Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA2Z-PED-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ogólnej - 21 - filologia polska s1 Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii angielskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii polskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii romańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii rosyjskiej s1 - wymagania etapowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie przedmiotem |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy wynosi 25 godzin. 15 godzin realizowanych jest w ramach zajęć, natomiast pozostałe 10 godzin, to praca własna studentów. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student posiada wiedzę na temat: * systemu oświaty (B.2.W1.), * roli nauczyciela i koncepcji pracy nauczyciela (B.2.W2.), * wychowania uczniów w kontekście ich rozwoju (B.2.W3.), * zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela (B.2.W4.), * sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W5.), |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: * wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów (B.2.U1.), * zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego (B.2.U2.), * formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.U3.), * nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U4.), * rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów (B.2.U5.), * zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie (B.2.U6.), * określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju (B.2.U7.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student będzie przygotowany do: * okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy (B.2.K1.), * profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej (B.2.K2.), * samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3.), * współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4.) |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, wykład problemowy, badanie w działaniu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; Przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci/studentki zostaną zapoznani/e z teorią i praktyką pedagogiczną wynikająca z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Poruszone zostaną następujące bloki tematyczne: 1. Proces wychowania Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus i swoboda w wychowaniu. Podmiotowość w wychowaniu. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy wychowawcze. Konteksty wychowania. Praca z grupą rówieśniczą. 3. Szkoła jako instytucja wychowawcza. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Postawy nauczycieli i uczniów. Kształtowanie i zmiana postaw. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Metody wychowawcze i ich skuteczność. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem. 4. Społeczność szkolna 5. Działalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna szkoły. Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. 6. Studium przypadku |
Literatura: |
a) Literatura podstawowa: Kwieciński Z., Śliwerski B. (2019) (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa b) Literatura uzupełniająca: Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa . Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa. Symonowicz-Jabłońska I. (2016), Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie dla edukacji wczesnoszkolnej, Toruń. Symonowicz-Jabłońska I., Wieczór E., (2017)Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych I etapu edukacyjnego, [w:] Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego: analiza krytyczna, red. Violetta Kopińska, Hanna Solarczyk-Szwec, Toruń, s. 119-136. Symonowicz-Jabłońska I., (2015), W poszukiwaniu "straconych" autorytetów, [w:] Problemy Wczesnej Edukacji, R. 11 nr 1, 2015, s. 163-166. Literatura przedmiotu podawana na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu do 14.06.2024 r. Zaliczenie ćwiczeń: obecność i aktywność na zajęciach (prezentacja bloku tematycznego). Test - wymagany próg na ocenę dostateczną - powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dob |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. -Podstawowe pojęcia -Prawidłowości rozwoju człowieka, teoria rozwoju Erika Eriksona -Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka -Zaburzenia zachowania -Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka 2. Jankowska Maria, Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju E. H. Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju, 4(32)2017 KWARTALNIK NAUKOWY. https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/2017-4-4Jankowska.pdf 3. Wasilewska Katarzyna, Koncepcja wychowania w świetle teorii Erika Eriksona, Kultura i Edukacja 2004, nr 3/2004. 4. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007. https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf Zadania rozwojowe (rozdział 1) Stan realizacji zadań rozwojowych adolescentów (rozdział 5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Majewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.