Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA2Z-PPED-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 21 - filologia polska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Dejna | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego. Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. 1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 4. Pedagogiczny i antropologiczny obraz wychowania 5. Procesy hominizacji osobniczej: 6. Kondycja współczesnej pedagogiki. Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów: 1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia 2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych 3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności 4. Przestrzeń szkoły jako przedmiot namysłu naukowego; architektura i edukacja w ujęciu antropologicznym 5. Przemoc symboliczna i ukryty program 6. Edukacja alternatywna i innowacje edukacyjne 7. Podstawy diagnozy pedagogicznej (środowisko szkolne i rodzinne) 8. Rozwój - podstawowe pojęcia, definicje, fakty; zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania 9. Wybrane wizje szkoły w obrazach filmowych (wizja herbartowska i romantyczna) 10. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zasady pracy, wyzwania, uwarunkowania, proces 11. Wychowanie endemiczne - przykład badań etnograficznych w zborach amiszów w USA 12. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami). 2. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012. 3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. 4. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114. 5. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011. 6. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203. 7. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ 8. Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf (Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji) 9. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/ (przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych) 10. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011. 11. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007 - rozdział 5 https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf 12. Skibska J., Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych. 13. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty). 14. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012. a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145. b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155. c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99. d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229. Literatura dodatkowa: 1. Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.