Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA2Z-PSYCH-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ogólnej - 21 - filologia polska s1 Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii angielskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii polskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii romańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii rosyjskiej s1 - wymagania etapowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Udział w wykładzie z przedmiotu: Psychologia |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia: 15 h Przygotowanie do kolokwium: 15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: B.1.W2. zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, obniżenia nastroju, depresji; B.1.W3. zachowania społeczne i ich uwarunkowania, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych; B.1.W5. indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się; B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej; B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotów do: B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Pełny opis: |
1. Poznawanie ucznia - obserwacja i wywiad jako podstawowe metody diagnostyczne. 2. Wywieranie wpływu - negatywne konsekwencje stosowania kar. 3. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. 4. Stres i radzenie sobie z nim. 5. Wypalenie zawodowe nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze. 6. Nauczyciel w procesie komunikacji - komunikacja werbalna i niewerbalna, techniki aktywnego słuchania. komunikat Ja jako sposób komunikowania się w sytuacji trudnej, bariery komunikacyjne. |
Literatura: |
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009. Butcher James N., Hooley Jill M., Mineka Susan. Psychologia zaburzeń, Wydawca: GWP PROFESJONALNE, 2020. Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006. Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004. Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium w formie testu obejmujące swoim zakresem tematy realizowane w ramach zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Wołowska | |
Prowadzący grup: | Agata Wołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak, Agata Wołowska | |
Prowadzący grup: | Agata Wołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009. Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006. Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004. Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak, Agata Wołowska | |
Prowadzący grup: | Agata Wołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009. Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006. Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004. Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.