Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Proseminarium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2501-s1KLS2L-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Proseminarium
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku - filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie s1
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

4 ects - godziny kontaktowe, wynikające z planu studiów oraz kosultacji - 100 godzin

4 ects - praca własna studenta - 100 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W04 ma zaawansowaną wiedzę o literaturze starożytnej,

K_W05 ma zaawansowaną wiedzę o recepcji kultury i literatury klasycznej w epokach późniejszych


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów,

K_U03 potrafi czytać i tłumaczyć teksty łacińskie i/lub greckie,

K_U05 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności profesjonalne,

K_U09 potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Proseminarium ma charakter zajęć kształtujących podstawowe badawcze kompetencje studentów. Prowadzący w danym cyklu zajęć proponuje spójny temat, w ramach którego studenci zapoznają się najważniejszymi tekstami źródłowymi, podstawową literaturą przedmiotu oraz dyskutowanymi w literaturze problemami badawczymi.

Pełny opis:

Prowadzący metodą wykładową wprowadza studentów w tematykę zajęć. Studenci przygotowują na kolejne zajęcia zadane im zagadnienia, zapoznają się z tekstami źródłowymi i literaturą przedmiotu. Podczas zajęć analizowane są teksty źródłowe z szerokim komentarzem gramatycznym, historycznym, historyczno-literackim, kulturowym. Studenci przygotowują na zaliczenie zajęć pracę pisemną, której tematyka ściśle łączy się z realizowaną podczas proseminarium tematyką.

Literatura:

Zależna od tematyki zajęć proponowanej przez prowadzącego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena bieżąca przygotowania studentów do zajęć oraz ocena pracy pisemnej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Appel, Barbara Bibik
Prowadzący grup: Włodzimierz Appel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem seminarium jest pogłębienie znajomości języka greckiego oraz zapoznanie się z elementami metryki greckiej. Uczestnictwo w seminarium umożliwia studentowi pogłębienie umiejętności interpretacji teksu oraz wzbogacenie jego umiejętności warsztatowych.

Możliwe jest alternatywna forma prowadzenia zajęć on line na platformie Microsoft Teams w sytuacji wprowadzenia obostrzeń sanitarnych związanych z rozwojem pandemii

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje m. in.

- zagadnienia metryczne - heksametr;

- zagadnienia metryczne - dystych elegijny;

- zagadnienia metryczne - jamb i trochej;

- zagadnienia metryczne - wybrane metra liryczne;

- lekturę z wykorzystaniem aparatu krytycznego;

- lekturę jednego z dialogów Lukiana

- lekturę wybranych epigramów

- sztukę przekładu poezji i prozy greckiej

Tematyka zajęć obejmuje między innymi następujące zagadnienia:

☐ poznanie podstawowych zasad antycznej metryki

☐ kształcenie umiejętności rozpoznawania i rozpisywania metrów lirycznych;

☐ praktyczne ćwiczenia w zakresie lektury wybranych tekstów poetyckich;

☐ próby lektury i egzegezy wybranych epigramów;

☐ przygotowanie samodzielnej interpretacji wybranego epigramu.

Literatura:

Literatura przedmiotu podawana jest podczas zajęć.

Metryka grecka i łacińska. Praca zbiorowa pod redakcją Marii Dłuskiej o Władysława Strzeleckiego, Wrocław 1959;

Martin L. West, Wprowadzenie do metryki greckiej. , przełożył Jacek Partyka. Tłumaczenie przejrzał i poprzedził wstępem Jerzy Danielewicz, Kraków 2003

oraz literatura podawana na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Adamiak, Barbara Bibik
Prowadzący grup: Stanisław Adamiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają pomóc studentom zapoznać się z różnymi utworami literackimi, stanowiącymi również ważne źródła do historii politycznej starożytnej Grecji i Rzymu, prawa rzymskiego i wczesnego chrześcijaństwa. Analiza będzie dotyczyć zarówno aspektów literackich, jak i historycznych.

Literatura:

1. „Wojna peloponeska” Tukidydesa - nowoczesna historia czy traktat moralny?

Źródła:

Tukidydes, Wojna peloponeska I,1-88; 118-145; III, 80-84; V, 84-116.

Literatura:

A. Wolicki, „Imperium ateńskie“, w: Historia starożytnych Greków, II, 100-138.

A.B. Bosworth, „The Humanitarian Aspect of the Melian Dialogue“, The Journal of Hellenic Studies, 113 (1993), 30-44.

2. Początki prawa rzymskiego

Literatura:

M. J. Zabłoccy, Prawo XII tablic

3. Biblia - księgi, nie księga. Spór o obrzezanie w pierwotnym Kościele

Źródła:

Dzieje Apostolskie, List do Galatów

Literatura:

Joachim Gnilka, Paweł z Tarsu

Katolicki Komentarz Biblijny (odpowiednie rozdziały)

4. Męczennicy chrześcijańscy między historią a legendą

Źródła:

Akta męczenników scylitańskich

Męczeństwo św. Perpetuy i Felicyty

Męczeństwo Izaaka i Maksymiana

Literatura:

E. Wipszycka, M. Starowieyski, Wstęp w: Męczennicy, Kraków 1991

E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku

5. Początki „ery konstantyńskiej”

Źródła:

Euzebiusz, Historia kościelna, VIII-IX

Euzebiusz, Życie Konstantyna (fragmenty)

Laktancjusz, O śmierci prześladowców

Zosimos, Nowa historia, księga II

Złota legenda - o św. Sylwestrze

Constitutum Constantini, w: Jacek Soszyński, Donacja Konstantyna. Wstęp, tekst łaciński i przekład polski. „Przegląd Tomistyczny”. XVII, s. 7-28, 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Rafał Toczko
Prowadzący grup: Rafał Toczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą zmieniającej się sytuacji Pogan i Chrześcijan w IV i na początku V wieku naszej ery.

Pełny opis:

IV wiek rozpoczyna się prześladowaniami chrześcijan, a kończy oficjalną delegalizacją kultów pogańskich. Na naszych zajęciach prześledzimy jak doszło do tak diametralnej zmiany sytuacji, a także jak to jest prezentowane w dyskursie naukowym i popularnym dzisiaj. Zastanowimy się także jak sytuacja prawna przekładała się na rzeczywistą. Prześledzimy konflikty między chrześcijanami i poganami, a także wymianę listowną między nimi. Rozważymy jakie elementy kultury chrześcijańskiej i pogańskiej odegrały decydującą rolę w tej zmianie. Na zajęciach tych będziemy zaglądali także do tekstów oryginalnych i pewne ich fragmenty tłumaczyli na nowo.

Literatura:

Lektury:

Euzebiusz z Cezarei. Życie Konstantyna.

Julian Apostata, Przeciw Galilejczykom.

M. Edwards, Religions of the Constantinian Empire, fragmenty.

Laktancjusz, O śmierci prześladowców.

Ambroży z Mediolanu, Listy 72 i 73, tłum P. Nowak, oraz Aureliusz Symmach, Trzecia Mowa Symmacha, prefekta Miasta Rzymu w : Spór o ołtarz Wiktorii w Kurii Rzymskiej, Poznań 2005.

Augustyn z Hippony, Listy:

16, 17, 50, 90,91 – tłum. własne

137: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31743_vp_4373/c/4373-4308.pdf

Hieronim ze Strydonu, Listy 22 i 39, w św. Hieronim listy t. 1, tłum. J. Czuj, oraz list 70, w św. Hieronim, Listy t. 2, tłum J. Czuj.

E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, dowolne wydanie, zwłaszcza rozdział Cesarze a Kościół.

C. Nixey, Ciemniejący wiek.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)