Warsztaty retoryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2501-s1KLS3L-WR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty retoryczne |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku - filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe: zajęcia wynikające z programu studiów: 30 godz. - 1 ECTS i konsultacje: 15 godz. - 0,5 ECTS. 2. Praca własna studenta: czytanie lektur, pisanie pracy zaliczeniowej, przygotowywanie się do zajęć, przygotowywanie się do kolokwiów: 30 godz. - 1,5 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1 - ma podstawową wiedzę o co najmniej jednym języku klasycznym, jego powstaniu i rozwoju (K_WO1) W 2 - ma podstawową wiedzę o literaturze starożytnej obejmującą jej periodyzację, genologię oraz klasyczne kanony twórców, szczególnie w zakresie retoryki (K_W04) W 3 - ma podstawową wiedzę o transmisji i recepcji literatury (szczególnie retoryki) klasycznej na grunt literatury światowej oraz szeroko pojętej kultury współczesnej (K_W05) W 4 - ma elementarną wiedzę o wybranych wytworach kultury materialnej starożytności (K_W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1 - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami różnych dyscyplin humanistycznych w języku rodzimym i obcym (K_U03) U 2 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz poczuciem obowiązku i samodyscypliny (K_U06) U 3 - umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów, oraz dokonać ich analiz i interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i trafnych metod (K_U09) U 4 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów antycznej kultury materialnej i literackiej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym, wartości artystycznej i poznawczej (K_U10) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) K 2 - wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu typowych działań profesjonalnych (K_K02) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Warsztaty retoryczne mają charakter przede wszystkim praktyczny i nastawione są na kształcenie kompetencji komunikacyjnych. Przyjęty, warsztatowy format tych zajęć ma na celu ćwiczenie m.in.: emisji głosu i dykcji, występowania przed kamerą, pracy z mikrofonem, prowadzenia publicznych wydarzeń kulturalnych i firmowych, przygotowania tekstów do mediów społecznościowych i tradycyjnych, komunikacji wewnątrz zespołu. Oprócz dużej liczby ćwiczeń własnych, studenci zostaną zapoznani z najlepszymi i najgorszymi praktykami, oraz z elementami teorii retorycznej. |
Pełny opis: |
Warsztaty prowadzone są według klasycznego schematu podziały retoryki na: dispositio inventio elocutio actio memoria Spośród tych najważniejsze dla nas będą - sztuka wynajdywania argumentów i unikania argumentów błędnych bądź erystycznych, sztuka poprawnego i dostosowanego do medium i publiczności formułowania myśli, sztuka przemawiania, udziału w dyskusji, operowania głosem i ciałem, oraz sztuka kompozycji różnych form wypowiedzi. |
Literatura: |
- H. Lausberg, Retoryka opisowa. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł., oprac. i wstęp A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002 Cyceron, De inventione, tłum. K. Ekes Andrews, R. (2013). A theory of contemporary rhetoric. In A Theory of Contemporary Rhetoric. Aristotle, Rhetoric. Benson, Thomas W, Michael H Prosser (2008). Readings in Classical Rhetoric. New York. Cicero, Selected Speeches Cicero, On Invention Enos, T. (2013). Encyclopedia of Rhetoric and Composition. In Encyclopedia of Rhetoric and Composition. Gold, D., & Hobbs, C. L. (2013). Rhetoric, history, and women’s oratorical education: American women learn to speak. In Rhetoric, History, and Women’s Oratorical Education: American Women Learn to Speak. Marsh, C. (2013). Classical rhetoric and modern public relations: An isocratean model. Classical Rhetoric and Modern Public Relations: An Isocratean Model. McGuigan, Brendan, Rhetorical Devices: A Handbook and Activities for Student Writers Newman, Debbie, Ben Woolgar, Trevor Sather, ed. (2014). Pros and cons: a debater’s handbook. 19th ed. Abingdon, Oxon: Routledge : The English-Speaking Union. Barack Obama, Inauguration Speech and fragments of other speeches Emmeline Pankhurst's Freedom or Death speech Ridinger, Robert B. Marks, ed. (2004). Speaking for our lives: historic speeches and rhetoric for gay and lesbian rights (1892-2000). New York. Donald Trump, Inauguration Speech and fragments of other speeches Vaclav Havel New Year's Address to the Nation, Prague, January 1, 1990 Welch, K. E. (2013). The Contemporary reception of classical rhetoric: Appropriations of ancient discourse. In The Contemporary Reception of Classical Rhetoric: Appropriations of Ancient Discourse. Stanley Fish, ‘Dowodzenie vs. perswazja: dwa modele krytycznej działalności,’ Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 6 (59), 161-173. T. Eagleton, “The Death of Rhetoric”: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs12129-012-9318-3.pdf A. Duda, Orędzie Prezydenta RP Andrzeja Dudy przed Zgromadzeniem Narodowym, https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wypowiedzi-prezydenta-rp/wystapienia/art,1,oredzie-prezydenta-rp-andrzeja-dudy-przed-zgromadzeniem-narodowym.html Mowy inauguracyjne B. Obamy, D. Trumpa. Zaremba, A. J. (2014). Speaking Professionally. In Speaking Professionally. |
Metody i kryteria oceniania: |
Składnikami oceny są jest aktywna prac na zajęciach (50%)i wykonywanie punktowanych zadań w domu (25%) oraz jednego dużego zadania przez cały semestr (25%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bibik, Rafał Toczko | |
Prowadzący grup: | Rafał Toczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bibik, Rafał Toczko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.