Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Warsztaty retoryczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2501-s1KLS3L-WR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty retoryczne
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku - filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe: zajęcia wynikające z programu studiów: 30 godz. - 1 ECTS i konsultacje: 15 godz. - 0,5 ECTS.


2. Praca własna studenta: czytanie lektur, pisanie pracy zaliczeniowej, przygotowywanie się do zajęć, przygotowywanie się do kolokwiów: 30 godz. - 1,5 ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

W 1 - ma podstawową wiedzę o co najmniej jednym języku klasycznym, jego


powstaniu i rozwoju (K_WO1)


W 2 - ma podstawową wiedzę o literaturze starożytnej obejmującą jej


periodyzację, genologię oraz klasyczne kanony twórców, szczególnie w zakresie retoryki (K_W04)


W 3 - ma podstawową wiedzę o transmisji i recepcji literatury (szczególnie retoryki) klasycznej na grunt literatury światowej oraz szeroko pojętej kultury współczesnej (K_W05)


W 4 - ma elementarną wiedzę o wybranych wytworach kultury materialnej


starożytności (K_W14)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U 1 - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik


komunikacyjnych ze specjalistami różnych dyscyplin humanistycznych


w języku rodzimym i obcym (K_U03)


U 2 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności


badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz


poczuciem obowiązku i samodyscypliny (K_U06)


U 3 - umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych


utworów, oraz dokonać ich analiz i interpretacji z użyciem podstawowej


terminologii krytycznej i trafnych metod (K_U09)


U 4 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów antycznej kultury


materialnej i literackiej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i


interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich


znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historycznokulturowym, wartości artystycznej i poznawczej (K_U10)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K 1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie


potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01)


K 2 - wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu typowych działań


profesjonalnych (K_K02)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Warsztaty retoryczne mają charakter przede wszystkim praktyczny i nastawione są na kształcenie kompetencji komunikacyjnych. Przyjęty, warsztatowy format tych zajęć ma na celu ćwiczenie m.in.:

emisji głosu i dykcji, występowania przed kamerą, pracy z mikrofonem, prowadzenia publicznych wydarzeń kulturalnych i firmowych, przygotowania tekstów do mediów społecznościowych i tradycyjnych, komunikacji wewnątrz zespołu.

Oprócz dużej liczby ćwiczeń własnych, studenci zostaną zapoznani z najlepszymi i najgorszymi praktykami, oraz z elementami teorii retorycznej.

Pełny opis:

Warsztaty prowadzone są według klasycznego schematu podziały retoryki na:

dispositio

inventio

elocutio

actio

memoria

Spośród tych najważniejsze dla nas będą - sztuka wynajdywania argumentów i unikania argumentów błędnych bądź erystycznych, sztuka poprawnego i dostosowanego do medium i publiczności formułowania myśli, sztuka przemawiania, udziału w dyskusji, operowania głosem i ciałem, oraz sztuka kompozycji różnych form wypowiedzi.

Literatura:

- H. Lausberg, Retoryka opisowa. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł., oprac. i wstęp A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002

Cyceron, De inventione, tłum. K. Ekes

Andrews, R. (2013). A theory of contemporary rhetoric. In A Theory of Contemporary Rhetoric.

Aristotle, Rhetoric.

Benson, Thomas W, Michael H Prosser (2008). Readings in Classical Rhetoric. New York.

Cicero, Selected Speeches

Cicero, On Invention

Enos, T. (2013). Encyclopedia of Rhetoric and Composition. In Encyclopedia of Rhetoric and Composition.

Gold, D., & Hobbs, C. L. (2013). Rhetoric, history, and women’s oratorical education: American women learn to speak. In Rhetoric, History, and Women’s Oratorical Education: American Women Learn to Speak.

Marsh, C. (2013). Classical rhetoric and modern public relations: An isocratean model. Classical Rhetoric and Modern Public Relations: An Isocratean Model.

McGuigan, Brendan, Rhetorical Devices: A Handbook and Activities for Student Writers

Newman, Debbie, Ben Woolgar, Trevor Sather, ed. (2014). Pros and cons: a debater’s handbook. 19th ed. Abingdon, Oxon: Routledge : The English-Speaking Union.

Barack Obama, Inauguration Speech and fragments of other speeches

Emmeline Pankhurst's Freedom or Death speech

Ridinger, Robert B. Marks, ed. (2004). Speaking for our lives: historic speeches and rhetoric for gay and lesbian rights (1892-2000). New York.

Donald Trump, Inauguration Speech and fragments of other speeches

Vaclav Havel New Year's Address to the Nation, Prague, January 1, 1990

Welch, K. E. (2013). The Contemporary reception of classical rhetoric: Appropriations of ancient discourse. In The Contemporary Reception of Classical Rhetoric: Appropriations of Ancient Discourse.

Stanley Fish, ‘Dowodzenie vs. perswazja: dwa modele krytycznej działalności,’ Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 6 (59), 161-173. T. Eagleton, “The Death of Rhetoric”: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs12129-012-9318-3.pdf

A. Duda, Orędzie Prezydenta RP Andrzeja Dudy przed Zgromadzeniem Narodowym, https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wypowiedzi-prezydenta-rp/wystapienia/art,1,oredzie-prezydenta-rp-andrzeja-dudy-przed-zgromadzeniem-narodowym.html Mowy inauguracyjne B. Obamy, D. Trumpa.

Zaremba, A. J. (2014). Speaking Professionally. In Speaking Professionally.

Metody i kryteria oceniania:

Składnikami oceny są jest aktywna prac na zajęciach (50%)i wykonywanie punktowanych zadań w domu (25%) oraz jednego dużego zadania przez cały semestr (25%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Rafał Toczko
Prowadzący grup: Rafał Toczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Rafał Toczko
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)