8. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy.

9. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przyczyny, symptomy, strategie zaradcze.

Literatura:

1. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/badania_w_dzialaniu_w_praktyce_pedagogicznej_online.pdf

Wstęp

2. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130384/goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Typy badań w działaniu (50-61)

Proces badania w działaniu (61-89)

3. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011.

-Podstawowe pojęcia

-Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona

-Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka

-Zaburzenia zachowania

-Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)