Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Instytucje kultury i media

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC1L-IKIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Instytucje kultury i media
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 12 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Całkowity nakład pracy studenta:

125 godzin, w tym godziny kontaktowe - 70, praca własna studenta - 55

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma uporządkowaną podstawową i zorientowaną praktycznie wiedzę, dotyczącą komunikacji międzyludzkiej (w różnych formach) – K_W02,

W2: zna podstawową terminologię związaną z komunikacją międzyludzką (w różnych formach) – K_W03,

W3: ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu mediów, z położeniem nacisku na nowe media, głównie związane z ICT – K_W04,

W4: ma podstawową wiedzę o reakcjach i wyborach odbiorców kultury, mediów i działań promocyjno-reklamowych – K_W08.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: umie analizować, oceniać i wartościować – w zakresie przydatności w odniesieniu do planowanych działań – teksty użytkowe i artystyczne wykorzystywane w działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej – K_U02,

U2: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) – K_U03,

U3: posiada podstawowe umiejętności związane z oceną i wartościowaniem jakości usług związanych z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej – K_U07

U4: posiada umiejętność prezentowania (w mowie, piśmie, z użyciem ICT) własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – K_U11,

U5: potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych (w tym narzędzi ICT) ze specjalistami w zakresie dyscyplin pokrewnych (w języku polskim i obcym) – K_U12

U6: potrafi formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne (w języku polskim i obcym) z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla podejmowanej tematyki terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia i umiejętności argumentowania – K_U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01,

K2: ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej – K_K04,

K3: dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K_K05.


Metody dydaktyczne:

Pokaz.

Wykład konwersatoryjny.

Ćwiczeniowa.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Konwersatorium służy zapoznaniu studentów z najważniejszymi teoriami mediów, od klasycznych po współczesne (m.in. Marshall McLuhan, Jean Baudrillard), definicjami mediów, periodyzacją przemian w mediasferze od starożytności do czasów współczesnych, a także podstawowymi zagadnieniami związanymi z ekspansją mediów we współczesnym świecie. Kontekstem dla tej wiedzy jest problematyka związana z szeroko pojmowanymi instytucjami kultury (archiwa, biblioteki, muzea, galerie sztuki) oraz ich obecnością w świecie mediów.

Pełny opis:

Główne problemy i lektury.

1. Czym są media? Wieloznaczność terminu.

2. „Środek jest przekazem”. Marshall McLuhan i teoria determinizmu technologicznego

- Marshall McLuhan, Zrozumieć media, [w:] tenże, Wybór tekstów, Poznań 2001, s. 209-258.

3. Pismo i piśmienność

- Walter J. Ong, Pismo - technologia przekształcająca myśl, [w:] tenże, Osoba - świadomość - komunikacja. Antologia, przeł. Józef Japola, Warszawa 2010.

4.Teksty i hiperteksty

- Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa 2008.

5. Media elektroniczne – telegraf, radio, media fonograficzne

- D. de Kerckhove, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 2001

6. Telewizja – wideo

- P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. A. Ziółkowska i in., Warszawa 2009.

7. Nowe media:

- Jean Baudrillard, Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, wybrał Ryszard Nycz, Kraków 1996, s. 175-189.

8. Instytucje kultury: teoria i praktyki.

Literatura:

1. Marshall McLuhan, Zrozumieć media, [w:] tenże, Wybór tekstów, Poznań 2001, s. 209-258.

2. Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa 2008 [tu: Na początku było słuchanie, s. 19-21.

3. Walter J. Ong, Pismo - technologia przekształcająca myśl, [w:] tenże, Osoba - świadomość - komunikacja. Antologia, przeł. Józef Japola, Warszawa 2010.

4. D. de Kerckhove, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 2001

5. P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. A. Ziółkowska i in., Warszawa 2009.

6. Jean Baudrillard, Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm s. 175-189.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Pniewski
Prowadzący grup: Dariusz Pniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Markiewka
Prowadzący grup: Tomasz Markiewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Markiewka
Prowadzący grup: Tomasz Markiewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)