Pedagogy
General data
Course ID: | 2500-s1NA2Z-PED-W |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0110) Education, not further defined
|
Course title: | Pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty specjalności ogólnej - 21 - filologia polska s1 (in Polish) Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii angielskiej s1 - wymagania etapowe (in Polish) Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe (in Polish) Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii polskiej s1 - wymagania etapowe (in Polish) Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii romańskiej s1 - wymagania etapowe (in Polish) Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii rosyjskiej s1 - wymagania etapowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - wykład (15 godz.): - udział w wykładach – 15 godz. ( w tym 2h zajęcia zdalne synchroniczne) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (5 godz.): - praca własna nad opracowaniem eseju 5 h |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Student posiada wiedzę: B.2.W4 na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń, B.2.W3 głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, B.2.W6 projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju, B.2.W1 struktury i funkcji systemu edukacji celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, B.2. W5 specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, B.2. W7 projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego, |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Student posiada umiejętności: B.2 U 5 potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, B.2.U 1 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą),korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii, B.2. U6 posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków, B.2. U4 posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej, B.2. U1 potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym), B.2. U6 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, B.2. U6 potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce, B.2. U3 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności, B.2. U2 potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego; |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) B.2. K3 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), B.2. K4 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela, B.2.K2 ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, B.2. K4 i K3 ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, B.2. K2 ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów, B.2.K1 jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań wspierających uczniów. |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - brainstorming |
Online teaching methods: | - content-presentation-oriented methods |
Short description: |
(in Polish) Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; Przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; |
Full description: |
(in Polish) 1. Proces wychowania Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus i swoboda w wychowaniu. Podmiotowość w wychowaniu. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy wychowawcze. Konteksty wychowania. Praca z grupą rówieśniczą. 3. Szkoła jako instytucja wychowawcza. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Postawy nauczycieli i uczniów. Kształtowanie i zmiana postaw. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Metody wychowawcze i ich skuteczność. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem. 4. Społeczność szkolna 5. Działalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna szkoły. Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. |
Bibliography: |
(in Polish) a) Literatura podstawowa: Kwieciński Z., Śliwerski B. (2019) (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa b) Literatura uzupełniająca: Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa . Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa. Symonowicz-Jabłońska I. (2016), Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie dla edukacji wczesnoszkolnej, Toruń. Symonowicz-Jabłońska I., Wieczór E., (2017)Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych I etapu edukacyjnego, [w:] Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego: analiza krytyczna, red. Violetta Kopińska, Hanna Solarczyk-Szwec, Toruń, s. 119-136. Symonowicz-Jabłońska I., (2015), W poszukiwaniu "straconych" autorytetów, [w:] Problemy Wczesnej Edukacji, R. 11 nr 1, 2015, s. 163-166. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie testu wymagany próg na ocenę dostateczną - powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry oraz recenzja książki lub esej z zakresu nauk społecznych |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Group instructors: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Group instructors: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dagna Dejna | |
Group instructors: | Dagna Dejna | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.