Teoria kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2501-s1KLS3Z-TK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria kultury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny kontaktowe (wynikające z planu studiów: 30 h = 1 ECTS i konsultacje: 25 h = 1 ECTS) - praca własna studentki/ta (w tym przygotowanie do zajęć oraz do zaliczenia przedmiotu: 50-60 h = 2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08 ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii klasycznej i studiów śródziemnomorskich z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury grecko-rzymskiego antyku |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii klasycznej i studiów śródziemnomorskich w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U12 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, szczególnie grecko-rzymskiego antyku K_K06 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie wybranych pojęć, zagadnień, teorii i sylwetek twórców teoriii kultury oraz wykształcenie umiejętności interpretowania fenomenów kulturowych przy użyciu tej wiedzy. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są omówieniu następujących zagadnień: Pojęcie kultury. Czym jest teoria kultury. Max Weber i socjologia kultury. Antropologiczne teorie kultury: Levi-Strauss, C. Geertz, H. Miner. Psychoanaliza a teoria kultury - S. Freud, C.-G. Jung. Teoria cywilizacji N. Eliasa. Cyberkultura, kultura cyfrowa. Kultura masowa, kultura wysoka/niska, mcdonaldyzacja kultury, globalizacja. Krytyka kultury – utopie, antyutopie, M. Heidegger, T. Adorno, M. Horkheimer, J. Ortega y Gasset. Współczesne spory/wojny kulturowe: feminizm, gender, światopogląd religijny vs. światopogląd naukowy, ewolucjonizm vs. relatywizm kulturowy, polityka/i a kultura. |
Literatura: |
1. Z. Rosińska, Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich; A. Szahaj, Filozofia kultury jako filozofia pierwsza (uwagi wstępne) w: Co to jest filozofia kultury, red. Z. Rosińska, J. Michalik, Warszawa 2006, s. 106-125 i 153-158. 2. Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, w: Idem, Pisma społeczne, Dzieła t. IV, Warszawa 1998, s. 163-227. 3. Max Weber, Asceza i duch kapitalizmu, w: Idem, Szkice z socjologii religii, Warszawa 1984, s. 88-110. 4. J. Ortega y Gasset, Bunt mas, część I (rozdziały VII-XIII), tłum. P. Niklewicz. 5. R. Scruton, Kultura jest ważna, tłum. T. Bieroń, Poznań 2010, s. 15-44 i 75-88. 6. T. Adorno, M. Horkheimer, Dialektyka oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2010, ss. 19-91. Lub: Hylewski, M., i Burdzik, T. (2014). Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej jako krytyka kultury masowej. Kultura-Historia-Globalizacja, (15), 115–137. Dostęp online: http://www.khg.uni.wroc.pl/files/8_KHG_15_hylewski_t.pdf. 7. E. Cassirer, Esej o człowieku, fragmenty 8. C. Lévi-Strauss, Struktura mitów, Pamiętnik literacki, 59/4, 243-266. 9. C. Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury [w:] Interpretacje kultury. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 17-48. oraz H. Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, tłum. J. Minksztym, w: Amerykańska antropologia postmodernistyczna, red. M. Buchowski, Warszawa 1999. s. 31-37. 10. Norbert Elias, O procesie cywilizacji, Warszawa 2011, ss. 495-521; 550-558 11. Wodzik, Justyna. „Etyka troski Carol Gilligan a zarzut esencjalizmu”. Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria, nr 1 (2012): 259–72. 12. J. Diamond, Strzelby, zarazki, maszyny" dowolne wydanie, fragmenty. 13. F. Furedi, "Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści", Warszawa 2008, rozdz. 5 i 6, s. 120-163. 14. N. Carr, Płytki umysł, (fragm) dostęp online: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/nicholas-carr-co-internet-robi-z-naszym-mozgiem/ 15. B. Gofron, Między ciągłością a zmianą: konserwatywne, liberalne i krytyczne ujęcie nierówności edukacyjnych, w: Podstawy Edukacji 2, 139-181. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Podstawy_Edukacji/Podstawy_Edukacji-r2009-t2/Podstawy_Edukacji-r2009-t2-s139-181/Podstawy_Edukacji-r2009-t2-s139-181.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest -aktywność studenta na zajęciach, rozumiana jako zabieranie głosu w dyskusji o zagadnieniach przewidzianych programem; (K_K04, K_K06, K_U12) - rozmowa o trzech zagadnieniach spośród tematów omawianych na zajęciach (K_W08, K_W17, K_U3, K_U12)) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.