Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-s1NA1Z-PED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem wykładowcy - synchroniczne wykłady on-line w terminach przewidzianych w planie zajęć - 30 godzin

- udział w wykładach – 30 godzin .


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - systematyczna lektura literatury - 10 godzin


3. Praca własna nad przygotowaniem się do egzaminu - 10 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji rozwoju, socjalizacji, wychowania, kształcenia i autoedukacji człowieka

W2: na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń

W3: Ma wiedzę na temat zinstytucjonalizowanej edukacji i praktyki edukacyjnej

W szczególności:

a) na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń,

b) wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, podstaw,

c) klasycznych i współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów,

d) zna i rozumie normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym)

e) rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów

f) zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;

g) struktury i funkcji systemu edukacji celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych,

h) prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością;

i) specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

j) bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie,

k) projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego,

m) etyki zawodu nauczyciela;



Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.)


1. Student zna podstawowe zagadnienia i rozumie problematykę związaną z oceną jakości działalności szkoły i innych placówek systemu oświaty

2. Student rozumie konieczność ustawicznego kształcenia nauczycieli oraz zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego

3. Student ma wiedzę dotyczącą problematyki dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; w szczególności: zjawiska agresji i przemocy elektronicznej, uzależnień (w tym od urządzeń elektronicznych), odrzucenia przez grupę rówieśniczą, prześladowań

4. Student posiada wiedzę dotyczącą szkolnej sytuacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym (np z dotkniętej represjami sąsiedniej Białorusi)

5. Student ma wiedzę dotyczącą konieczności i form wspierania samorządności i autonomii swoich uczniów





Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi pozyskiwać dane oraz zastosować podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania procesów i zjawisk społecznych/edukacyjnych.

W szczególności:

a) potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,

b) potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji,

c) rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym;

c) posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej,

d) potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej,

e) potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym),

rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;

f) wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem;

g) monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły;

g) potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce,

h) potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności,

i) potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne,

j) potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego;



Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.)


1. Student potrafi wybrać i zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego

2. Student potrafi wybrać i dostosować program nauczania zgodny z podstawą programową do aktualnych potrzeb swoich uczniów oraz sytuacji społecznej (w tym epidemicznej)

3. Student jest w mocy, aby rozpoznać sytuację zagrożeń i uzależnień u uczniów i adekwatnie zareagować (przemoc, uzależniania, depresja, samobójstwo).

4. Student posiada umiejętności, pozwalające na nawiązywanie owocnej współpracy z innymi nauczycielami oraz z otoczeniem społecznym


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student:

a) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych),

b) jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;

c) porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;

d) podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej;

e) projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji;

f) pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej

d) ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka,

f) odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze),



Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.)


1. Student jest zdolny do okazywania empatii uczniom, współpracownikom oraz sobie oraz do zapewnienia profesjonalnego wsparcia i pomocy

2. Student, przy współpracy środowiska społecznego, pogłębia soją wiedzę i umiejętności pedagogiczne; ma potrzebę samorozwoju

3. Student jest gotów do współpracy z lokalnym środowiskiem społecznym i edukacyjnym, kreuje je, ulepsza, potrafi na nie realnie wpływać

Metody dydaktyczne:

Wykłady prowadzone są on-line w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem studiów, na platformie TEAMS.


Wykład informacyjny

Wykład konwersatoryjny

Klasyczna metoda problemowa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego.

Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka.

1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe

2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne.

3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania

4. Pedagogiczny i antropologiczny obraz wychowania

5. Procesy hominizacji osobniczej:

6. Kondycja współczesnej pedagogiki.

Pełny opis:

1. Proces wychowania

Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus i swoboda w wychowaniu. Wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju. Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. Podmiotowość w wychowaniu. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.

2. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy wychowawcze. Konteksty wychowania. Praca z grupą rówieśniczą. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń.

3. Szkoła jako instytucja wychowawcza.

Przestrzeń szkoły/przestrzeń jako przedmiot naukowego namysłu. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Autokratyzm i demokracja w szkole. Postawy nauczycieli i uczniów. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Metody wychowawcze i ich skuteczność. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem.

4. Społeczność szkolna

a) uczniowie - sposoby funkcjonowania uczniów w klasie. Pozycja społeczna ucznia w klasie. Typy uczniów. Uczeń szczególnie uzdolniony. Inny i obcy. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

b) Nauczyciele -przygotowanie zawodowe nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela. Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Program wewnętrzny nauczyciela.

5. Działalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna szkoły.

Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne.

Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.) - od roku akademickiego 2020/2021

1. Jakość w edukacji - ujęcie teoretyczne i praktyczne w kontekście jakości życia człowieka.

2. Samodoskonalenie w kontekście społecznej misji nauczycieli oraz projektowanie własnego rozwoju zawodowego i rozwijanie nauczycielskiego kapitału symbolicznego.

3. Uczeń w sytuacji kryzysowej i traumatycznej (agresja, współcześni migranci, różnice kulturowe, doświadczenia przemocy, zagrożenie depresją i samobójstwem).

4. Sposoby wspierania postaw obywatelskich uczniów.

Literatura:

I Podstawy

1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami).

2.https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf. - s. 7-25)

II Przestrzeń szkoły - jako przedmiot namysłu

3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły

-Przestrzeń edukacyjna jako przedmiot naukowego namysłu - znajomość dokonań badawczych kluczowych, wspomnianych w książce autorów (rozdział 1).

-Fałdy przestrzeni szkolnej, dzielnice szkoły, rodzaje przestrzeni (publiczna, prywatna, intymna - przykłady), przestrzeń infantylizująca, szkoła w przestrzeni fotografii.

-Płeć przestrzeni.

-Szkoła w przestrzeni metafor.

III Przemoc symboliczna i ukryty program:

4. http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BWM8-0029-0019

(definicja przemocy symbolicznej oraz ukrytego programu plus przykłady)

5. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203.

IV Projekty naukowe Instytutu Badań Edukacyjnych - codzienność szkolna i edukacyjna wartość dodana

6.https://www.researchgate.net/profile/Roman-Dolata/publication/283725266_Kowarianty_efektywnosci_nauczania_Wyniki_badania_w_klasach_IV-VI/links/5848a0a308ae61f75de35682/Kowarianty-efektywnosci-nauczania-Wyniki-badania-w-klasach-IV-VI.pdf

7. https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/SMARTFONY-W-SZKOLE-RAPORT.pdf

V Zagadnienia pedeutologiczne

8. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012.

a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145.

b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155.

c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99.

d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229.

VI Klasycy pedagogiki

9. Sośnicki K., Istota i cele wychowania, Warszawa 1966, s. 13-17 (Przedmiot i podmiot wychowania, Cele wychowania) oraz s. 78-96 (Środowiska wychowawcze i środowisko kulturowe, dobra kulturowe i ich geneza, stałość i zmienność kultury, szkoła i kultura).

VII Zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli - profilaktyka

10. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/seria_profilaktyka_Zapobieganie_samobojstwom_dzieci_i_mlodziezy.pdf

11. Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2020, (pdf na stronie MEN) - Link: https://www.gov.pl/web/edukacja/bezpieczenstwo-fizyczne-i-cyfrowe-uczniow--poradnik-men

VIII Edukacja alternatywna oraz innowacje edukacyjne

12. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ

13. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf

(Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji)

14. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/

(przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych)

IX Kondycja szkół wyższych

15. Szulakiewicz W. (red.), Świat idei edukacyjnych" - część II - Dylematy edukacji uniwersyteckiej, s. 39-75. 

-Borowicz R., Etatyzacja, presja społecznego popytu, konkurencyjność

(zjawisko upowszechnienia edukacji wyższej oraz konsekwencje tego procesu)

X Podstawy diagnozy pedagogicznej

16. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011.

-Podstawowe pojęcia

-Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona

-Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka

-Zaburzenia zachowania

-Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka

XI Rozwój - podstawowe problemy definicje, fakty

17. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007.

https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf

Zadania rozwojowe (rozdział 1)

Stan realizacji zadań rozwojowych adolescentów (rozdział 5)

18. FILMY:

Stowarzyszenie umarłych poetów (na cda)

https://www.filmweb.pl/serial/Summerhill-2008-472748

Summerhill (na YT)

https://www.filmweb.pl/serial/Summerhill-2008-472748

LITERATURA ZALECANA:

1. Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie.

2. Schulz R. (wybór), Antropologiczne podstawy wychowania, Żak, Warszawa 1996.

3. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.1, Wydawnictwo UMK, Toruń 2003.

4. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.2, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007.

5. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003.

6. Kwieciński Z., Śliwerski Z. (red. nauk.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 1, PWN, Warszawa 2005

7. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa, 2004.

8. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011.

9. Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013.

10. Rubacha K.,Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.

Kron F.W., Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012.

11. Dejna D., Amisze. Fenomen wychowania endemicznego, Toruń 2012.

12. Dejna D., Nalaskowski F., Publiczni i niepubliczni - przełom, Toruń 2013.

13. Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa

14. Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa

15. Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, (2012), Rozdział 15, s. 277-290. 

(Założenia ideologiczne i przedstawiciele najnowszych nurtów współczesnej myśli o wychowaniu: pedagogika pozytywistyczna, egzystencjalna, krytyczna, antyautorytarna i postmodernistyczna).

16. Szulakiewicz W. (red.), Świat idei edukacyjnych" - część II - Dylematy edukacji uniwersyteckiej, s. 39-75. 

-Borowicz R., Etatyzacja, presja społecznego popytu, konkurencyjność.

-Brzeziński J., Funkcja i rola współczesnego uniwersytetu.

-Kwieciński Z., Dewiacyjne zmiany w środowisku akademickim - systemowe, instytucjonalne, środowiskowe i indywidualne.

17. LINK DO SKRYPTU: https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf. - s. 7-25)

18. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna - Słownik kategorii pojęciowych, s. 457-518.

19. Nalaskowski A., Widnokręgi edukacji.

-Znajomość historycznych i społeczno-kulturowych kontekstów poszczególnych esejów.

-Umiejętność sformułowania głównych tez poszczególnych tekstów oraz wskazania wniosków z nich płynących.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się pisemnym egzaminem.

Na egzaminie obowiązuje znajomość treści wykładów oraz treści literatury

Termin egzaminu: 07.02.2023, godzina 10:00-11:30, sala 173.

Termin egzaminu poprawkowego: 16.03. 2023 r., godzina 10:00-11:30, sala 173.

Wymagany próg na ocenę dostateczną: 51-60%,

61-70% - dostateczny plus,

71-80% - dobry,

81-90% - dobry plus,

91-100% - bardzo dobry.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Dejna
Prowadzący grup: Dagna Dejna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego.

Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka.

1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe

2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne.

3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania

4. Pedagogiczny i antropologiczny obraz wychowania

5. Procesy hominizacji osobniczej:

6. Kondycja współczesnej pedagogiki.

Pełny opis:

1. Proces wychowania

Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus i swoboda w wychowaniu. Wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju. Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. Podmiotowość w wychowaniu. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.

2. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy wychowawcze. Konteksty wychowania. Praca z grupą rówieśniczą. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń.

3. Szkoła jako instytucja wychowawcza.

Przestrzeń szkoły/przestrzeń jako przedmiot naukowego namysłu. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Autokratyzm i demokracja w szkole. Postawy nauczycieli i uczniów. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Metody wychowawcze i ich skuteczność. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem.

4. Społeczność szkolna

a) uczniowie - sposoby funkcjonowania uczniów w klasie. Pozycja społeczna ucznia w klasie. Typy uczniów. Uczeń szczególnie uzdolniony. Inny i obcy. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

b) Nauczyciele -przygotowanie zawodowe nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela. Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Program wewnętrzny nauczyciela.

5. Działalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna szkoły.

Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne.

Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.) - od roku akademickiego 2020/2021

1. Jakość w edukacji - ujęcie teoretyczne i praktyczne w kontekście jakości życia człowieka.

2. Samodoskonalenie w kontekście społecznej misji nauczycieli oraz projektowanie własnego rozwoju zawodowego i rozwijanie nauczycielskiego kapitału symbolicznego.

3. Uczeń w sytuacji kryzysowej i traumatycznej (agresja, współcześni migranci, różnice kulturowe, doświadczenia przemocy, zagrożenie depresją i samobójstwem).

4. Sposoby wspierania postaw obywatelskich uczniów.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA/PODSTAWOWA (oraz wybrane zagadnienia):

I Podstawy

1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami).

2.https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf. - s. 7-25)

II Przestrzeń szkoły - jako przedmiot namysłu

3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły (Z TEJ LEKTURY NIE BĘDZIE PYTAŃ NA EGZAMINIE)

-Przestrzeń edukacyjna jako przedmiot naukowego namysłu - znajomość dokonań badawczych kluczowych, wspomnianych w książce autorów (rozdział 1).

-Fałdy przestrzeni szkolnej, dzielnice szkoły, rodzaje przestrzeni (publiczna, prywatna, intymna - przykłady), przestrzeń infantylizująca, szkoła w przestrzeni fotografii.

-Płeć przestrzeni.

-Szkoła w przestrzeni metafor.

III Projekty naukowe Instytutu Badań Edukacyjnych - codzienność szkolna i edukacyjna wartość dodana

4.. https://ibe.edu.pl/smartfonywszkole/ - raport z badań: https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/SMARTFONY-W-SZKOLE-RAPORT.pdf

5. https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-zakonczone/edukacyjna-wartosc-dodana - raport z badań „(ko)warianty efektywności nauczania: https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-zakonczone/edukacyjna-wartosc-dodana.

IV Klasycy pedagogiki

6. Sośnicki K., Istota i cele wychowania, Warszawa 1966, s. 13-17 (Przedmiot i podmiot wychowania, Cele wychowania) oraz s. 78-96 (Środowiska wychowawcze i środowisko kulturowe, dobra kulturowe i ich geneza, stałość i zmienność kultury, szkoła i kultura).

V Zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli - profilaktyka

7. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/seria_profilaktyka_Zapobieganie_samobojstwom_dzieci_i_mlodziezy.pdf

8. Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2020, (pdf na stronie MEN) - Link: https://www.gov.pl/web/edukacja/bezpieczenstwo-fizyczne-i-cyfrowe-uczniow--poradnik-men

VI Edukacja alternatywna oraz innowacje edukacyjne

9. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ

10. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf

(Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji)

11. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/

(przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych)

VII. Kondycja szkół wyższych

12. Szulakiewicz W. (red.), Świat idei edukacyjnych" - część II - Dylematy edukacji uniwersyteckiej, s. 39-75. 

-Borowicz R., Etatyzacja, presja społecznego popytu, konkurencyjność

(zjawisko upowszechnienia edukacji wyższej oraz konsekwencje tego procesu)

VIII Przemoc symboliczna i ukryty program:

13. http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BWM8-0029-0019

(definicja przemocy symbolicznej oraz ukrytego programu plus przykłady)

IX 4. Rozwój - podstawowe problemy definicje, fakty

Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007.

https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf

LITERATURA ZALECANA:

1. Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie - całość. .

2. Schulz R. (wybór), Antropologiczne podstawy wychowania, Żak, Warszawa 1996.

3. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.1, Wydawnictwo UMK, Toruń 2003.

4. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.2, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007.

5. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003.

6. Kwieciński Z., Śliwerski Z. (red. nauk.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 1, PWN, Warszawa 2005

7. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa, 2004.

8. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011.

9. Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013.

10. Rubacha K.,Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.

Kron F.W., Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012.

11. Dejna D., Amisze. Fenomen wychowania endemicznego, Toruń 2012.

12. Dejna D., Nalaskowski F., Publiczni i niepubliczni - przełom, Toruń 2013.

13. Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa

14. Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa

15. Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, (2012), Rozdział 15, s. 277-290. 

(Założenia ideologiczne i przedstawiciele najnowszych nurtów współczesnej myśli o wychowaniu: pedagogika pozytywistyczna, egzystencjalna, krytyczna, antyautorytarna i postmodernistyczna).

16. Szulakiewicz W. (red.), Świat idei edukacyjnych" - część II - Dylematy edukacji uniwersyteckiej, s. 39-75. 

-Borowicz R., Etatyzacja, presja społecznego popytu, konkurencyjność.

-Brzeziński J., Funkcja i rola współczesnego uniwersytetu.

-Kwieciński Z., Dewiacyjne zmiany w środowisku akademickim - systemowe, instytucjonalne, środowiskowe i indywidualne.

17. LINK DO SKRYPTU: https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf. - s. 7-25)

-Założenia ideologiczne i przedstawiciele najnowszych nurtów współczesnej myśli o wychowaniu: pedagogika pozytywistyczna, egzystencjalna, krytyczna, antyautorytarna i postmodernistyczna).

18. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna - Słownik kategorii pojęciowych, s. 457-518.

19. Nalaskowski A., Widnokręgi edukacji.

-Znajomość historycznych i społeczno-kulturowych kontekstów poszczególnych esejów.

-Umiejętność sformułowania głównych tez poszczególnych tekstów oraz wskazania wniosków z nich płynących.

Uwagi:

Termin egzaminu: 3.02.2022, godzina 10:00, sala 173.

Termin egzaminu poprawkowego: 14.02.2022 r., godzina 10:00, sala 173.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Dejna
Prowadzący grup: Dagna Dejna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego.

Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka.

1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe

2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne.

3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania

4. Pedagogiczny i antropologiczny obraz wychowania

5. Procesy hominizacji osobniczej:

6. Kondycja współczesnej pedagogiki.

Pełny opis:

1. Proces wychowania

Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus i swoboda w wychowaniu. Wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju. Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. Podmiotowość w wychowaniu. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.

2. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy wychowawcze. Konteksty wychowania. Praca z grupą rówieśniczą. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń.

3. Szkoła jako instytucja wychowawcza.

Przestrzeń szkoły/przestrzeń jako przedmiot naukowego namysłu. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Autokratyzm i demokracja w szkole. Postawy nauczycieli i uczniów. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Metody wychowawcze i ich skuteczność. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem.

4. Społeczność szkolna

a) uczniowie - sposoby funkcjonowania uczniów w klasie. Pozycja społeczna ucznia w klasie. Typy uczniów. Uczeń szczególnie uzdolniony. Inny i obcy. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

b) Nauczyciele -przygotowanie zawodowe nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela. Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Program wewnętrzny nauczyciela.

5. Działalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna szkoły.

Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne.

Różnice programowe wynikające ze zmiany standardów kształcenia nauczycieli, które obowiązują od roku akademickiego 2019/2020; Pedagogika (na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.) - od roku akademickiego 2020/2021

1. Jakość w edukacji - ujęcie teoretyczne i praktyczne w kontekście jakości życia człowieka.

2. Samodoskonalenie w kontekście społecznej misji nauczycieli oraz projektowanie własnego rozwoju zawodowego i rozwijanie nauczycielskiego kapitału symbolicznego.

3. Uczeń w sytuacji kryzysowej i traumatycznej (agresja, współcześni migranci, różnice kulturowe, doświadczenia przemocy, zagrożenie depresją i samobójstwem).

4. Sposoby wspierania postaw obywatelskich uczniów.

Literatura:

I Podstawy

1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami).

2.https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf. - s. 7-25)

II Przestrzeń szkoły - jako przedmiot namysłu

3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły

-Przestrzeń edukacyjna jako przedmiot naukowego namysłu - znajomość dokonań badawczych kluczowych, wspomnianych w książce autorów (rozdział 1).

-Fałdy przestrzeni szkolnej, dzielnice szkoły, rodzaje przestrzeni (publiczna, prywatna, intymna - przykłady), przestrzeń infantylizująca, szkoła w przestrzeni fotografii.

-Płeć przestrzeni.

-Szkoła w przestrzeni metafor.

III Przemoc symboliczna i ukryty program:

4. http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BWM8-0029-0019

(definicja przemocy symbolicznej oraz ukrytego programu plus przykłady)

5. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203.

IV Projekty naukowe Instytutu Badań Edukacyjnych - codzienność szkolna i edukacyjna wartość dodana

6.https://www.researchgate.net/profile/Roman-Dolata/publication/283725266_Kowarianty_efektywnosci_nauczania_Wyniki_badania_w_klasach_IV-VI/links/5848a0a308ae61f75de35682/Kowarianty-efektywnosci-nauczania-Wyniki-badania-w-klasach-IV-VI.pdf

7. https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/SMARTFONY-W-SZKOLE-RAPORT.pdf

V Zagadnienia pedeutologiczne

8. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012.

a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145.

b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155.

c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99.

d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229.

VI Klasycy pedagogiki

9. Sośnicki K., Istota i cele wychowania, Warszawa 1966, s. 13-17 (Przedmiot i podmiot wychowania, Cele wychowania) oraz s. 78-96 (Środowiska wychowawcze i środowisko kulturowe, dobra kulturowe i ich geneza, stałość i zmienność kultury, szkoła i kultura).

VII Zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli - profilaktyka

10. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/pracownie/seria_profilaktyka_Zapobieganie_samobojstwom_dzieci_i_mlodziezy.pdf

11. Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2020, (pdf na stronie MEN) - Link: https://www.gov.pl/web/edukacja/bezpieczenstwo-fizyczne-i-cyfrowe-uczniow--poradnik-men

VIII Edukacja alternatywna oraz innowacje edukacyjne

12. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ

13. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf

(Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji)

14. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/

(przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych)

IX Kondycja szkół wyższych

15. Szulakiewicz W. (red.), Świat idei edukacyjnych" - część II - Dylematy edukacji uniwersyteckiej, s. 39-75. 

-Borowicz R., Etatyzacja, presja społecznego popytu, konkurencyjność

(zjawisko upowszechnienia edukacji wyższej oraz konsekwencje tego procesu)

X Podstawy diagnozy pedagogicznej

16. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011.

-Podstawowe pojęcia

-Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona

-Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka

-Zaburzenia zachowania

-Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka

XI Rozwój - podstawowe problemy definicje, fakty

17. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007.

https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf

Zadania rozwojowe (rozdział 1)

Stan realizacji zadań rozwojowych adolescentów (rozdział 5)

FILMY:

Stowarzyszenie umarłych poetów (na cda)

https://www.filmweb.pl/serial/Summerhill-2008-472748

Summerhill (na YT)

https://www.filmweb.pl/serial/Summerhill-2008-472748

LITERATURA ZALECANA:

1. Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie - całość. .

2. Schulz R. (wybór), Antropologiczne podstawy wychowania, Żak, Warszawa 1996.

3. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.1, Wydawnictwo UMK, Toruń 2003.

4. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej t.2, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007.

5. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003.

6. Kwieciński Z., Śliwerski Z. (red. nauk.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 1, PWN, Warszawa 2005

7. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa, 2004.

8. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011.

9. Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013.

10. Rubacha K.,Konceptualizacja przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.

Kron F.W., Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012.

11. Dejna D., Amisze. Fenomen wychowania endemicznego, Toruń 2012.

12. Dejna D., Nalaskowski F., Publiczni i niepubliczni - przełom, Toruń 2013.

13. Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa

14. Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa

15. Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, (2012), Rozdział 15, s. 277-290. 

(Założenia ideologiczne i przedstawiciele najnowszych nurtów współczesnej myśli o wychowaniu: pedagogika pozytywistyczna, egzystencjalna, krytyczna, antyautorytarna i postmodernistyczna).

16. Szulakiewicz W. (red.), Świat idei edukacyjnych" - część II - Dylematy edukacji uniwersyteckiej, s. 39-75. 

-Borowicz R., Etatyzacja, presja społecznego popytu, konkurencyjność.

-Brzeziński J., Funkcja i rola współczesnego uniwersytetu.

-Kwieciński Z., Dewiacyjne zmiany w środowisku akademickim - systemowe, instytucjonalne, środowiskowe i indywidualne.

17. LINK DO SKRYPTU: https://www.dbc.wroc.pl/Content/15404/PDF/TEORETYCZNE%20PODSTAWY%20WYCHOWAN._.pdf. - s. 7-25)

-Założenia ideologiczne i przedstawiciele najnowszych nurtów współczesnej myśli o wychowaniu: pedagogika pozytywistyczna, egzystencjalna, krytyczna, antyautorytarna i postmodernistyczna).

18. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna - Słownik kategorii pojęciowych, s. 457-518.

19. Nalaskowski A., Widnokręgi edukacji.

-Znajomość historycznych i społeczno-kulturowych kontekstów poszczególnych esejów.

-Umiejętność sformułowania głównych tez poszczególnych tekstów oraz wskazania wniosków z nich płynących.

Uwagi:

Termin egzaminu: 07.02.2023, godzina 10:00-11:30, sala 173.

Termin egzaminu poprawkowego: 16. 03.2023 r., godzina 10:00-11:30, sala 173.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)