Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-s1NA1Z-PPSYCH-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 11 - filologia polska s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):


- udział w wykładach – 30h

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 2h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):


- przygotowanie do wykładu- 2h

- czytanie literatury- 6h

- przygotowanie do egzaminu- 10h



Łącznie: 50 godz. ( 2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

B.1. W1. Ma wiedzę na temat podstawowych pojęć psychologii, szczególnie na temat procesów poznawczych, spostrzegania uczenia się i pamięć, uwagi, emocji i motywacji w procesach regulacji zachowania. W1


B.1.W3. Student zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji. W tym informacje na temat różnych zachowań społecznych, komunikacji interpersonalnej, stresu i frustracji oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Ma wiedze na temat rodzajów komunikacji, barier jakie występują w komunikowaniu się i przeciwdziałaniu oraz niwelowaniu tych barier. Zna techniki skutecznej komunikacji, autoprezentacji oraz ma wiedze na temat stereotypów i ich wpływu na postrzeganie grup i osób.

w sytuacjach konfliktowych;W3


B.1.W4. Ma wiedze na temat procesów uczenia się oraz modeli uczenia się. Ma świadomość trudności jakie mogą wystąpić w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji. Ma wiedze na temat metod wspomagania rozwoju dziecka oraz technik i metod usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami W4


B.1.W5. Opisuje zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: wie czym są zasoby własne w pracy. Ma świadomość czym jest wypalenie zawodowe nauczyciela i jak mu przeciwdziałać. W5



Efekty uczenia się - umiejętności:

B.1.U5. Analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;

B.1.U7. Radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;

B.1.U8.Planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

B.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;

B.1.K2. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja, film,

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Wykłady z Podstaw psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawowe zagadnienia z psychologii. Zaprezentowana zostanie współczesna wiedza psychologiczna dotycząca funkcjonowania człowieka, szczególnie funkcjonowania młodego człowieka w środowiskach wychowawczych. Student nabędzie także podstawowe umiejętności radzenia sobie ze stresem, a także stosowania w pracy wzmocnień pozytywnych i negatywnych.

Pełny opis:

1. Koncepcje psychologiczne człowieka.

2. Procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji.

3. Mowa i język, myślenie i rozumowanie.

4. Uczenie się i pamięć, rola uwagi.

5. Emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.

6. Psychologia różnic indywidualnych.

7. Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji.

8. Postawy, stereotypy, uprzedzenia.

9. Stres i frustracja, radzenie sobie z nim.

10. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się. 11. Media i ich wpływ wychowawczy.

12. Mediacje i negocjacje.

13. Wywieranie wpływu na ludzi.

14. Psychologia wychowawcza.

Literatura:

1. Strealu J., Psychologia podręcznik akademicki, t.1,2,3. GWP (wybrane rozdziały)

2. Mietzel G., Wprowadzenie Do Psychologii. Podstawowe Zagadnienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008

Literatura uzupełniająca:

1.Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1991

2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP.

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.

4. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008.

5. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006

6. S.A. Rathus: Psychologia współczesna. (2004),GWP

7. Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, t I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN (2001)

8. P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Egzamin pisemny- np. W01, W03, W05.U05, U07, U08

Kryteria oceniania:

Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte)

ndst - 7 pkt

dst- 8-10 pkt

dst plus- 11 pkt

db- 12-13 pkt

db plus- 14 pkt

bdb- 15 pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)