Gramatyka funkcjonalna języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC1L-GFJP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka funkcjonalna języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 12 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie 1. semestru gramatyki funkcjonalnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Podczas realizacji przedmiotu student uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin = 1 ECTS; 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 6 godzin = 0,2 ECTS; 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych - 24 godziny = 0,8 ECTS; 4) przygotowanie końcowego zaliczenia = 30 godzin (1 ECTS). ŁĄCZNIE 90 godzin = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: W1: ma usystematyzowaną wiedzę na temat funkcji składniowych i semantycznych poszczególnych wartości kategorii przypadka, liczby, rodzaju, stopnia, aspektu, trybu, osoby, czasu – K_W01; W2: charakteryzuje funkcje prymarne i sekundarne kategorii gramatycznych – K_W03; W3: rozumie rolę związków semantycznych, składniowych i linearnych w tworzeniu poprawnych wypowiedzi – K_W03. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: U1: analizuje zróżnicowane stylistycznie wypowiedzi mówione i pisane pod kątem zastosowanych w nich środków językowych i ich funkcji – K_U02; U2: objaśnia mechanizm błędów gramatycznych i semantycznych wynikających z naruszenia zasad łączliwości składniowej lub reguł uporządkowania linearnego; przeprowadza korektę wypowiedzi błędnych – K_U02; U3: dobiera środki językowe do funkcji wypowiedzi i jej intencji komunikatywnej – K_U13. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: K1: dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności – K_K01 K2: potrafi pracować w zespole – K_K02 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć są przedstawiane wybrane zagadnienia polskiej gramatyki w ujęciu funkcjonalnym. Takie ujęcie zagadnień językowych ma na celu dostarczenie studentom narzędzi do analiz rozmaitych typów tekstów oraz tworzenia tekstów własnych. Ta część warsztatów jest skoncentrowana wokół zjawisk fleksyjnych i składniowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi kontynuację analogicznych warsztatów prowadzonych w pierwszym semestrze. Obejmuje 30-godzinne warsztaty, które są skoncentrowane wokół funkcji imiennych i werbalnych kategorii gramatycznych polszczyzny oraz sposobów wyrażania różnych relacji semantycznych i kategorii związanych z podstawowymi aktami mowy (cel, przeznaczenie, porównywanie, miejsce, czas). Problematyka zajęć: 1. Podstawowe pojęcia fleksji - budowa formy wyrazowej, typy form wyrazowych; - paradygmat pełny i defektywny, synkretyzmy; - istota kategorii fleksyjnej i kategorii klasyfikującej; funkcje składniowe i semantyczne kategorii fleksyjnych; - języki fleksyjne i pozycyjne. 2. Rodzaj w gramatyce, w tekście i w życiu - Ile jest rodzajów w języku polskim? Fleksyjne, składniowe i semantyczne podstawy klasyfikacji kategorii rodzaju. - Wpływ kategorii rodzaju na odmianę rzeczowników i przymiotników. - Rodzaj w składni: wpływ rzeczownika na rodzaj czasownika i przymiotnika. - Rodzaj a płeć; stylistyczna wartość rodzaju. 3. Liczba, ilość, miara - Funkcje składniowe i semantyczne kategorii liczby; - Inne środki informujące o ilości; - Budowa grupy imiennej z liczebnikiem 4. Od przypadka do przypadka - Do czego potrzebne są przypadki? Funkcje składniowe i semantyczne. Swoistość wołacza. - Co rządzi przypadkiem? Wewnątrztekstowa i zewnątrztekstowa determinacja przypadka. Przypadek a funkcje zdania: podmiot, dopełnienie, okolicznik; - Przegląd poszczególnych przypadków: funkcja składniowa, semantyczna, dobór końcówki 5. Czasownik w centrum zdania - Wybrane kategorie werbalne (osoba, czas, tryb) i ich funkcje. - Implikacja i konotacja. Charakterystyka klas semantycznych czasowników. 6. Inne problemy budowy zdania. - Rola uporządkowania linearnego. - Synonimia składniowa: wyrażanie celu, przeznaczenia, miejsca, czasu; gradacja. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. M. Bańko, 2002, Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa. 2. J. Podracki, Składnia, [w:] Słowo i wypowiedź. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców, red. S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Warszawa 2010, s. 125-185. 3. L. Madelska, M. Warchoł-Schlottmann, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, 1998, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, Warszawa. Zaron Z., 2009, Problemy składni funkcjonalnej (cz. I, r. 4. „Właściwości semantyczne orzeczeń”), Warszawa. Język polski. Kompendium, red. M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska, Warszawa 2005. Literaturę uzupełnią wskazane podczas zajęć artykuły dotyczące wybranych zagadnień gramatycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ocena będzie wypadkową następujących elementów: 1) przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach (K1, K2); 2) jakość wykonywanych zadań podczas warsztatów oraz w formie zadań domowych (W1, W2, W3, U1, U2); 3) końcowe zaliczenie warsztatów: a) przygotowanie tekstu popularnonaukowego z zakresu problematyki omawianej na zajęciach b) przygotowanie prezentacji problemu językowego z zakresu fleksji lub składni; Oceniane będą następujące elementy tekstu i prezentacji: - zawartość merytoryczna, w tym dobór literatury, - umiejętność selekcji oraz porządkowania materiału, samodzielność prezentacji zagadnienia, - językowe, kompozycyjne i redakcyjne walory tekstu pisanego oraz prezentacji ustnej, - umiejętność pracy zespołowej (W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2); 4) obecność na warsztatach (minimum 80%) = 12 spotkań. Skala oceniania: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 51-60% Niedostateczny – 50% i mniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Spotkanie 21 lutego odbędzie się w trybie zdalnym synchronicznym na platformie TEAMS; zespół Gramatyka funkcjonalna LPiC_2022, kanał ogólny; kod do samodzielnych zapisów: 5t4i0yz. Kolejne zajęcia są planowane do realizacji stacjonarnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4872#section-0 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4872#section-0 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć są przedstawiane wybrane zagadnienia polskiej gramatyki w ujęciu funkcjonalnym. Takie ujęcie zagadnień językowych ma na celu dostarczenie studentom narzędzi do analiz rozmaitych typów tekstów oraz tworzenia tekstów własnych. Ta część warsztatów jest skoncentrowana wokół zjawisk fleksyjnych i składniowych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi kontynuację analogicznych warsztatów prowadzonych w pierwszym semestrze. Obejmuje 30-godzinne warsztaty, które są skoncentrowane wokół funkcji imiennych i werbalnych kategorii gramatycznych polszczyzny oraz sposobów wyrażania różnych relacji semantycznych i kategorii związanych z podstawowymi aktami mowy (cel, przeznaczenie, porównywanie, miejsce, czas). |
|
Literatura: |
Jak w części głównej, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.