Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komputerowe programy użytkowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC1L-KPU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0611) Computer use Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komputerowe programy użytkowe
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 12 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2416
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa obsługa komputera.

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie:


1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 10 godzin (0,5 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 15 godzin (0,5 ECTS).


ŁĄCZNIE 55 godzin = 2 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student/ka:


W1: zna podstawową terminologię związaną z nowymi mediami, narzędziami ICT – K_W03,

W2: ma podstawową wiedzę o powstawaniu, funkcjonowaniu, zadaniach i celach działania instytucji związanych z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej – K_W05,

W3: rozumie konieczność kierowania się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności i prawa autorskiego – K_W10.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student/ka:


U1: umie korzystać z różnego typu źródeł (w wersji tradycyjnej oraz elektronicznej) w celu wyszukiwania, selekcjonowania i użytkowania informacji – K_U01,

U2: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) – K_U03,

U3: potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej – K_U04,

U4: potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych (w tym narzędzi ICT) ze specjalistami w zakresie dyscyplin pokrewnych (w języku polskim i obcym) – K_U11.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student/ka:


K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01,

K2: ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej – K_K04.


Metody dydaktyczne:

Zajęcia o charakterze praktycznym.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia realizowane przez dwa semestry w formie warsztatów w pracowni komputerowej. W czasie zajęć student poznaje programy wykorzystywane do edycji tekstu (MS Word, LaTeX), zapoznaje się z zasadami i programami do mind mappingu (Xmind), możliwości oferowanych przez arkusz kalkulacyjny (Excel), programy do prezentacji multimedialnych (PowerPoint, Beamer, Prezi), podstawy HTMLa, programów DTP takich jak Scribus (open source), programów do tworzenia e-booków (Sigil) itp.

Pełny opis:

Zajęcia o charakterze praktycznym - prowadzone w pracowni komputerowej.

W czasie zajęć studenci poznają (pogłębiają swoją wiedzę) następujące programy komputerowe, które mogą być wykorzystywane w profesjonalnych zadaniach i działaniach. W drugim semestrze szczególnej uwadze poddaje się aplikacje do składu komputerowego:

- Publisher - narzędzia do składu z pakietu Microsoft Office

- Scribus - darmowe narzędzie do profesjonalnego składu dokumentów

- LaTeX - metody składu dokumentów naukowych

- Kombi/Kombikor - zaawansowany skład i korekta dokumentów

- Adobe InDesign - profesjonalny skład dokumentów w pakiecie Adobe

- CorelDRAW X7 - zaawansowane narzędzia do składu

Jednocześnie studenci zaznajamiają się z językami i środowiskami, w których pracują te programy oraz poznają metody wyszukiwania, pozyskiwania szczegółowych informacji tekstowych dzięki narzędziom lingwistycznym powstałym w ramach konsorcjum CLARIN oraz dzięki narzędziom korpusowym.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Sopyło, "Estetyka książki elektronicznej", Gdynia 2008.

2. B. Kamiński, "Komputerowe przygotowanie publikacji", Warszawa 2005.

3. J. Felici, "Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu", Gdańsk 2009.

4. Wielki słownik języka polskiego PAN. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, praca zbiorowa, red. P. Żmigrodzki, M. Bańko, B. Batko-Tokarz, J. Bobrowski, A. Czelakowska, M. Grochowski, R. Przybylska, J. Waniakowa, K. Węgrzynek, Kraków 2018 (wybrane zagadnienia).

5. Adobe InDesig CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik.

Literatura podstawowa

1. D. Cendrowska, "Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu", Warszawa 2009.

2. A. Moroz, Cyfrowe narzędzia i zasoby lingwistyczne a dydaktyka akademicka, [w:] Kultura komunikacji w dydaktyce, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborskiej, K. Skibski, Poznań 2020, s. 145-158.

3. A. Moroz, Człowiek w reklamach społecznościowych – wybrane mechanizmy kreatywności językowej, [w:] Fizyczne aspekty ludzkiego życia i ich odzwierciedlenie w języku i literaturze, red. L. Mariak, Szczecin 2020, s. 115-126.

4. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. Górski i B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.) Narodowy Korpus Języka Polskiego, Warszawa.

5. J. Cox, J. Preppernau, Step by step. Microsoft Office Publisher 2007, Washington 2008.

6. R. Zimek, CorelDraw X7 PL, Gliwice 2015.

Metody i kryteria oceniania:

a) aktywność na zajęciach: K1, K2

b) ćwiczenia podczas zajęć oraz zadania domowe: W1, W2, U1, U2, U3, U4

c) projekt końcowy realizowany w pracowni komputerowej: W1, W2, W3, U1

Sugerowana skala ocen:

100 - 93% - bardzo dobra

92,9% - 86% - dobra plus

85,9% - 79% - dobra

78,9% - 72% - dostateczna plus

71,9% - 65% - dostateczna

64,9% i niżej – niedostateczna

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Moroz
Prowadzący grup: Andrzej Moroz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2416
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przebieg zajęć jest zależy od rozwoju sytuacji epidemiologicznej. Program może być realizowany alternatywnie. W sytuacji zaistnienia ograniczeń nacisk będzie położony na programy dostępne na licencji otwartej. W sytuacji zajęć stacjonarnych studenci zapoznają się również z aplikacjami komercyjnymi.

Pełny opis:

Zajęcia o charakterze praktycznym - prowadzone w pracowni komputerowej.

W czasie zajęć studenci poznają (pogłębiają swoją wiedzę) następujące programy komputerowe, które mogą być wykorzystywane w profesjonalnych zadaniach i działaniach. W drugim semestrze szczególnej uwadze poddaje się aplikacje do składu komputerowego:

- Publisher - narzędzia do składu z pakietu Microsoft Office

- Scribus - darmowe narzędzie do profesjonalnego składu dokumentów

- LaTeX - metody składu dokumentów naukowych

Zależnie od istniejących ograniczeń część programów będzie mogła być omawiana w pracowni komputerowej.

- Kombi/Kombikor - zaawansowany skład i korekta dokumentów

- Adobe InDesign - profesjonalny skład dokumentów w pakiecie Adobe

- CorelDRAW X7 - zaawansowane narzędzia do składu

Jednocześnie studenci zaznajamiają się z językami i środowiskami, w których pracują te programy oraz poznają metody wyszukiwania, pozyskiwania szczegółowych informacji tekstowych dzięki narzędziom lingwistycznym powstałym w ramach konsorcjum CLARIN oraz dzięki narzędziom korpusowym.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Sopyło, "Estetyka książki elektronicznej", Gdynia 2008.

2. B. Kamiński, "Komputerowe przygotowanie publikacji", Warszawa 2005.

3. D. Cendrowska, "Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu", Warszawa 2009.

4. J. Felici, "Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu", Gdańsk 2009.

5. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. Górski i B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.) Narodowy Korpus Języka Polskiego, Warszawa.

6. Wielki słownik języka polskiego PAN. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, praca zbiorowa, red. P. Żmigrodzki, M. Bańko, B. Batko-Tokarz, J. Bobrowski, A. Czelakowska, M. Grochowski, R. Przybylska, J. Waniakowa, K. Węgrzynek, Kraków 2018.

7. J. Cox, J. Preppernau, Step by step. Microsoft Office Publisher 2007, Washington 2008.

Uwagi:

Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem dwóch narzędzi dydaktycznych - systemu MOODLE oraz programu TEAMS (program wykorzystywany przy zaistnieniu ograniczeń sanitarnych).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Moroz
Prowadzący grup: Andrzej Moroz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2416
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia podejmujące zasady projektowana i składu dokumentów. Podstawą są aplikacje komputerowe służące tym celom.

Pełny opis:

Zajęcia o charakterze praktycznym - prowadzone w pracowni komputerowej.

W czasie zajęć studenci poznają (pogłębiają swoją wiedzę) następujące programy komputerowe, które mogą być wykorzystywane w profesjonalnych zadaniach i działaniach. W drugim semestrze szczególnej uwadze poddaje się aplikacje do składu komputerowego:

- Publisher - narzędzia do składu z pakietu Microsoft Office

- Scribus - darmowe narzędzie do profesjonalnego składu dokumentów

- LaTeX - metody składu dokumentów naukowych

Zależnie od istniejących ograniczeń część programów będzie mogła być omawiana w pracowni komputerowej.

- Kombi/Kombikor - zaawansowany skład i korekta dokumentów

- Adobe InDesign - profesjonalny skład dokumentów w pakiecie Adobe

- CorelDRAW X7 - zaawansowane narzędzia do składu

Jednocześnie studenci zaznajamiają się z językami i środowiskami, w których pracują te programy oraz poznają metody wyszukiwania, pozyskiwania szczegółowych informacji tekstowych dzięki narzędziom lingwistycznym powstałym w ramach konsorcjum CLARIN oraz dzięki narzędziom korpusowym.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Sopyło, "Estetyka książki elektronicznej", Gdynia 2008.

2. B. Kamiński, "Komputerowe przygotowanie publikacji", Warszawa 2005.

3. D. Cendrowska, "Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu", Warszawa 2009.

4. J. Felici, "Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu", Gdańsk 2009.

5. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. Górski i B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.) Narodowy Korpus Języka Polskiego, Warszawa.

6. Wielki słownik języka polskiego PAN. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, praca zbiorowa, red. P. Żmigrodzki, M. Bańko, B. Batko-Tokarz, J. Bobrowski, A. Czelakowska, M. Grochowski, R. Przybylska, J. Waniakowa, K. Węgrzynek, Kraków 2018.

7. J. Cox, J. Preppernau, Step by step. Microsoft Office Publisher 2007, Washington 2008.

Uwagi:

Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem dwóch narzędzi dydaktycznych - systemu MOODLE oraz programu TEAMS (program wykorzystywany przy zaistnieniu ograniczeń sanitarnych).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Moroz
Prowadzący grup: Andrzej Moroz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2416
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia podejmujące zasady projektowana i składu dokumentów. Podstawą są aplikacje komputerowe służące tym celom.

Pełny opis:

Zajęcia o charakterze praktycznym - prowadzone w pracowni komputerowej.

W czasie zajęć studenci poznają (pogłębiają swoją wiedzę) następujące programy komputerowe, które mogą być wykorzystywane w profesjonalnych zadaniach i działaniach. W drugim semestrze szczególnej uwadze poddaje się aplikacje do składu komputerowego:

- Publisher - narzędzia do składu z pakietu Microsoft Office

- Scribus - darmowe narzędzie do profesjonalnego składu dokumentów

- LaTeX - metody składu dokumentów naukowych

Zależnie od istniejących ograniczeń część programów będzie mogła być omawiana w pracowni komputerowej.

- Kombi/Kombikor - zaawansowany skład i korekta dokumentów

- Adobe InDesign - profesjonalny skład dokumentów w pakiecie Adobe

- CorelDRAW X7 - zaawansowane narzędzia do składu

Jednocześnie studenci zaznajamiają się z językami i środowiskami, w których pracują te programy oraz poznają metody wyszukiwania, pozyskiwania szczegółowych informacji tekstowych dzięki narzędziom lingwistycznym powstałym w ramach konsorcjum CLARIN oraz dzięki narzędziom korpusowym.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Sopyło, "Estetyka książki elektronicznej", Gdynia 2008.

2. B. Kamiński, "Komputerowe przygotowanie publikacji", Warszawa 2005.

3. D. Cendrowska, "Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu", Warszawa 2009.

4. J. Felici, "Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu", Gdańsk 2009.

5. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. Górski i B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.) Narodowy Korpus Języka Polskiego, Warszawa.

6. Wielki słownik języka polskiego PAN. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, praca zbiorowa, red. P. Żmigrodzki, M. Bańko, B. Batko-Tokarz, J. Bobrowski, A. Czelakowska, M. Grochowski, R. Przybylska, J. Waniakowa, K. Węgrzynek, Kraków 2018.

7. J. Cox, J. Preppernau, Step by step. Microsoft Office Publisher 2007, Washington 2008.

Uwagi:

Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem dwóch narzędzi dydaktycznych - systemu MOODLE oraz programu TEAMS (program wykorzystywany przy zaistnieniu ograniczeń sanitarnych).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)