Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-s1NA2Z-PPED-C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia angielska s1
Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia germańska s1
Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia polska s1
Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia romańska s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach – 30 h

- konsultacje z nauczycielem akademickim - według potrzeb studentów


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

np.


- przygotowanie do ćwiczeń – 5 h


- przygotowanie projektu edukacyjnego - 15 h


Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna podstawowe zagadnienia i rozumie problematykę związaną z oceną jakości działalności szkoły i innych placówek systemu oświaty - B2W1

Zna i rozumie antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania - B2W2

Zna i rozumie organizację i funkcjonowanie systemu oświaty - B2W4

Student zna założenia teoretyczne metody projektów - B2W3

Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi dokonać krytycznego oglądu w zakresie funkcjonowania placówek edukacyjnych - B2U3

Potrafi dekonspirować mity pedagogiczne oraz obszary patologii edukacyjnych - B2U1

Potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju - B2U6

Student potrafi zaplanować i zrealizować projekt edukacyjny - B2U2

Student posiada umiejętności związane z rozwiązywaniem problemów praktycznych o charakterze edukacyjnym - B2U6

Student potrafi organizować czas potrzebny na realizację poszczególnych etapów projektu edukacyjnego - B2U7, B2U1


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest zdolny do okazywania empatii uczniom, współpracownikom oraz sobie oraz do zapewnienia profesjonalnego wsparcia i pomocy - B2K1

Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy - B2K4

Student potrafi pracować w zespole i organizować pracę zespołu - B2K2

Student potrafi współpracować z otoczeniem społecznym w celu realizacji zaplanowanych działań edukacyjnych - B2K3 i B2K4

Metody dydaktyczne:

Metoda projektu

Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące: klasyczna metoda problemowa, okrągłego stołu, sytuacyjna, panelowa, laboratoryjna, giełda pomysłów

Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- pomiaru w terenie
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy

Skrócony opis:

Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka.

Ponadto celem zajęć jest samodzielne zaplanowanie i realizacja przez studentów projektu edukacyjnego.

Metoda projektu to narzędzie edukacyjne, które łączy teorię z praktyką, umożliwiając rozwijanie wiedzy i umiejętności poprzez realizację autentycznych projektów. Zadaniem studentów jest samodzielne planowanie, organizowania i realizowanie projektów, co stwarza im okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów oraz zdobywania doświadczenia.

Pełny opis:

Pełny opis przedmiotu w postaci poszczególnych tematów zajęć i bloków problemowych:

1. Kształcenie nauczycieli - perspektywa krytyczna - projektowanie rozwiązań praktycznych

2. Alternatywy i innowacje edukacyjne - wybrane egzemplifikacje

3. Mity edukacyjne - dekonstrukcja

4. Zasady rekonstrukcji edukacji - ujęcie Johna Holta (praca zespołowa nad autorską listą zasad zasadniczej przebudowy edukacji)

5. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego

6. Socjalizacja i desocjalizacja

7. Mity pedagogiczne - próba dekonspiracji

8. Metoda projektu - od planu do realizacji

Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań.

Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora.

Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy:

identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu.

Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012.

a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145.

b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155.

c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99.

d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229.

2. Śliwerski B., Czy(m) jest pedagogika alternatywna, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

3. Nalaskowski A., Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Kraków 2006. oraz Edukacja. Korzenie-źdódła-narracje, Kraków 2017 (socjalizacja, desocjalizacja, zabawa)

4. Meighan R., Zasady rekonstrukcji edukacji w ujęciu Johna Holta, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

5. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009, s. 283.

6. Kotarba-Kańczugowska, Praca metodą projektu, ORE (tekt dostępny on-line)

7. Inna literatura dotycząca metody projektów edukacyjnych - samodzielny wybór każdego zespołu projektowego i krytyczna analiza z wykładowcą.

Literatura uzupełniająca:

Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie.

Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Obecność na wszystkich zajęciach

Aktywność na zajęciach podczas problemowego omawiania literatury

Zaplanowanie i realizacja projektu edukacyjnego plus omówienie przebiegu działań, celów założonych i zrealizowanych oraz rzeczywistych efektów i wpływu na otoczenie.

Pozytywną ocenę otrzymują osoby, które spełniają trzy wymienione wyżej kryteria. Projekt oceniany jest na podstawie oceny wykładowcy, autooceny i oceny koleżeńskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Dejna
Prowadzący grup: Dagna Dejna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka.

Ponadto celem zajęć jest samodzielne zaplanowanie i realizacja przez studentów projektu edukacyjnego.

Metoda projektu to narzędzie edukacyjne, które łączy teorię z praktyką, umożliwiając rozwijanie wiedzy i umiejętności poprzez realizację autentycznych projektów. Zadaniem studentów jest samodzielne planowanie, organizowania i realizowanie projektów, co stwarza im okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów oraz zdobywania doświadczenia.

Pełny opis:

Pełny opis przedmiotu w postaci poszczególnych tematów zajęć i bloków problemowych:

1. Kształcenie nauczycieli - perspektywa krytyczna - projektowanie rozwiązań praktycznych

2. Alternatywy i innowacje edukacyjne - wybrane egzemplifikacje

3. Mity edukacyjne - dekonstrukcja

4. Zasady rekonstrukcji edukacji - ujęcie Johna Holta (praca zespołowa nad autorską listą zasad zasadniczej przebudowy edukacji)

5. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego

6. Socjalizacja i desocjalizacja

7. Mity pedagogiczne - próba dekonspiracji

8. Metoda projektu - od planu do realizacji

Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań.

Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora.

Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy:

identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu.

Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012.

a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145.

b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155.

c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99.

d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229.

2. Śliwerski B., Czy(m) jest pedagogika alternatywna, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

3. Nalaskowski A., Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Kraków 2006. oraz Edukacja. Korzenie-źdódła-narracje, Kraków 2017 (socjalizacja, desocjalizacja, zabawa)

4. Meighan R., Zasady rekonstrukcji edukacji w ujęciu Johna Holta, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

5. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009, s. 283.

6. Kotarba-Kańczugowska, Praca metodą projektu, ORE (tekt dostępny on-line)

7. Inna literatura dotycząca metody projektów edukacyjnych - samodzielny wybór każdego zespołu projektowego i krytyczna analiza z wykładowcą.

Literatura uzupełniająca:

Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie.

Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)