Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA1Z-PSYCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | udział w wykładach – 30h - udział w ćwiczeniach – 30h - konsultacje z nauczycielem akademickim- 2h - przygotowanie do wykładu- 2h - przygotowanie do ćwiczeń – 20h - pisanie prac, projektów- 10h - czytanie literatury- 6h - przygotowanie do egzaminu- 10h - przygotowanie do kolokwium – 5h Łącznie: 115 godz. ( 4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | B.1.1. W1. Ma wiedze na temat podstawowych pojęć psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; K_W1 B.1.1. W3. Student zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;K_W3 B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami K_W4 B.1.W5. Opisuje zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. K_W5 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | B.1.1.U3. Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; K_U3 B.1.1.U4. Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej;K_U4 B.1.1.U5. Analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; K_U5 B.1.1.U7. Radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; K_U7 B.1.1.U8.Planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. K_U8 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | B.1.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; K_K1 B.1.1.K2. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K2 |
Metody dydaktyczne: | praca na platformie Moodle i Teams,- wykłady w formie on line, ćwiczenia w formie stacjonarnej |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z Podstaw psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawowe zagadnienia z psychologii. Zaprezentowana zostanie współczesna wiedza psychologiczna dotycząca funkcjonowania człowieka, szczególnie funkcjonowania młodego człowieka w środowiskach wychowawczych. Student nabędzie także podstawowe umiejętności konieczne do prowadzenia lekcji, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem, a także stosowania w pracy wzmocnień pozytywnych i negatywnych. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Koncepcje psychologiczne człowieka. 2. Procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji. 3. Mowa i język, myślenie i rozumowanie. 4. Uczenie się i pamięć, rola uwagi. 5. Emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia. 6. Psychologia różnic indywidualnych. 7. Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji. 8. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. 9. Stres i frustracja, radzenie sobie z nim. 10. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się. 11. Media i ich wpływ wychowawczy. 12.Style komunikowania się- autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną. 13. Mediacje i negocjacje. 14. Wywieranie wpływu na ludzi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Strealu J., Psychologia podręcznik akademicki, t.1,2,3. GWP (wybrane rozdziały) 2. Mietzel G., Wprowadzenie Do Psychologii. Podstawowe Zagadnienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008 Literatura uzupełniająca: 1.Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1991 2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP. 3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. 4. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. 5. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006 6. S.A. Rathus: Psychologia współczesna. (2004),GWP 7. Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, t I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN (2001) 8. P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny- np. W01, W03, W05. Przygotowanie lekcji/prezentacji podczas ćwiczeń: U03, U04, U05, U07, U08 Kolokwium- U03, U07, K01, K02 Kryteria oceniania: Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte) ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt Ćwiczenia, zaliczenie na ocenę na podstawie: - prezentacji/przeprowadzonej lekcji 50% oceny końcowej - kolokwium zaliczeniowego- 50% oceny ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć. Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania. Zdolności i uzdolnienia. 2.Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. 3. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 4. Rozwój fizyczny i psychiczny (wprowadzenie w problematykę) - rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny. Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne czynniki rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie. 5. Pojęcie normy i patologii (wprowadzenie w problematykę) - zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne (lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Zaburzenia odżywiania. |
|
Literatura: |
Psychologia Akademicka, Strelau, Doliński, GWP dodruk 2020. Psychologia rozwoju człowieka, Bee, Zysk i Ska, Psychologia rozwoju człowieka, Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć. Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania. Zdolności i uzdolnienia. 2.Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. 3. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 4. Rozwój fizyczny i psychiczny (wprowadzenie w problematykę) - rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny. Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne czynniki rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie. 5. Pojęcie normy i patologii (wprowadzenie w problematykę) - zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne (lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Zaburzenia odżywiania. |
|
Literatura: |
Psychologia Akademicka, Strelau, Doliński, GWP dodruk 2020. Psychologia rozwoju człowieka, Bee, Zysk i Ska, Psychologia rozwoju człowieka, Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.