Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia Grecji antycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2501-s1KLS1Z-HGA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Grecji antycznej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku - filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie s1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wynikające z planu studiów: 30 h = 1 ECTS i konsultacje: 30 h = 1 ECTS)

- praca własna studenta (w tym przygotowanie do zajęć oraz sprawdzianów: 60 h = 2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W08: student zna periodyzację dziejów Grecji starożytnej; student zna węzłowe wydarzenia i procesy, które doprowadziły do powstania charakterystycznych na cywilizacji helleńskiej systemów politycznych i porządków społecznych



Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: student umie poddać materiał źródłowy analizie i interpretacji i na tej podstawie wyciągać wnioski o systemach politycznych i społecznych starożytnych Greków

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K04: ma świadomość znaczenia nauk o starożytności dla utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone najważniejszym zagadnieniom historii starożytnej Grecji (od epoki brązu po podbój państw hellenistycznych przez Imperium Rzymskie) z naciskiem na zapoznanie studentów z metodami krytyki i interpretacji tekstów źródłowych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest: - zapoznanie studentów z periodyzacją i najważniejszymi zagadnieniami historii starożytnej Grecji z uwzględnieniem wydarzeń politycznych, kształtowania się systemów społecznych oraz aspektów historii kultury, nauki i religii, - z geografią historyczną starożytnego świata greckiego, - analiza i interpretacja wybranych tekstów starożytnych oraz zabytków archeologicznych i artystycznych jako źródeł historycznych, - zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badawczymi historyka starożytności.

Literatura:

B. Bravo, E. Wipszycka i inni, Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988, 2009, 2010.

N. G. L. Hammond, Dzieje Grecji, przeł. Anna Świderkówna, Warszawa 1994.

W. Lengauer, Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999

Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski, Lublin 2005.

E. Wipszycka (red.) Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1/2: Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, Warszawa 2001.

E. Wipszycka (red.) Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 3: Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, Warszawa 1999.

A. Ziółkowski, Historia powszechna: starożytność, Warszawa 2010.

Mapy:

L. M. Piotrowicz, Atlas historii starożytnej, Warszawa 1994.

R. J. A. Talbert (wyd.), The Barrington Atlas of the Greek and Roman World, Princeton - Oxford 2000.

Digital Atlas of the Roman Empire (Lund University): http://dare.ht.lu.se/

Ponadto obowiązuje literatura szczegółowa i źródła wymienione w opisie poszczególnych zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest:

- egzamin pisemny na koniec semestru (W08, U01)

- ocena przygotowania studenta do zajęć oraz jego aktywności w ich trakcie W08, U01, K04)

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Marta Szada
Prowadzący grup: Marta Szada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Pełny opis:

W razie konieczności zajęcia będą się odbywać w formie cotygodniowych spotkań online na platformie Microsoft Teams.

Literatura:

v

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Marta Szada
Prowadzący grup: Marta Szada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Pełny opis:

W razie konieczności zajęcia będą się odbywać w formie cotygodniowych spotkań online na platformie Microsoft Teams.

Literatura:

v

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Marta Szada
Prowadzący grup: Marta Szada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Pełny opis:

W razie konieczności zajęcia będą się odbywać w formie cotygodniowych spotkań online na platformie Microsoft Teams.

Literatura:

v

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)