Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-s1NA2Z-PSYCH-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ogólnej - 21 - filologia polska s1 Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii angielskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii polskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii romańskiej s1 - wymagania etapowe Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii rosyjskiej s1 - wymagania etapowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | udział w wykładach – 15h - udział w ćwiczeniach – 15h - konsultacje z nauczycielem akademickim- 2h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu- 3h - przygotowanie do ćwiczeń – 10h - pisanie prac, projektów- 5h - czytanie literatury- 5h - przygotowanie do egzaminu- 5h - przygotowanie do kolokwium – 5h Łącznie: 65 godz. ( 2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | B.1.2 W2. Znajomość procesów rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwoju procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwoju wybranych funkcji psychicznych, zna pojęcie normy rozwojowej, rozwoju i kształtowania osobowości, rozwoju w kontekście wychowania, zaburzeń w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | B.1.2.U3. Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; K_U3 B.1.2.U4. Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej;K_U4 B.1.2.U5. Analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; K_U5 B.1.2.U7. Radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; K_U7 B.1.2.U8.Planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. K_U8 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | B.1.2. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; K_K1 B.1.2. .K2. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K2 |
Metody dydaktyczne: | Wykład odbywa się niestacjonarnie- on-line w formie mieszanej (synchronicznej i asynchronicznej), platformami pracy jest Moodle i Teams. Metody wykładowe,: wykład klasyczny, prezentacja, film. Ćwiczenia odbywają się w formie stacjonarnej. Metody ćwiczeniowe: prezentacja, film, praca w grupach, dyskusja. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z Psychologii uzupełniają wiedzę studenta o zagadnienia związane z szeroko pojętą psychologią rozwoju człowieka, zaburzeniami w rozwoju, pojęciami: normy rozwojowej i dysharmonii w rozwoju. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Określenie psychologii rozwojowej jako nauki z zaakcentowaniem problematyki kierunku zmian rozwojowych, a w tym: przedmiot i zakres psychologii rozwojowej; definicje rozwoju jako zjawiska wieloaspektowego, systemowego i ukierunkowanego; założenia teoretyczne psychologii rozwoju człowieka w biegu życia (life span developmental psychology); periodyzacja życia ludzkiego na okresy i fazy rozwojowe; czynniki rozwoju psychicznego człowieka. 2. Metodologia badań nad rozwojem. Metody stosowane w badaniach empirycznych z zakresu psychologii rozwojowej. Etyka badań nad rozwojem psychicznym człowieka we wszystkich okresach życia. 3. Okres prenatalny oraz perinatalny: początki życia psychicznego człowieka, wrażliwość sensoryczna, komunikacja neurohormonalna pomiędzy matką a dzieckiem. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego; rozwój czynności poznawczych oraz kompetencji komunikacyjnych; rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości, początki rozwoju moralnego. 4. Okres przedszkolny: rozwój somatyczny i aktywności ruchowej; rozwój procesów poznawczych, sprawności językowych i komunikacyjnych; rozwój emocjonalny i społecznomoralny, poznawanie ról społecznych w zabawie, dojrzałość szkolna dziecka, kształtowanie się sfery działania. 5. Okres młodszy szkolny (wczesnoszkolny): cechy myślenia logicznego na poziomie operacji konkretnych, zmiany w sferze emocjonalnej, motywacyjnej, społeczno-moralnej; szkoła - nowe zadania i wyzwania rozwojowe. 6. Okres dojrzewania: zadania rozwojowe okresu dojrzewania, rozwój procesów poznawczych (myślenie formalno-logiczne), autonomia rozwoju, idealizm młodzieńczy, kryzys tożsamości, zagadnienia rozwoju seksualnego młodzieży, decyzje związane z planami na przyszłość. 7. Okres dojrzewania zagrożenia: depresja, samobójstwa, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania. 8. Okres wczesnej dorosłości: zmiany w systemie poznawczym. Nowe zadania rozwojowe: rodzina, praca, grupy społeczne, odpowiedzialność obywatelska; rozwój tożsamości, rozwój zawodowy. 9. Średnia dorosłość: zmiany w myśleniu człowieka dorosłego: wiedza ekspercka, nabywanie mądrości życiowej, nowe zadania rozwojowe tego okresu, transmisja międzypokoleniowa, zmiany w zakresie tożsamości, ról rodzinnych i aktywności zawodowej. 10. Późna dorosłość: cechy myślenia człowieka w okresie późnej dorosłości, mądrość życiowa, reakcje na trudne zdarzenia życiowe, nowe zadania i wyzwania rozwojowe, kontakty społeczne. 11. Zagrożenia rozwoju w różnych okresach życia. |
Literatura: |
. Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Brzezińska A. Ziółkowska B., Appelt K.,(red.). (2017). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: 1. Birch A., Malim T. (1998). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Bryant P.E., Colman A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 3. Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 2, 3. 5. Oleszkowicz A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość. Zmiana. Integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Załącznik nr 2 do Protokołu posiedzenia Uniwersyteckiej Komisji ds. kształcenia z dn. 15 listopada 2018 r. 8. Stuart-Hamilton I. (2005). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka. 9. Zagórska W., Jelińska M., Surma M., Lipska A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny- np. W02, Przygotowanie lekcji/prezentacji podczas ćwiczeń: W02, U03, U04, U05, U07, U08 Kolokwium- W02, U03, U07, K01, K02 Kryteria oceniania: Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte) ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt Ćwiczenia, zaliczenie na ocenę na podstawie: - prezentacji/przeprowadzonej lekcji 50% oceny końcowej - kolokwium zaliczeniowego- 50% oceny ndst - 7 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.