Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA1L-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 H. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metody projektów; podstawą zaliczenia jest realizacja autorskiego badania empirycznego w schemacie badań w działaniu. |
Pełny opis: |
Na zajęciach dominuje metoda projektu. Konwersatorium wykorzystuje również klasyczną metodę problemową oraz metodę przypadków. Podstawą uzyskania zaliczenia jest systematyczna praca nad społecznym przedsięwzięciem badawczym, realizowanym w schemacie badanie w działaniu. Skonstruowany wg wytycznych (sześć punktów) raport z badań przedstawiony powinien być na zajęciach, a praca badawcza winna być udokumentowana. |
Literatura: |
I BADANIA W DZIAŁANIU 1. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/badania_w_dzialaniu_w_praktyce_pedagogicznej_online.pdf Wstęp 2. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130384/goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y Typy badań w działaniu (50-61) Proces badania w działaniu (61-89) 3. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130374/prawelska-skrzypek_cwikla_baranska_kolodziejczyk_badania_w_dzialaniu_jako_podejscie_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y Rozdział 1 Wyzwania poznawcze i metodologiczne w badaniach w działaniu II PODSTAWY DIAGNOZY PEDAGOGICZNEJ 1. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. -Podstawowe pojęcia -Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona -Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka -Zaburzenia zachowania -Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest systematyczna praca nad społecznym przedsięwzięciem badawczym, realizowanym w schemacie badanie w działaniu. Skonstruowany wg wytycznych (sześć punktów) raport z badań przedstawiony powinien być na zajęciach, a praca badawcza winna być udokumentowana. Niezbędna do zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach oraz znajomość omawianej literatury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metody projektów; podstawą zaliczenia jest realizacja autorskiego badania empirycznego w schemacie badań w działaniu |
|
Pełny opis: |
1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela. 2. Metody badań społecznych - metody badań pedagogicznych 3. Badania empiryczne w schemacie badań w działaniu - struktura i przebieg procesu badawczego; metody zbierania danych, formułowanie problemu badawczego 4. Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Zasady i metody stosowane w wychowaniu. Tworzenie klimatu wychowawczego. Błędy wychowawcze, ich przyczyny i skutki. Trudności wychowawcze i niepowodzenia szkolne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania 5. Poznawanie uczniów. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice i ich ograniczenia, kwestie etyczne. Rozwój profesjonalny. Wiedza prywatna, potoczna a wiedza naukowa nauczyciela. 6. Samokształcenie. Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. Uczenie się przez całe życie nauczycieli. 7. Etyka nauczycielska. 8. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy. 9. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przyczyny, symptomy, strategie zaradcze. |
|
Literatura: |
1. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/badania_w_dzialaniu_w_praktyce_pedagogicznej_online.pdf Wstęp 2. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130384/goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y Typy badań w działaniu (50-61) Proces badania w działaniu (61-89) 3. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. -Podstawowe pojęcia -Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona -Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka -Zaburzenia zachowania -Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Grabowska-Pieńkosz | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska-Pieńkosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metody projektów; podstawą zaliczenia jest realizacja autorskiego badania empirycznego w schemacie badań w działaniu |
|
Pełny opis: |
1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela. 2. Metody badań społecznych - metody badań pedagogicznych 3. Badania empiryczne w schemacie badań w działaniu - struktura i przebieg procesu badawczego; metody zbierania danych, formułowanie problemu badawczego 4. Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Zasady i metody stosowane w wychowaniu. Tworzenie klimatu wychowawczego. Błędy wychowawcze, ich przyczyny i skutki. Trudności wychowawcze i niepowodzenia szkolne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania 5. Poznawanie uczniów. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice i ich ograniczenia, kwestie etyczne. Rozwój profesjonalny. Wiedza prywatna, potoczna a wiedza naukowa nauczyciela. 6. Samokształcenie. Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. Uczenie się przez całe życie nauczycieli. 7. Etyka nauczycielska. 8. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy. 9. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przyczyny, symptomy, strategie zaradcze. |
|
Literatura: |
1. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/badania_w_dzialaniu_w_praktyce_pedagogicznej_online.pdf Wstęp 2. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130384/goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y Typy badań w działaniu (50-61) Proces badania w działaniu (61-89) 3. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. -Podstawowe pojęcia -Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona -Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka -Zaburzenia zachowania -Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.