Arcydzieła literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2501-s1KLS3Z-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Arcydzieła literatury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe: - wynikające z programu studiów: 30 h - 1 ECTS - konsultacje: 25 h - 1ECTS - praca własna studenta (przygotowanie do zajęć i pracy pisemnej): 60h - 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1 - student ma podstawową wiedzę z zakresu literatury starożytnej obejmującą jej klasyczne kanony twórców (K_W04) W 2 - ma podstawową wiedzę o transmisji i recepcji literatury klasycznej na grunt literatury światowej (K_W05) W 3 - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w dziedzinie literaturoznawstwa (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1 - umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów oraz dokonać ich analizy i interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwie dobranych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym oraz wartości artystycznej i poznawczej (K_U09; K_U10) U 2 - posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania własnych wniosków (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1 - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe grecko-rzymskiego antyku i ma świadomość odpowiedzialności za jego zachowanie (K_K04) |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są wybranym wybitnym dziełom starożytnej literatury greckiej i łacińskiej oraz ich szerszym kontekstom i oddźwiękom w literaturze od średniowiecza po współczesność. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone lekturze wybranych tekstów łacińskich i greckich (w przekładzie) oraz korespondujących z nimi tekstów średniowiecznych, nowożytnych i współczesnych. Kluczem doboru tekstów czytanych w trakcie semestru jest motyw śmierci i zaświatów (cztery główne tematy to zejście do podziemi, mit Orfeusza i Eurydyki, nieśmiertelność duszy oraz wizja końca świata). Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi wybitnymi dziełami literatury klasycznej, analiza ich kompozycji, środków wyrazu, cech gatunkowych, zapoznanie się z możliwościami interpretacji tych dzieł w najważniejszych nurtach współczesnej krytyki i teorii literatury oraz prześledzenie w jaki sposób motywy i idee przedstawione w dziełach klasycznych są przekształcane w tekstach literackich innych epok. |
Literatura: |
Teksty literackie starożytne i średniowieczne: Apokalipsa św. Jana (różne polskie przekłady biblijne) Hildegarda z Bingen, Scivias, tłum. J. Łukaszewska-Haberkowa, Kraków 2011 Homer, Odyseja, tłum. J. Parandowski (wiele wydań) Lukrecjusz, O naturze wszechrzeczy, tłum. E. Szymański, Warszawa 1957 Owidiusz, Metamorfozy, pieśń X, tłum. A. Kamieńska, Wrocław 2005 (seria BN) Platon, Fedon, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1984 (lub późniejsze) lub Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków 2017 (z opracowaniem) Wergiliusz, Eneida, tłum. Z. Kubiak (wiele wydań) Wergiliusz, Georgiki, tłum. Z. Abramowiczówna, Wrocław 1953 (seria BN) Teksty literackie XX i XXI w.: Joseph Conrad, Jądro ciemności, tłum. A. Zagórska (wiele wydań) Cormac McCarthy, Droga, tłum. R. Sudół, Kraków 2008 Stanisław Lem, Solaris (wiele wydań) W.B. Yeats, Poezje wybrane, tł. S. Barańczak, Warszawa 1987 Literatura przedmiotu: A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku: podręcznik, Warszawa 2007 M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska: okres augustowski, Warszawa 1990 P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 2008 W. J. Harrington, Klucz do Biblii, Warszawa 2012 J. Korpanty, Lukrecjusz: rzymski apostoł epikureizmu, Wrocław 1991 Literatura Grecji starożytnej, t. 1–2, red. H. Podbielski, Lublin 2005 S. Stabryła, Wergiliusz: świat poetycki, Wrocław 1983 K. Zarzycka-Stańczak, Idem aliter. Przybliżenia owidiańskie, Lublin 1999 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: ocena przygotowania studenta do zajęć oraz jego aktywności w ich trakcie esej krytyczno-literacki na temat związany z problematyką poruszaną na zajęciachliterackiego, wykorzystania literatury przedmiotu, wartość merytoryczna oraz poprawność językowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.