Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA1Z-PPSYCH-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 11 - filologia polska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30h - konsultacje z nauczycielem akademickim- 2h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu- 2h - czytanie literatury- 6h - przygotowanie do egzaminu- 10h Łącznie: 50 godz. ( 2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | B.1. W1. Ma wiedzę na temat podstawowych pojęć psychologii, szczególnie na temat procesów poznawczych, spostrzegania uczenia się i pamięć, uwagi, emocji i motywacji w procesach regulacji zachowania. W1 B.1.W3. Student zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji. W tym informacje na temat różnych zachowań społecznych, komunikacji interpersonalnej, stresu i frustracji oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Ma wiedze na temat rodzajów komunikacji, barier jakie występują w komunikowaniu się i przeciwdziałaniu oraz niwelowaniu tych barier. Zna techniki skutecznej komunikacji, autoprezentacji oraz ma wiedze na temat stereotypów i ich wpływu na postrzeganie grup i osób. w sytuacjach konfliktowych;W3 B.1.W4. Ma wiedze na temat procesów uczenia się oraz modeli uczenia się. Ma świadomość trudności jakie mogą wystąpić w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji. Ma wiedze na temat metod wspomagania rozwoju dziecka oraz technik i metod usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami W4 B.1.W5. Opisuje zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: wie czym są zasoby własne w pracy. Ma świadomość czym jest wypalenie zawodowe nauczyciela i jak mu przeciwdziałać. W5 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | B.1.U5. Analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; B.1.U7. Radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; B.1.U8.Planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | B.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; B.1.K2. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych |
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacja, film, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Wykłady z Podstaw psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawowe zagadnienia z psychologii. Zaprezentowana zostanie współczesna wiedza psychologiczna dotycząca funkcjonowania człowieka, szczególnie funkcjonowania młodego człowieka w środowiskach wychowawczych. Student nabędzie także podstawowe umiejętności radzenia sobie ze stresem, a także stosowania w pracy wzmocnień pozytywnych i negatywnych. |
Pełny opis: |
1. Koncepcje psychologiczne człowieka. 2. Procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji. 3. Mowa i język, myślenie i rozumowanie. 4. Uczenie się i pamięć, rola uwagi. 5. Emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia. 6. Psychologia różnic indywidualnych. 7. Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji. 8. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. 9. Stres i frustracja, radzenie sobie z nim. 10. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się. 11. Media i ich wpływ wychowawczy. 12. Mediacje i negocjacje. 13. Wywieranie wpływu na ludzi. 14. Psychologia wychowawcza. |
Literatura: |
1. Strealu J., Psychologia podręcznik akademicki, t.1,2,3. GWP (wybrane rozdziały) 2. Mietzel G., Wprowadzenie Do Psychologii. Podstawowe Zagadnienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008 Literatura uzupełniająca: 1.Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1991 2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP. 3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. 4. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. 5. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006 6. S.A. Rathus: Psychologia współczesna. (2004),GWP 7. Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, t I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN (2001) 8. P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin pisemny- np. W01, W03, W05.U05, U07, U08 Kryteria oceniania: Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte) ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.