Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA2Z-PPED-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia angielska s1 Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia germańska s1 Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia polska s1 Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia romańska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | - udział w ćwiczeniach – 30 h - konsultacje z nauczycielem akademickim - według potrzeb studentów Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do ćwiczeń – 5 h - przygotowanie projektu edukacyjnego - 15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna podstawowe zagadnienia i rozumie problematykę związaną z oceną jakości działalności szkoły i innych placówek systemu oświaty - B2W1 Zna i rozumie antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania - B2W2 Zna i rozumie organizację i funkcjonowanie systemu oświaty - B2W4 Student zna założenia teoretyczne metody projektów - B2W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi dokonać krytycznego oglądu w zakresie funkcjonowania placówek edukacyjnych - B2U3 Potrafi dekonspirować mity pedagogiczne oraz obszary patologii edukacyjnych - B2U1 Potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju - B2U6 Student potrafi zaplanować i zrealizować projekt edukacyjny - B2U2 Student posiada umiejętności związane z rozwiązywaniem problemów praktycznych o charakterze edukacyjnym - B2U6 Student potrafi organizować czas potrzebny na realizację poszczególnych etapów projektu edukacyjnego - B2U7, B2U1 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest zdolny do okazywania empatii uczniom, współpracownikom oraz sobie oraz do zapewnienia profesjonalnego wsparcia i pomocy - B2K1 Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy - B2K4 Student potrafi pracować w zespole i organizować pracę zespołu - B2K2 Student potrafi współpracować z otoczeniem społecznym w celu realizacji zaplanowanych działań edukacyjnych - B2K3 i B2K4 |
Metody dydaktyczne: | Metoda projektu Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: klasyczna metoda problemowa, okrągłego stołu, sytuacyjna, panelowa, laboratoryjna, giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. Ponadto celem zajęć jest samodzielne zaplanowanie i realizacja przez studentów projektu edukacyjnego. Metoda projektu to narzędzie edukacyjne, które łączy teorię z praktyką, umożliwiając rozwijanie wiedzy i umiejętności poprzez realizację autentycznych projektów. Zadaniem studentów jest samodzielne planowanie, organizowania i realizowanie projektów, co stwarza im okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów oraz zdobywania doświadczenia. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu w postaci poszczególnych tematów zajęć i bloków problemowych: 1. Kształcenie nauczycieli - perspektywa krytyczna - projektowanie rozwiązań praktycznych 2. Alternatywy i innowacje edukacyjne - wybrane egzemplifikacje 3. Mity edukacyjne - dekonstrukcja 4. Zasady rekonstrukcji edukacji - ujęcie Johna Holta (praca zespołowa nad autorską listą zasad zasadniczej przebudowy edukacji) 5. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego 6. Socjalizacja i desocjalizacja 7. Mity pedagogiczne - próba dekonspiracji 8. Metoda projektu - od planu do realizacji Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań. Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora. Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy: identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu. Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012. a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145. b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155. c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99. d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229. 2. Śliwerski B., Czy(m) jest pedagogika alternatywna, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000. 3. Nalaskowski A., Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Kraków 2006. oraz Edukacja. Korzenie-źdódła-narracje, Kraków 2017 (socjalizacja, desocjalizacja, zabawa) 4. Meighan R., Zasady rekonstrukcji edukacji w ujęciu Johna Holta, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000. 5. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009, s. 283. 6. Kotarba-Kańczugowska, Praca metodą projektu, ORE (tekt dostępny on-line) 7. Inna literatura dotycząca metody projektów edukacyjnych - samodzielny wybór każdego zespołu projektowego i krytyczna analiza z wykładowcą. Literatura uzupełniająca: Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność na wszystkich zajęciach Aktywność na zajęciach podczas problemowego omawiania literatury Zaplanowanie i realizacja projektu edukacyjnego plus omówienie przebiegu działań, celów założonych i zrealizowanych oraz rzeczywistych efektów i wpływu na otoczenie. Pozytywną ocenę otrzymują osoby, które spełniają trzy wymienione wyżej kryteria. Projekt oceniany jest na podstawie oceny wykładowcy, autooceny i oceny koleżeńskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. Ponadto celem zajęć jest samodzielne zaplanowanie i realizacja przez studentów projektu edukacyjnego. Metoda projektu to narzędzie edukacyjne, które łączy teorię z praktyką, umożliwiając rozwijanie wiedzy i umiejętności poprzez realizację autentycznych projektów. Zadaniem studentów jest samodzielne planowanie, organizowania i realizowanie projektów, co stwarza im okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów oraz zdobywania doświadczenia. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu w postaci poszczególnych tematów zajęć i bloków problemowych: 1. Kształcenie nauczycieli - perspektywa krytyczna - projektowanie rozwiązań praktycznych 2. Alternatywy i innowacje edukacyjne - wybrane egzemplifikacje 3. Mity edukacyjne - dekonstrukcja 4. Zasady rekonstrukcji edukacji - ujęcie Johna Holta (praca zespołowa nad autorską listą zasad zasadniczej przebudowy edukacji) 5. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego 6. Socjalizacja i desocjalizacja 7. Mity pedagogiczne - próba dekonspiracji 8. Metoda projektu - od planu do realizacji Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań. Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora. Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy: identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu. Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012. a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145. b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155. c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99. d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229. 2. Śliwerski B., Czy(m) jest pedagogika alternatywna, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000. 3. Nalaskowski A., Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Kraków 2006. oraz Edukacja. Korzenie-źdódła-narracje, Kraków 2017 (socjalizacja, desocjalizacja, zabawa) 4. Meighan R., Zasady rekonstrukcji edukacji w ujęciu Johna Holta, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000. 5. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009, s. 283. 6. Kotarba-Kańczugowska, Praca metodą projektu, ORE (tekt dostępny on-line) 7. Inna literatura dotycząca metody projektów edukacyjnych - samodzielny wybór każdego zespołu projektowego i krytyczna analiza z wykładowcą. Literatura uzupełniająca: Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.