Etyka i estetyka wypowiedzi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC1L-EIEW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka i estetyka wypowiedzi |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe intuicje z zakresu kultury języka polskiego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach = 30 godzin (1 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji = 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielna praca studenta: prace domowe, opracowanie analizy autentycznych wypowiedzi pod kątem etycznym (w ramach pracy zaliczeniowej) - 55 godzin (1,8 ECTS). ŁĄCZNIE 90 godzin = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student: W1: ma usystematyzowaną wiedzę na temat perswazyjnej funkcji języka oraz odróżnia wypowiedzi jawnie perswazyjne od wypowiedzi mających na celu zakamuflowanie prawdziwego celu, a więc oszukanie odbiorcy - K_W03; W2: rozpoznaje proste i złożone taktyki manipulacyjne, np. kłamstwo, demagogię czy szantaż - K_W02; W3: rozumie konieczność kierowania się w komunikacji zasadami i normami etycznymi - K_W10. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student: U1: rozpoznaje intencje komunikacyjne nadawcy wypowiedzi oraz stosuje strategie broniące go przed nieetycznym zachowaniem partnera komunikacji- K_U02; U2: buduje wypowiedzi zachowujące zasady grzecznościowe dostosowane do celu wypowiedzi i relacji zachodzących między interlokutorami - K_U11. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student: K1: dostrzega i formułuje problemy związane z etyką wypowiedzi - K_K05. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia o charakterze teoretyczno-praktycznym. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami etycznej komunikacji, z przykładami naruszania etyki wypowiedzi oraz z czynnikami decydującymi o walorach estetycznych tekstów mówionych i pisanych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Etyka i estetyka wypowiedzi jako składowe kultury języka. Zasada stosowności <> estetyczny i etyczny wymiar komunikatu. Struktura aktu mowy. Role komunikacyjne. 2. Prezentowanie się nadawcy w akcie mowy. „Mowa ciała” i jej aspekt etyczny. 3. Funkcje wypowiedzi (Bühler, Jakobson). Odbiorca w akcie mowy. Wypowiedzi o funkcji fatycznej. Style funkcjonalne i gatunki mowy w świetle zasady decorum. 4. Komunikowanie wprost i nie wprost: akty mowy bezpośrednie / pośrednie <> jawne / niejawne (manipulacyjne). Dlaczego ludzie komunikują się nie wprost? Odczytywanie intencji nadawcy – dane, jakimi dysponuje odbiorca; kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Etyczny wymiar pośrednich aktów mowy. Podręczniki i warsztaty NLP („neurolingwistycznego programowania”). 5. Zasada współpracy konwersacyjnej: „logika konwersacyjna” Paula Grice’a. Etyka słowa a problem ironii i kłamstwa. 6. Komunikowanie wprost i nie wprost w psychologicznym modelu komunikacji („kwadrat” Schulza von Thuna) – rozpoznawanie i uzdrawianie zaburzeń komunikacyjnych na płaszczyźnie rzeczowej, ujawniania się, apelu i relacji. 7. „Kwadrat Schulza von Thuna” cd. 8. „Grzeczność” jako zasada współpracy konwersacyjnej. „Strategie grzecznościowe” (G. N. Leech, P. Brown & S. Levinson, M. Marcjanik). Koncepcja „twarzy” społecznej E. Goffmana a zasady grzeczności. 9. Grzecznościowy aspekt bezpośrednich aktów komunikacyjnych (stosowność wypowiedzi w zależności od sytuacji komunikacyjnej, adekwatne zwroty adresatywne i inne formuły fatyczne, okazywanie emocji, wartościowanie…). Grzeczność w komunikacji „twarzą w twarz”, telefonicznej, esemesowej i internetowej. Bezpośrednia i pośrednia agresja językowa. Wulgaryzacja – eufemizacja tekstu. 10. Etyka słowa a perswazyjne gatunki mowy – dyskusja, spór, debata… Sztuka przekonywania (retoryka – erystyka) <> perswazja a manipulacja. Argumenty: logiczne, rzeczowe, ex concessis, ab exemplo. Dedukcja <> indukcja. Argumentacja poprawna (zgodna z faktami i zasadami logiki) <> błędy w argumentacji: generalizacja, błędne wnioskowanie, błędy związku przyczynowo-skutkowego, niejasność, błędne koło i inne. Efekt domina. Wspomaganie argumentacji rzeczowej i logicznej: argumentacja równoległa (vs. szeregowa), egzemplifikacja, argument z autorytetu, ad populum, odwoływanie się do emocji. 11. Nieuczciwe techniki argumentacyjne: argumenty ad personam, fałszywe przesłanki, fałszywy trop, tendencyjna interpretacja, celowe irytowanie rozmówcy, nieobiektywna ocena, przerzucenie ciężaru dowodu na odbiorcę i inne. 12. Czynnik psychologiczny w perswazji: „naiwne psychologicznie” taktyki perswazyjne – wywieranie presji, szantaż, kłamstwo; obrona przed presją i szantażem <> „zaawansowane psychologicznie” techniki manipulacyjne: mechanizm wzajemności i reguła „dużej prośby”, mechanizm konsekwencji i reguła „małej prośby”, mechanizm konformizmu, sympatii, wiarygodności i autorytetu, niedostępności, kontrastu, powtarzania, kompromisu, racjonalizacji, relaksu. Wykorzystywanie „metaprogramów” odbiorcy. 13. Językowe środki perswazji: wyrazy wartościujące, zaimki my, nasz i język charakterystyczny dla środowiska odbiorcy (sugerowana wspólnota poglądów i interesów) vs oni, tamci, użycie spójników, presupozycje, implikacje, formy osobowe – bezosobowe, wyrazy wartościujące, eufemizacja – hiperbolizacja wypowiedzi, zdania uogólniające, dostosowana do odbiorcy obrazowość itd. Psychologiczne i językowe środki perswazji a wybrane techniki NLP: „kotwiczenie”, „dopasowanie i prowadzenie”, „kasowanie i instalowanie przekonań”. 14. Etyczne problemy języka polityki – referat. 15. Etyczne problemy w reklamie – referat. |
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Bralczyk J., 2007: O języku propagandy i polityki, Warszawa. 2. Kochan M., 2005: Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków. 3. Krzyżanowski P., Nowak P., 2004: Manipulacja w języku. Lublin. 4. Lewiński P., 1999: Retoryka reklamy. Wrocław. 5. Marcjanik M., 2014: Słownik językowego savoir-vivre’u. Warszawa. 6. Marcjanik M., 2007: Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa. 7. Rusinek M., Załazińska A., 2010: Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa. 8. Schulz von Thun, F., 2007: Sztuka rozmawiania, t. 1 Analiza zaburzeń. Kraków. 9. Tokarz M., 2006: Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańsk. Lektury uzupełniające: 1. Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 1999. 2. Anusiewicz J., Marcjanik M., Polska etykieta językowa. Język a kultura 6, Wrocław 1992. 3. Batko A.: Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji. Gliwice 2015. 4. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa 2008. 5. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004. 6. Bralczyk J.,: Mosiołek-Kłosińska K., Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa 2001. 7. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi¸ przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 2006. 8. Dąbrowska A.: Słownik eufemizmów polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie, Warszawa 2005. 9. Dąbrowska M., Język e-maila jako hybryda mowy i pisma, w: Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków 2000. 10. Dolińsi, D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003. 11. Garpiel R., K. Leszczyńska, Sztuka perswazji. Socjologia, psychologia i lingwistyka, Kraków 2004. 12. Głowiński M.: Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009. 13. Goffman E., Rytuał interakcyjny. Warszawa 2006. 14. Grice P., Logika a konwersacja, przeł. J. Wajszczuk, Przegląd Humanistyczny 1980/7, s. 85-99. 15. Grybosiowa A., O dystansie, szacunku i tolerancji w mediach, w: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000, s. 60-66. 16. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006. 17. Jasińska M., Językowy savoir-vivre w Internecie, w: Język w komunikacji 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001, s. 119-125. 18. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. 19. Kowalski S., Tulli M.: Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści. Warszawa 2003. 20. Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999. 21. Łabędź K. (red.), 2013: Język polityków i jego patologie. Kraków. 22. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002. 23. Marcjanik M., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u. Warszawa 2009. 24. Marcjanik M. (red), Grzeczność nasza i obca, Warszawa 2005. 25. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne. Wrocław 1992. 26. Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, przeł. E. Wekiera, Kraków 1993. 27. Perelman Ch.: Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2004. 28. Skowronek K., Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1993. 29. Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001. 30. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać? Warszawa-Wrocław1994. 31. Witkowski T., Psychologia kłamstwa, Wrocław 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach: K1, W3 - ćwiczenia podczas zajęć oraz zadania domowe: W1, W2, U1, U2 - praca zaliczeniowa: W1, W2, U1, U2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Duraj-Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Izabela Duraj-Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami etycznej komunikacji, z przykładami naruszania etyki wypowiedzi oraz z czynnikami decydującymi o walorach estetycznych tekstów mówionych i pisanych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Etyka i estetyka wypowiedzi jako składowe kultury języka. Zasada stosowności <> estetyczny i etyczny wymiar komunikatu. Struktura aktu mowy. Role komunikacyjne. 2. Prezentowanie się nadawcy w akcie mowy. „Mowa ciała” i jej aspekt etyczny. 3. Funkcje wypowiedzi (Bühler, Jakobson). Odbiorca w akcie mowy. Wypowiedzi o funkcji fatycznej. Style funkcjonalne i gatunki mowy w świetle zasady decorum. 4. Komunikowanie wprost i nie wprost: akty mowy bezpośrednie / pośrednie <> jawne / niejawne (manipulacyjne). Dlaczego ludzie komunikują się nie wprost? Odczytywanie intencji nadawcy – dane, jakimi dysponuje odbiorca; kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Etyczny wymiar pośrednich aktów mowy. Podręczniki i warsztaty NLP („neurolingwistycznego programowania”). 5. Zasada współpracy konwersacyjnej: „logika konwersacyjna” Paula Grice’a. Etyka słowa a problem ironii i kłamstwa. 6. Komunikowanie wprost i nie wprost w psychologicznym modelu komunikacji ("kwadrat" Schulza von Thuna) -- rozpoznawanie i uzdrawianie zaburzeń komunikacyjnych na płaszczyźnie rzeczowej, ujawniania się, apelu i relacji. 7. „Grzeczność” jako zasada współpracy konwersacyjnej. „Strategie grzecznościowe” (G. N. Leech, P. Brown & S. Levinson, M. Marcjanik). Koncepcja „twarzy” społecznej E. Goffmana a zasady grzeczności. 8. Grzecznościowy aspekt bezpośrednich aktów komunikacyjnych (stosowność wypowiedzi w zależności od sytuacji komunikacyjnej, adekwatne zwroty adresatywne i inne formuły fatyczne, okazywanie emocji, wartościowanie…). Grzeczność w komunikacji „twarzą w twarz”, telefonicznej, esemesowej i internetowej. Bezpośrednia i pośrednia agresja językowa. Wulgaryzacja – eufemizacja tekstu. 9. Etyka słowa a perswazyjne gatunki mowy – dyskusja, spór, debata… Sztuka przekonywania (retoryka – erystyka) <> perswazja a manipulacja. Argumenty: logiczne, rzeczowe, ex concessis, ab exemplo. Dedukcja <> indukcja. Argumentacja poprawna (zgodna z faktami i zasadami logiki) <> błędy w argumentacji: generalizacja, błędne wnioskowanie, błędy związku przyczynowo-skutkowego, niejasność, błędne koło i inne. Efekt domina. Wspomaganie argumentacji rzeczowej i logicznej: argumentacja równoległa (vs. szeregowa), egzemplifikacja, argument z autorytetu, ad populum, odwoływanie się do emocji. 10. Nieuczciwe techniki argumentacyjne: argumenty ad personam, fałszywe przesłanki, fałszywy trop, tendencyjna interpretacja, celowe irytowanie rozmówcy, nieobiektywna ocena, przerzucenie ciężaru dowodu na odbiorcę i inne. 11. Czynnik psychologiczny w perswazji: „naiwne psychologicznie” taktyki perswazyjne – wywieranie presji, szantaż, kłamstwo; obrona przed presją i szantażem <> „zaawansowane psychologicznie” techniki manipulacyjne: mechanizm wzajemności i reguła „dużej prośby”, mechanizm konsekwencji i reguła „małej prośby”, mechanizm konformizmu, sympatii, wiarygodności i autorytetu, niedostępności, kontrastu, powtarzania, kompromisu, racjonalizacji, relaksu. Wykorzystywanie „metaprogramów” odbiorcy. 12. Językowe środki perswazji: wyrazy wartościujące, zaimki my, nasz i język charakterystyczny dla środowiska odbiorcy (sugerowana wspólnota poglądów i interesów) vs oni, tamci, użycie spójników, presupozycje, implikacje, formy osobowe – bezosobowe, wyrazy wartościujące, eufemizacja – hiperbolizacja wypowiedzi, zdania uogólniające, dostosowana do odbiorcy obrazowość itd. Psychologiczne i językowe środki perswazji a wybrane techniki NLP: „kotwiczenie”, „dopasowanie i prowadzenie”, „kasowanie i instalowanie przekonań”. 13. Etyka słowa a perswazyjne gatunki mowy – język polityki. 14. Etyka słowa a perswazyjne gatunki mowy – reklama. 15. Sprawdzian. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Bralczyk J., 2007: O języku propagandy i polityki, Warszawa. 2. Kochan M., 2005: Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków. 3. Krzyżanowski P., Nowak P., 2004: Manipulacja w języku. Lublin. 4. Lewiński P., 1999: Retoryka reklamy. Wrocław. 5. Marcjanik M., 2014: Słownik językowego savoir-vivre’u. Warszawa. 6. Marcjanik M., 2007: Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa. 7. Rusinek M., Załazińska A., 2010: Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa. 8. Schulz von Thun, F., 2007: Sztuka rozmawiania, t. 1 Analiza zaburzeń. Kraków. 9. Tokarz M., 2006: Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańsk. Lektury uzupełniające: 1. Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 1999. 2. Anusiewicz J., Marcjanik M., Polska etykieta językowa. Język a kultura 6, Wrocław 1992. 3. Batko A.: Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji. Gliwice 2015. 4. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa 2008. 5. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004. 6. Bralczyk J.,: Mosiołek-Kłosińska K., Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa 2001. 7. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi¸ przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 2006. 8. Dąbrowska A.: Słownik eufemizmów polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie, Warszawa 2005. 9. Dąbrowska M., Język e-maila jako hybryda mowy i pisma, w: Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków 2000. 10. Dolińsi, D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003. 11. Garpiel R., K. Leszczyńska, Sztuka perswazji. Socjologia, psychologia i lingwistyka, Kraków 2004. 12. Głowiński M.: Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009. 13. Goffman E., Rytuał interakcyjny. Warszawa 2006. 14. Grice P., Logika a konwersacja, przeł. J. Wajszczuk, Przegląd Humanistyczny 1980/7, s. 85-99. 15. Grybosiowa A., O dystansie, szacunku i tolerancji w mediach, w: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000, s. 60-66. 16. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006. 17. Jasińska M., Językowy savoir-vivre w Internecie, w: Język w komunikacji 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001, s. 119-125. 18. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. 19. Kowalski S., Tulli M.: Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści. Warszawa 2003. 20. Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999. 21. Łabędź K. (red.), 2013: Język polityków i jego patologie. Kraków. 22. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002. 23. Marcjanik M., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u. Warszawa 2009. 24. Marcjanik M. (red), Grzeczność nasza i obca, Warszawa 2005. 25. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne. Wrocław 1992. 26. Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, przeł. E. Wekiera, Kraków 1993. 27. Perelman Ch.: Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2004. 28. Skowronek K., Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1993. 29. Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001. 30. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać? Warszawa-Wrocław1994. 31. Witkowski T., Psychologia kłamstwa, Wrocław 2005. |
|
Uwagi: |
Materiały i ćwiczenia zamieszczane są na platformie moodle.umk.pl, kurs ETYKA WYPOWIEDZI (EW2021) https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1081 W przypadku obowiązkowego przejścia na tryb zdalny zajęcia będą się odbywały za pośrednictwem platformy Teams (wymagania i metody pozostaną bez zmian): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5X4FtfMZa0-FqAlSfkvJUaMRbE9-PJESs-stB96mh6I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=986569ae-c548-49d7-976f-3cd95f29b01b&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Alternatywna platforma do nauczania online: pokój BigBlueButton (używana tylko w razie problemów z Teamsami) https://vc.umk.pl/b/iza-kkr-mig-wqq Kody do kursu moodle, zespołu Teams i BBB zostaną wysłane przez USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Duraj-Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Izabela Duraj-Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami etycznej komunikacji, z przykładami naruszania etyki wypowiedzi oraz z czynnikami decydującymi o walorach estetycznych tekstów mówionych i pisanych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Etyka i estetyka wypowiedzi jako składowe kultury języka. Zasada stosowności <> estetyczny i etyczny wymiar komunikatu. Struktura aktu mowy. Role komunikacyjne. 2. Prezentowanie się nadawcy w akcie mowy. „Mowa ciała” i jej aspekt etyczny. 3. Funkcje wypowiedzi (Bühler, Jakobson). Odbiorca w akcie mowy. Wypowiedzi o funkcji fatycznej. Style funkcjonalne i gatunki mowy w świetle zasady decorum. 4. Komunikowanie wprost i nie wprost: akty mowy bezpośrednie / pośrednie <> jawne / niejawne (manipulacyjne). Dlaczego ludzie komunikują się nie wprost? Odczytywanie intencji nadawcy – dane, jakimi dysponuje odbiorca; kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Etyczny wymiar pośrednich aktów mowy. Podręczniki i warsztaty NLP („neurolingwistycznego programowania”). 5. Zasada współpracy konwersacyjnej: „logika konwersacyjna” Paula Grice’a. Etyka słowa a problem ironii i kłamstwa. 6. Komunikowanie wprost i nie wprost w psychologicznym modelu komunikacji („kwadrat” Schulza von Thuna) – rozpoznawanie i uzdrawianie zaburzeń komunikacyjnych na płaszczyźnie rzeczowej, ujawniania się, apelu i relacji. 7. „Kwadrat Schulza von Thuna” cd. 8. „Grzeczność” jako zasada współpracy konwersacyjnej. „Strategie grzecznościowe” (G. N. Leech, P. Brown & S. Levinson, M. Marcjanik). Koncepcja „twarzy” społecznej E. Goffmana a zasady grzeczności. 9. Grzecznościowy aspekt bezpośrednich aktów komunikacyjnych (stosowność wypowiedzi w zależności od sytuacji komunikacyjnej, adekwatne zwroty adresatywne i inne formuły fatyczne, okazywanie emocji, wartościowanie…). Grzeczność w komunikacji „twarzą w twarz”, telefonicznej, esemesowej i internetowej. Bezpośrednia i pośrednia agresja językowa. Wulgaryzacja – eufemizacja tekstu. 10. Etyka słowa a perswazyjne gatunki mowy – dyskusja, spór, debata… Sztuka przekonywania (retoryka – erystyka) <> perswazja a manipulacja. Argumenty: logiczne, rzeczowe, ex concessis, ab exemplo. Dedukcja <> indukcja. Argumentacja poprawna (zgodna z faktami i zasadami logiki) <> błędy w argumentacji: generalizacja, błędne wnioskowanie, błędy związku przyczynowo-skutkowego, niejasność, błędne koło i inne. Efekt domina. Wspomaganie argumentacji rzeczowej i logicznej: argumentacja równoległa (vs. szeregowa), egzemplifikacja, argument z autorytetu, ad populum, odwoływanie się do emocji. 11. Nieuczciwe techniki argumentacyjne: argumenty ad personam, fałszywe przesłanki, fałszywy trop, tendencyjna interpretacja, celowe irytowanie rozmówcy, nieobiektywna ocena, przerzucenie ciężaru dowodu na odbiorcę i inne. 12. Czynnik psychologiczny w perswazji: „naiwne psychologicznie” taktyki perswazyjne – wywieranie presji, szantaż, kłamstwo; obrona przed presją i szantażem <> „zaawansowane psychologicznie” techniki manipulacyjne: mechanizm wzajemności i reguła „dużej prośby”, mechanizm konsekwencji i reguła „małej prośby”, mechanizm konformizmu, sympatii, wiarygodności i autorytetu, niedostępności, kontrastu, powtarzania, kompromisu, racjonalizacji, relaksu. Wykorzystywanie „metaprogramów” odbiorcy. 13. Językowe środki perswazji: wyrazy wartościujące, zaimki my, nasz i język charakterystyczny dla środowiska odbiorcy (sugerowana wspólnota poglądów i interesów) vs oni, tamci, użycie spójników, presupozycje, implikacje, formy osobowe – bezosobowe, wyrazy wartościujące, eufemizacja – hiperbolizacja wypowiedzi, zdania uogólniające, dostosowana do odbiorcy obrazowość itd. Psychologiczne i językowe środki perswazji a wybrane techniki NLP: „kotwiczenie”, „dopasowanie i prowadzenie”, „kasowanie i instalowanie przekonań”. 14. Etyczne problemy języka polityki – referat. 15. Etyczne problemy w reklamie – referat. |
|
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Bralczyk J., 2007: O języku propagandy i polityki, Warszawa. 2. Kochan M., 2005: Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków. 3. Krzyżanowski P., Nowak P., 2004: Manipulacja w języku. Lublin. 4. Lewiński P., 1999: Retoryka reklamy. Wrocław. 5. Marcjanik M., 2014: Słownik językowego savoir-vivre’u. Warszawa. 6. Marcjanik M., 2007: Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa. 7. Rusinek M., Załazińska A., 2010: Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa. 8. Schulz von Thun, F., 2007: Sztuka rozmawiania, t. 1 Analiza zaburzeń. Kraków. 9. Tokarz M., 2006: Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańsk. Lektury uzupełniające: 1. Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 1999. 2. Anusiewicz J., Marcjanik M., Polska etykieta językowa. Język a kultura 6, Wrocław 1992. 3. Batko A.: Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji. Gliwice 2015. 4. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa 2008. 5. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004. 6. Bralczyk J.,: Mosiołek-Kłosińska K., Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa 2001. 7. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi¸ przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 2006. 8. Dąbrowska A.: Słownik eufemizmów polskich, czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie, Warszawa 2005. 9. Dąbrowska M., Język e-maila jako hybryda mowy i pisma, w: Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków 2000. 10. Dolińsi, D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003. 11. Garpiel R., K. Leszczyńska, Sztuka perswazji. Socjologia, psychologia i lingwistyka, Kraków 2004. 12. Głowiński M.: Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009. 13. Goffman E., Rytuał interakcyjny. Warszawa 2006. 14. Grice P., Logika a konwersacja, przeł. J. Wajszczuk, Przegląd Humanistyczny 1980/7, s. 85-99. 15. Grybosiowa A., O dystansie, szacunku i tolerancji w mediach, w: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000, s. 60-66. 16. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006. 17. Jasińska M., Językowy savoir-vivre w Internecie, w: Język w komunikacji 3, red. G. Habrajska, Łódź 2001, s. 119-125. 18. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. 19. Kowalski S., Tulli M.: Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści. Warszawa 2003. 20. Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999. 21. Łabędź K. (red.), 2013: Język polityków i jego patologie. Kraków. 22. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002. 23. Marcjanik M., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u. Warszawa 2009. 24. Marcjanik M. (red), Grzeczność nasza i obca, Warszawa 2005. 25. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne. Wrocław 1992. 26. Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, przeł. E. Wekiera, Kraków 1993. 27. Perelman Ch.: Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2004. 28. Skowronek K., Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1993. 29. Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001. 30. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać? Warszawa-Wrocław1994. 31. Witkowski T., Psychologia kłamstwa, Wrocław 2005. |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały i zadania na platformie moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4187 W razie przejścia na nauczanie zdalne spotkania na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHuaMoCkhdHlVDw5cZA-kUkr4FZjGzpFianMlFsb-NvU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dea6acde-3a37-4769-99ee-55cb9b0030ae&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 W razie problemów z Teamsami (i tylko wtedy) spotkanie może odbyć się w pokoju wideokonferencyjnym BBB: https://vc.umk.pl/b/iza-kkr-mig-wqq Kody dostępu zostaną przesłane mailem (w pełnym sylabusie). Konsultacje: poniedziałki s. 408, godz. ?? (godzina zostanie podana, kiedy zapoznam się z całym planem). W tym czasie będzie też możliwość podłączenia się do konsultacji online (jednak w przypadku większej liczby osób studenci, którzy przyjdą osobiście, będą mieli pierwszeństwo): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6exKnW3Dp5DX9VJBrRbpeiUUD_uOAiA59Lhluv7e5fk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1abf66f5-252f-41af-9be8-6db18a50a3de&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 zespół otwarty, bez kodu dostępu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.