Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA2Z-PSYCH-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Udział w wykładzie z przedmiotu: Psychologia |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia: 15 h Przygotowanie do kolokwium: 15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | B.1.W2. Znajomość procesów rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwoju procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwoju wybranych funkcji psychicznych, zna pojęcie normy rozwojowej, rozwoju i kształtowania osobowości, rozwoju w kontekście wychowania, zaburzeń w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: B.1. U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów B.1.U3. Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; B.1.U4. Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej; B.1.U5. Analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań B.1.U7. Radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; B.1.U8.Planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | B.1. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; B.1. .K2. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Określenie psychologii rozwojowej jako nauki z zaakcentowaniem problematyki kierunku zmian rozwojowych, a w tym: przedmiot i zakres psychologii rozwojowej; definicje rozwoju jako zjawiska wieloaspektowego, systemowego i ukierunkowanego; założenia teoretyczne psychologii rozwoju człowieka w biegu życia (life span developmental psychology); periodyzacja życia ludzkiego na okresy i fazy rozwojowe; czynniki rozwoju psychicznego człowieka. 2. Metodologia badań nad rozwojem. Metody stosowane w badaniach empirycznych z zakresu psychologii rozwojowej. Etyka badań nad rozwojem psychicznym człowieka we wszystkich okresach życia. 3. Okres prenatalny oraz perinatalny: początki życia psychicznego człowieka, wrażliwość sensoryczna, komunikacja neurohormonalna pomiędzy matką a dzieckiem. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego; rozwój czynności poznawczych oraz kompetencji komunikacyjnych; rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości, początki rozwoju moralnego. 4. Okres przedszkolny: rozwój somatyczny i aktywności ruchowej; rozwój procesów poznawczych, sprawności językowych i komunikacyjnych; rozwój emocjonalny i społecznomoralny, poznawanie ról społecznych w zabawie, dojrzałość szkolna dziecka, kształtowanie się sfery działania. 5. Okres młodszy szkolny (wczesnoszkolny): cechy myślenia logicznego na poziomie operacji konkretnych, zmiany w sferze emocjonalnej, motywacyjnej, społeczno-moralnej; szkoła - nowe zadania i wyzwania rozwojowe. 6. Okres dojrzewania: zadania rozwojowe okresu dojrzewania, rozwój procesów poznawczych (myślenie formalno-logiczne), autonomia rozwoju, idealizm młodzieńczy, kryzys tożsamości, zagadnienia rozwoju seksualnego młodzieży, decyzje związane z planami na przyszłość. 7. Okres dojrzewania zagrożenia: depresja, samobójstwa, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania. 8. Okres wczesnej dorosłości: zmiany w systemie poznawczym. Nowe zadania rozwojowe: rodzina, praca, grupy społeczne, odpowiedzialność obywatelska; rozwój tożsamości, rozwój zawodowy. 9. Średnia dorosłość: zmiany w myśleniu człowieka dorosłego: wiedza ekspercka, nabywanie mądrości życiowej, nowe zadania rozwojowe tego okresu, transmisja międzypokoleniowa, zmiany w zakresie tożsamości, ról rodzinnych i aktywności zawodowej. 10. Późna dorosłość: cechy myślenia człowieka w okresie późnej dorosłości, mądrość życiowa, reakcje na trudne zdarzenia życiowe, nowe zadania i wyzwania rozwojowe, kontakty społeczne. 11. Zagrożenia rozwoju w różnych okresach życia. |
Literatura: |
1 Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Brzezińska A. Ziółkowska B., Appelt K.,(red.). (2017). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: 1. Birch A., Malim T. (1998). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Bryant P.E., Colman A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 3. Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 2, 3. 5. Oleszkowicz A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość. Zmiana. Integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Załącznik nr 2 do Protokołu posiedzenia Uniwersyteckiej Komisji ds. kształcenia z dn. 15 listopada 2018 r. 8. Stuart-Hamilton I. (2005). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka. 9. Zagórska W., Jelińska M., Surma M., Lipska A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Przygotowanie lekcji/prezentacji podczas ćwiczeń: W02, U03, U 01, U04, U05, U 06, U07, U08 Kolokwium- W02, U03, U07, K01, K02 Kryteria oceniania: Ćwiczenia, zaliczenie na ocenę na podstawie: - prezentacji/przeprowadzonej lekcji 50% oceny końcowej - kolokwium zaliczeniowego- 50% oceny ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak, Agata Wołowska | |
Prowadzący grup: | Agata Wołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009. Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006. Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004. Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak, Agata Wołowska | |
Prowadzący grup: | Agata Wołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009. Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006. Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004. Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.