Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-s1NA1Z-PSYCH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

udział w wykładach – 30h

- udział w ćwiczeniach – 30h

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 2h


- przygotowanie do wykładu- 2h

- przygotowanie do ćwiczeń – 20h

- pisanie prac, projektów- 10h

- czytanie literatury- 6h

- przygotowanie do egzaminu- 10h

- przygotowanie do kolokwium – 5h


Łącznie: 115 godz. ( 4 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:


B.1.1. W1. Ma wiedze na temat podstawowych pojęć psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; K_W1


B.1.1. W3. Student zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;K_W3


B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami K_W4


B.1.W5. Opisuje zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. K_W5



Efekty uczenia się - umiejętności:

B.1.1.U3. Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; K_U3

B.1.1.U4. Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej;K_U4

B.1.1.U5. Analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; K_U5

B.1.1.U7. Radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; K_U7

B.1.1.U8.Planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. K_U8


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

B.1.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; K_K1

B.1.1.K2. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K2


Metody dydaktyczne:

praca na platformie Moodle i Teams,- wykłady w formie on line,

ćwiczenia w formie stacjonarnej

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia z Podstaw psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawowe zagadnienia z psychologii. Zaprezentowana zostanie współczesna wiedza psychologiczna dotycząca funkcjonowania człowieka, szczególnie funkcjonowania młodego człowieka w środowiskach wychowawczych. Student nabędzie także podstawowe umiejętności konieczne do prowadzenia lekcji, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem, a także stosowania w pracy wzmocnień pozytywnych i negatywnych.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Koncepcje psychologiczne człowieka.

2. Procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji.

3. Mowa i język, myślenie i rozumowanie.

4. Uczenie się i pamięć, rola uwagi.

5. Emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.

6. Psychologia różnic indywidualnych.

7. Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji.

8. Postawy, stereotypy, uprzedzenia.

9. Stres i frustracja, radzenie sobie z nim.

10. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się. 11. Media i ich wpływ wychowawczy.

12.Style komunikowania się- autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną.

13. Mediacje i negocjacje.

14. Wywieranie wpływu na ludzi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Strealu J., Psychologia podręcznik akademicki, t.1,2,3. GWP (wybrane rozdziały)

2. Mietzel G., Wprowadzenie Do Psychologii. Podstawowe Zagadnienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008

Literatura uzupełniająca:

1.Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1991

2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP.

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.

4. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008.

5. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006

6. S.A. Rathus: Psychologia współczesna. (2004),GWP

7. Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, t I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN (2001)

8. P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

egzamin pisemny- np. W01, W03, W05.

Przygotowanie lekcji/prezentacji podczas ćwiczeń: U03, U04, U05, U07, U08

Kolokwium- U03, U07, K01, K02

Kryteria oceniania:

Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte)

ndst - 7 pkt

dst- 8-10 pkt

dst plus- 11 pkt

db- 12-13 pkt

db plus- 14 pkt

bdb- 15 pkt

Ćwiczenia,

zaliczenie na ocenę na podstawie:

- prezentacji/przeprowadzonej lekcji 50% oceny końcowej

- kolokwium zaliczeniowego- 50% oceny

ndst - 7 pkt

dst- 8-10 pkt

dst plus- 11 pkt

db- 12-13 pkt

db plus- 14 pkt

bdb- 15 pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Treści programowe

1. Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór

przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć.

Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania. Zdolności

i uzdolnienia.

2.Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych – różnice

w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

3. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia

i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów

edukacyjnych.

4. Rozwój fizyczny i psychiczny (wprowadzenie w problematykę) - rozwój

poznawczy, emocjonalny, społeczny. Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne

czynniki rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój

i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie.

5. Pojęcie normy i patologii (wprowadzenie w problematykę) - zaburzenia

rozwojowe, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne (lęki i fobie).

Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Zaburzenia odżywiania.

Literatura:

Psychologia Akademicka, Strelau, Doliński, GWP dodruk 2020.

Psychologia rozwoju człowieka, Bee, Zysk i Ska,

Psychologia rozwoju człowieka, Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Treści programowe

1. Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór

przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć.

Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania. Zdolności

i uzdolnienia.

2.Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych – różnice

w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

3. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia

i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów

edukacyjnych.

4. Rozwój fizyczny i psychiczny (wprowadzenie w problematykę) - rozwój

poznawczy, emocjonalny, społeczny. Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne

czynniki rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój

i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie.

5. Pojęcie normy i patologii (wprowadzenie w problematykę) - zaburzenia

rozwojowe, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne (lęki i fobie).

Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Zaburzenia odżywiania.

Literatura:

Psychologia Akademicka, Strelau, Doliński, GWP dodruk 2020.

Psychologia rozwoju człowieka, Bee, Zysk i Ska,

Psychologia rozwoju człowieka, Brzezieńska, Appelt, Ziółkowska, 2019.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)