Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA2L-PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ogólnej - 22 - filologia polska s1 Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii angielskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii polskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii romańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii rosyjskiej s1 - wymagania etapowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak - przedmiot jest realizowany w ramach przygotowania pedagogicznego |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta 2 punkty - 60 h: - udział w zajeciach 30 h - 1 punkt ECTS - przygotowanie do egzaminu 30 h - 1 punkt ECTS Prowadzenie notatek z wykładu, studiowanie regularnie prezentowanej na wykładzie literatury (podanej w syllabusie przedmiotu), analiza źródeł. przygotowanie do egzaminu. Praktyczne zastosowania wiedzy (w przypadku odbywanych praktyk) przejawiające się w opracowanych konspektach zajęć i prowadzeniu dokumentacji praktyki. 1. Na podstawie przykładów studenci opracowują scenariusz i konspekt lekcji uwzględniając elementy dydaktyczne struktury systemu kształcenia, w lekcji uwzględniają dobór metod kształcenia, planują proces ewaluacji w formie oceny kształtującej 2. Analizują realną sytuację agresji w szkole - studenci w grupach opracowują sposoby zapobiegania na podstawie literatury i zaleceń Ministerstwa 3. W trakcie dyskusji panelowej studenci prezentują metody pracy z uczniem zdolnym, przedstawiają przykładowe plany pracy z uczniami zdolnymi, omawiają działania nauczyciela oraz szkoły. 4. Studenci na przykładzie analizy indywidualnego przypadku projektują działania edukacyjne dla ucznia uwzględniając jego możliwości psychofizyczne, tempo nauczania, opisują sposoby wyrównywania szans edukacyjnych (opracowanie pisemne indywidualnego przypadku w oparciu o treści zaleconej literatury i kryteria omówione na zajęciach). 5. Studenci w grupach na podstawie programu kształcenia układają test i dobierają kryteria oceny do wybranej jednostki dydaktycznej. Wyniki prac są omawiane i dyskutowane na forum grupy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu wykładu: W1.Student/ka dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej, jej przedmiotu i zadań oraz relacji dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. Posiada odpowiedni zasób pojęć. Zna podstawowe treści, formy i środki oraz ogólną metodykę prowadzenia zajęć. K_W01; C.W1 W2.Student/ka zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny, integrację klasy szkolnej oraz tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. K_W03; C.W2 W3.Student/ka zna współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia - źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje, zna i rozumie zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia. K_W19; C.W3 W4. Student/ka zna budowę, modele lekcji i sposoby prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie, stosowanie środków dydaktycznych. K_W10; C.W4 W5. Zna zasady projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczących się. K_W15; C.W5 W6. Student/tka zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów. K_W10; C.W6 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu wykładu: U1. Student/tka potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. K_U07; C.U1 U2. Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, w tym służących integracji klasy szkolnej, wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę. K_U02; C.U2 U3. Student/tka potrafi w odpowiedni sposób dostosować metody dydaktyczne do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów. K_U10; C.U3 U4. Student/tka potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym. K_U07; CU5 U5. Student/tka potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. K_U07; C.U6 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu wykładu: K1. Potrafi twórczo poszukiwać najlepszych rozwiązań dydaktycznych; współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, edukacyjnych i organizacyjnych. K_K03; C.K1 |
Metody dydaktyczne: | pokaz, wykład informacyjny, dyskusja, formy praktyczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów omawiane są zagadnienia nauczania i uczenia się uwzględniając postęp w badaniach pedagogicznych. Przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania, opracowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole |
Pełny opis: |
Dobór treści zawartych w przedmiocie ma na celu zapoznanie studentów z obszarem dydaktyki. Studenci poznają proces uczenia się, przedstawicieli subdyscypliny, teorie i systemy dydaktyczne, cele kształcenia, treści, proces kształcenia, zasady oraz metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne, planowanie pracy dydaktycznej. W trakcie wykładów porównuje się poznane systemy dydaktyczne, koncepcje, zasady i metody kształcenia, podkreśla znaczenie i użyteczność taksonomii celów kształcenia, czynności nauczyciela i uczniów, wartości dydaktycznej metod, form organizacyjnych (lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne, stacjonarne, zdalne), planowania metodycznego. Dobór treści zgodny jest z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76; s. 55-56 i 76-82; s. 82-92. 2. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35; rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514. 3. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012, wydanie trzynaste zmienione, s. 85-105. 4. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 5. Wójcik A. M., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, UMCS, Lublin 2020. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia cząstkowe (zadania aktywizujące odnoszące się do praktyki dydaktycznej i metodycznej oraz pracy z grupą). Egzamin/Test Termin "0" test i jedno pytanie opisowe. Termin 1 - 3 pytania opisowe Metody: test wiedzy bez dostępu do podręczników Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie testu bez dostępu do podręczników (wymagany próg na ocenę): • dostateczną - 50%, • dostateczną plus - 60%, • dobrą - 70%, • dobrą plus - 80%, • bardzo dobrą - 90-100% Odpowiedź na pytania otwarte, ocena 1-5 według kryteriów: 1. poziom merytoryczny wypowiedzi 2. odniesienia do literatury i autorów 3. prawidłowo zdefiniowane pojęcia 4. poprawność językowa dodatkowo do oceny doliczane jest 0,25 za aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Siemieniecka | |
Prowadzący grup: | Dorota Siemieniecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Siemieniecka | |
Prowadzący grup: | Dorota Siemieniecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Siemieniecka | |
Prowadzący grup: | Dorota Siemieniecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów omawiane są zagadnienia nauczania i uczenia się uwzględniając postęp w badaniach pedagogicznych. Przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania, opracowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole |
|
Pełny opis: |
Dobór treści zawartych w przedmiocie ma na celu zapoznanie studentów z obszarem nauki jaką jest teoria kształcenia. Studenci poznają proces uczenia się, przedstawicieli subdyscypliny, teorie i systemy dydaktyczne, cele kształcenia, treści, proces kształcenia, zasady oraz metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne, planowanie pracy dydaktycznej. W trakcie wykładów porównuje się poznane systemy dydaktyczne, koncepcje, zasady i metody kształcenia, podkreśla znaczenie i użyteczność taksonomii celów kształcenia, czynności nauczyciela i uczniów, wartości dydaktycznej metod, form organizacyjnych (lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne, stacjonarne, zdalne), planowania metodycznego. Dobór treści zgodny jest z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76; s. 55-56 i 76-82; s. 82-92. 2. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35; rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514. 3. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012, wydanie trzynaste zmienione, s. 85-105. 4. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 5. Wójcik A. M., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, UMCS, Lublin 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.