Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-s1NA2Z-PSYCH-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty specjalności ogólnej - 21 - filologia polska s1
Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii angielskiej s1 - wymagania etapowe
Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe
Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii polskiej s1 - wymagania etapowe
Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii romańskiej s1 - wymagania etapowe
Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii rosyjskiej s1 - wymagania etapowe
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

udział w wykładach – 15h

- udział w ćwiczeniach – 15h

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 2h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

np.

- przygotowanie do wykładu- 3h

- przygotowanie do ćwiczeń – 10h

- pisanie prac, projektów- 5h

- czytanie literatury- 5h

- przygotowanie do egzaminu- 5h

- przygotowanie do kolokwium – 5h


Łącznie: 65 godz. ( 2 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

B.1.2 W2. Znajomość procesów rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwoju procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwoju społeczno-emocjonalnego i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwoju wybranych funkcji psychicznych, zna pojęcie normy rozwojowej, rozwoju i kształtowania osobowości, rozwoju w kontekście wychowania, zaburzeń w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;


Efekty uczenia się - umiejętności:

B.1.2.U3. Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; K_U3

B.1.2.U4. Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej;K_U4

B.1.2.U5. Analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; K_U5

B.1.2.U7. Radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; K_U7

B.1.2.U8.Planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. K_U8


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

B.1.2. K1. Posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; K_K1

B.1.2. .K2. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych K_K2


Metody dydaktyczne:

Wykład odbywa się niestacjonarnie- on-line w formie mieszanej (synchronicznej i asynchronicznej), platformami pracy jest Moodle i Teams.

Metody wykładowe,: wykład klasyczny, prezentacja, film.

Ćwiczenia odbywają się w formie stacjonarnej. Metody ćwiczeniowe: prezentacja, film, praca w grupach, dyskusja.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia z Psychologii uzupełniają wiedzę studenta o zagadnienia związane z szeroko pojętą psychologią rozwoju człowieka, zaburzeniami w rozwoju, pojęciami: normy rozwojowej i dysharmonii w rozwoju.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Określenie psychologii rozwojowej jako nauki z zaakcentowaniem problematyki kierunku zmian rozwojowych, a w tym: przedmiot i zakres psychologii rozwojowej; definicje rozwoju jako zjawiska wieloaspektowego, systemowego i ukierunkowanego; założenia teoretyczne psychologii rozwoju człowieka w biegu życia (life span developmental psychology); periodyzacja życia ludzkiego na okresy i fazy rozwojowe; czynniki rozwoju psychicznego człowieka.

2. Metodologia badań nad rozwojem. Metody stosowane w badaniach empirycznych z zakresu psychologii rozwojowej. Etyka badań nad rozwojem psychicznym człowieka we wszystkich okresach życia.

3. Okres prenatalny oraz perinatalny: początki życia psychicznego człowieka, wrażliwość sensoryczna, komunikacja neurohormonalna pomiędzy matką a dzieckiem. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego; rozwój czynności poznawczych oraz kompetencji komunikacyjnych; rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości, początki rozwoju moralnego.

4. Okres przedszkolny: rozwój somatyczny i aktywności ruchowej; rozwój procesów poznawczych, sprawności językowych i komunikacyjnych; rozwój emocjonalny i społecznomoralny, poznawanie ról społecznych w zabawie, dojrzałość szkolna dziecka, kształtowanie się sfery działania.

5. Okres młodszy szkolny (wczesnoszkolny): cechy myślenia logicznego na poziomie operacji konkretnych, zmiany w sferze emocjonalnej, motywacyjnej, społeczno-moralnej; szkoła - nowe zadania i wyzwania rozwojowe.

6. Okres dojrzewania: zadania rozwojowe okresu dojrzewania, rozwój procesów poznawczych (myślenie formalno-logiczne), autonomia rozwoju, idealizm młodzieńczy, kryzys tożsamości, zagadnienia rozwoju seksualnego młodzieży, decyzje związane z planami na przyszłość.

7. Okres dojrzewania zagrożenia: depresja, samobójstwa, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania.

8. Okres wczesnej dorosłości: zmiany w systemie poznawczym. Nowe zadania rozwojowe: rodzina, praca, grupy społeczne, odpowiedzialność obywatelska; rozwój tożsamości, rozwój zawodowy.

9. Średnia dorosłość: zmiany w myśleniu człowieka dorosłego: wiedza ekspercka, nabywanie mądrości życiowej, nowe zadania rozwojowe tego okresu, transmisja międzypokoleniowa, zmiany w zakresie tożsamości, ról rodzinnych i aktywności zawodowej. 10. Późna dorosłość: cechy myślenia człowieka w okresie późnej dorosłości, mądrość życiowa, reakcje na trudne zdarzenia życiowe, nowe zadania i wyzwania rozwojowe, kontakty społeczne.

11. Zagrożenia rozwoju w różnych okresach życia.

Literatura:

. Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

2. Brzezińska A. Ziółkowska B., Appelt K.,(red.). (2017). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

1. Birch A., Malim T. (1998). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Bryant P.E., Colman A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

3. Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, t. 2, 3.

5. Oleszkowicz A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość. Zmiana. Integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Załącznik nr 2 do Protokołu posiedzenia Uniwersyteckiej Komisji ds. kształcenia z dn. 15 listopada 2018 r.

8. Stuart-Hamilton I. (2005). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka.

9. Zagórska W., Jelińska M., Surma M., Lipska A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie. PWN

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

egzamin pisemny- np. W02,

Przygotowanie lekcji/prezentacji podczas ćwiczeń: W02, U03, U04, U05, U07, U08

Kolokwium- W02, U03, U07, K01, K02

Kryteria oceniania:

Wykład zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte)

ndst - 7 pkt

dst- 8-10 pkt

dst plus- 11 pkt

db- 12-13 pkt

db plus- 14 pkt

bdb- 15 pkt

Ćwiczenia,

zaliczenie na ocenę na podstawie:

- prezentacji/przeprowadzonej lekcji 50% oceny końcowej

- kolokwium zaliczeniowego- 50% oceny

ndst - 7 pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Banasiak
Prowadzący grup: Małgorzata Banasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)