Proseminarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2501-s1KLS2Z-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku - filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie s1 |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 4 ects - godziny kontaktowe, wynikające z planu studiów oraz konsultacji - 100 godzin 4 ects - praca własna studenta - 100 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W04 ma zaawansowaną wiedzę o literaturze starożytnej, K_W05 ma zaawansowaną wiedzę o recepcji kultury i literatury klasycznej w epokach późniejszych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów, K_U03 potrafi czytać i tłumaczyć teksty łacińskie i/lub greckie, K_U05 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności profesjonalne, K_U09 potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Proseminarium ma charakter zajęć kształtujących podstawowe badawcze kompetencje studentów. Prowadzący w danym cyklu zajęć proponuje spójny temat, w ramach którego studenci zapoznają się najważniejszymi tekstami źródłowymi, podstawową literaturą przedmiotu oraz dyskutowanymi w literaturze problemami badawczymi. |
Pełny opis: |
Prowadzący metodą wykładową wprowadza studentów w tematykę zajęć. Studenci przygotowują na kolejne zajęcia zadane im zagadnienia, zapoznają się z tekstami źródłowymi i literaturą przedmiotu. Podczas zajęć analizowane są teksty źródłowe z szerokim komentarzem gramatycznym, historycznym, historyczno-literackim, kulturowym. Studenci przygotowują na zaliczenie zajęć pracę pisemną, której tematyka ściśle łączy się z realizowaną podczas proseminarium tematyką. |
Literatura: |
Zależna od tematyki zajęć proponowanej przez prowadzącego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca przygotowania studentów do zajęć oraz ocena pracy pisemnej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bibik, Przemysław Nehring | |
Prowadzący grup: | Przemysław Nehring | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tradycją literacką grecko-rzymskiego antyku chrześcijańskiego w szerokim jej kontekście - od kwestii historyczno-literackich przez genologiczne aż po aspekty teologiczne pism powstających w tym kulturowym kręgu. W sytuacji rozwoju pandemii ćwiczenia realizowane będą w czasie rzeczywistym w formie cotygodniowych spotkań online na platformie Microsoft Teams. |
|
Pełny opis: |
Tematyka poszczególnych zajęć przedstawia się następująco: 1-2 Pismo św. - Septuaginta, Nowy Testament – kanon, literacka forma, łacińskie tłumaczenia 3-4 Najwcześniejsza literatura chrześcijańska, I-III w. (Tzw. Ojcowie apostolscy; literatura o męczeństwie; apologetyka 5-6 Literatura monastyczna – Apoftegmaty, , Asketikon (Bazyli Wielki), Rozmowy z Ojcami (Jan Kasjan), najwcześniejsze reguły mnisze, List 23 (Hieronim) 7-8 Hagiografia – Żywot św. Antoniego (Atanazy); Żywot św. Hilariona (Hieronim) 9-10 Wielcy pisarze greckiego Wschodu – Klemens Aleksandryjski, Orygenes, Ojcowie Kapadoccy (Bazyli Wielki, Grzegorz z Nyssy, Grzegorz z Nazjanzu), Jan Chryzostom 11-13 Wielcy pisarze łacińskiego Zachodu: Ambroży, Hieronim, Augustyn 14. Historiografia kościelna 15. Poezja wczesnochrześcijańska |
|
Literatura: |
Opracowania: A-M. Malingrey, Chrześcijańska literatura grecka, przeł. i oprac. M. Starowieyski, Tarnów 1995 J. Fontaine, Chrześcijańska literatura łacińska, przeł. J. Słomka, Tarnów 1997 E. Carpentier, Czytając Nowy Testament, Włocławek 1992 Teksty źródłowe: Ewangelia św. Marka, Dzieje Apostolskie - przekład z tzw. Biblii Tysiąclecia Reskrypty Trajana i Hadriana dotyczące chrześcijan [w:] Pierwsi świadkowie. Wybór najstarszych pism chrześcijańskic, przekł. A. Świderkówna, opra. M. Starowieyski, Warszawa 1988, s. 386-397 Męczeństwo św. Polikarpa, biskupa Smyrny [w:] Pierwsi świadkowie..., s. 201-214. List do Diogneta [w:] Pierwsi świadkowie..., s. 354-375. Minucjusz Feliks, Oktawiusz, przeł. i oprac. M. Szarmach [w:] Apologie, przeł. M. Szarmach, A. Świderkówna, J. Sołowianiuk, wstęp i oprac. M. Szrmach i J. Sołowianiuk, Warszwa 1988, s. 5-78. Orygenes, Przeciwko Celsusowi, fragment zamieszczony [w:] Pierwsi świadkowie..., s. 433-439. Orygenes, Przeciwko Celsusowi, fragment zamieszczony [w:] Pierwsi świadkowie..., s. 433-439. Tacjan Syryjczyk, Mowa do Greków [w:] Pierwsi apologeci greccy, przeł. i oprac. L. Misiarczyk, Kraków 2004, s. 295-366 Hieronim, List 22 [w:] Św. Hieronim, Listy do Eustochium, przeł i oprac. B. Degórski, Kraków 2004, s. 111-190 Atanazy, Żywot św. Antoniego, przeł. E. Dąbrowska [w:] Święty Antoni, Żywot. Pisma ascetyczne, przeł. E. Dąbrowska..., wstęp. E. Wipszycka, Kraków 2005, s. 43-154. Klemens Aleksandryjski, Kobierce, tłum. I oprac. J. Niemirska-Pliszczyńska, Warszawa 1994, t. 1, s. 20-63 Bazyli Wielki, Kazaniu do młodzieży o pożytku z czytania książek pogańskich Augustyn, O nauce chrześcijańskiej, przeł. i oprac. J. Sulowski, Warszawa 1989, ks. IV, s. 181-263 |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Awianowicz, Barbara Bibik | |
Prowadzący grup: | Bartosz Awianowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć w semestrze zimowym jest rozwój teorii oraz zbiorów krótkich form retorycznych, jakimi była chreia i sentencja, następnie renesansowe adagium (Erazm z Rotterdamu) oraz czerpiący z tradycji sentencji, antycznej ikonografii monetarnej, rzeźby i malarstwa oraz epigramatów emblemat (Andrea Alciato ). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone drobnym formom retorycznym, które często albo służyły argumentacji, albo były elokucyjnym ozdobnikiem większych całości (mów, listów literackich, dialogów, rozpraw) obejmują w kolejności chronologicznej następujące bloki tematyczne: - anegdoty i sentencje w rzymskiej teorii retorycznej Cycerona i Kwintyliana - teoria progymnasmatyczna (Pseudo-Hermogenes, Aftonios, Priscian z Cezarei) - późnoantyczne i średniowieczne kanony tekstów oraz zbiory sentencji i cytatów, florilegia - odrodzenie progymnasmatów w XV wieku i "Adagia" Erazma z Rotterdamu - "Emblematy" Andrei Alciata - obecność "myślenia emblematycznego" w wybranych dziełach literatury łacińskiej i polskiej XVI-XVII wieku. |
|
Literatura: |
Opracowania ogólne: - K. Kumaniecki, Historia literatury rzymskiej. Okres cyceroński, Warszawa 1977 - M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992. - H. Podbielski (red.): Literatura Grecji starożytnej, t. II. Proza historyczna, krasomówstwo, filozofia i nauka, literatura chrześcijańska, Lublin 2005 - E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tł. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997, s. 22-114, 154-190 i 252-276 - William Barker, Erasmus of Rotterdam. The Spirit of a Scholar, London 2021 - Johan Huizinga, Erazm, przeł. M. Kurecka, wstęp M. Cytowska, konsult. nauk. L. Kołakowski, Warszawa 1964 Przekłady i opracowania poszczególnych utworów: - Cyceron, O mówcy, przeł., wstęp i kometarz B. Awianowicz, Kęty 2010 - Kwintylian, Kształcenie mówcy, ks. I, II, X, przekł. i oprac. M. Brożek, Warszawa 2002 - Progymnasmata Greckie ćwiczenia retoryczne i ich modelowe opracowanie [aut. ćwiczeń Theonos, Ermogenous, Aphthoniou, Nikolaou, Libaniou] oprac., przekł. i koment. Henryk Podbielski, Lublin 2013 - Hugon ze Świętego Wiktora, Didascalicon zyli co i jak czytać, przekł. P. Pludra-Żuk, wstęp J. Soszyński, komentarz P. Pludra-Żuk i J. Soszyński, Warszawa 2017 - Erazm z Rotterdamu, Adagia, oprac. M. Cytowska, Wrocław (BN) 1973 - Erazm z Rotterdamu, Wybór pism, przeł. M. Cytowska, E. Jędrkiewicz, M. Mejor, wybór, wstęp i komentarz M. Cytowska, Wrocław (BN) 1992 - Andrea Alciato, Emblematy, wyd. i przeł. B. Czarski, przedmowa R. Krzywy, Warszawa 2021 - https://www.emblems.arts.gla.ac.uk/alciato/ - http://emblematica.grainger.illinois.edu/ - http://polishemblems.uw.edu.pl/index.php/pl/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Awianowicz, Barbara Bibik | |
Prowadzący grup: | Bartosz Awianowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć w semestrze zimowym jest zapoznanie studentów z prozą nowołacińską na przykładzie zbioru mów jezuity Andrzeja Temberskego (1662-1726) "Orator sacro-civilis divisus" z 1715 oraz antyjezuickiej broszury "Monita privata Societatis Jesu" wydanej po raz pierwszy w 1614 r. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone analizie czytanych w oryginale mów jezuity Andrzeja Temberskego (1662-1726) "Orator sacro-civilis" z 1715 oraz antyjezuickiej broszury "Monita privata Societatis Jesu" wydanej po raz pierwszy w 1614 r. z fałszywą datą 1612. Pierwszy zbiór pokazuje dobry poziom mów okolicznościowych tworzonych przez wieloletniego nauczyciela gramatyki, poetyki i retoryki w kolegiach jezuickich, drugie pismo jest zrobiło szybko wielką karierę na świecie jako ważny element teorii spiskowej o żądnych władzy i pieniędzy Jezuitach, przejmujących władzę nad królestwami. Celem zajęć jest analiza jezuickich mów i antyjezuickiej broszury w szerszym kontekście kulturowym, ale też samych tekstów jako dzieł ukształtowanych przez klasyczną retorykę. |
|
Literatura: |
Teksty źródłowe: - Andrzej Temberski, "Orator sacro-civilis divisus in tres partes. Parte prima continet Dei-Hominis, Matris ejus et divorum laudes. Parte secunda suae religionis sanctorum panegyres. Parte tertia praefationes rhetoricas et Poloniae gentis nonnulla singlaria", Poznań: Typis Collegii Soc. Jesu, 1715 - [Hieronim Zahorowski], "Monita privata Societatis Jesu", Notobirga, 1612 [1614] Opracowania: Sabine Pavone, "Between History and Myth: The Monita secreta Societatis Jesu", w: John W. O’Malley, Gauvin Alexander Bailey, Steven J. Harris, T. Frank Kennedy (red.), The Jesuits II: Cultures, Sciences, and the Arts, 1540-1773, University of Toronto Press, 2006: 50-65 Journal of Jesuit Studies, 5 (2018) /3: https://brill.com/view/journals/jjs/5/3/jjs.5.issue-3.xml Journal of Jesuit Studies, 9 (2022) /3: https://brill.com/view/journals/jjs/9/3/jjs.9.issue-3.xml Journal of Jesuit Studies, 10 (2023) /1: https://brill.com/view/journals/jjs/10/1/jjs.10.issue-1.xml |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.