Komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC1L-KS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 12 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony egzamin z przedmiotu: podstawy teorii komunikacji. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 40 godzin (1,6 ECTS). ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: W1: ma uporządkowaną podstawową i zorientowaną praktycznie wiedzę, dotyczącą komunikacji międzyludzkiej (w różnych formach - w tym w języku naturalnym) – K_W01, W2: ma zaawansowaną wiedzę o komunikacji w aspekcie interpersonalnym i społecznym – K_W07. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: U1: posiada umiejętność prezentowania (w mowie, piśmie, z użyciem ICT) własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – K_U07, U2: potrafi formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne (w języku polskim i obcym) z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla podejmowanej tematyki terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia i umiejętności argumentowania – K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: K1: ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej – K_K04, K3: dzięki pozyskanym kompetencjom komunikacyjnym jest przygotowany do sprawnego tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych związanych z wykonywanym zawodem – K_K10. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Komunikacja społeczna polega na wzajemnie zwrotnym komunikowaniu się przedstawicieli jednej bądź kilku społeczności w celu wymiany doświadczeń, emocji itd. Przestrzenią komunikacji społecznej są różnego rodzaju wydarzenia organizowane w różnych kontekstach, w tym także wydarzenia społecznościowe w przestrzeni wirtualnej. KS to proces wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji pomiędzy jednostkami, grupami i organizacjami społecznymi, mający na celu dynamiczne kształtowanie, modyfikację bądź zmianę wiedzy, postaw i zachowań w kierunku zgodnym z wartościami i interesami oddziałujących na nie podmiotów. W komunikacji społecznej nadawca często w przekazie medialnym wykorzystuje znane mu środki perswazji lub manipulacji medialnej w celu wywołania określonego zachowania u odbiorcy. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami komunikacji społecznej oraz nabycie przez studentów umiejętności w zakresie wybranych technik komunikacji. |
Pełny opis: |
1. Język, kultura, myślenie. Język jako narzędzie społeczne; neurony, które ukształtowały cywilizację; ewolucja języka. 2. Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami, komunikacja synergiczna, język dyskrecji, niewerbalne elementy interakcji. 3. Style zachowań a komunikacja, czyli jak poznając zachowania ludzi, doskonalić relacje w życiu zawodowym i osobistym. 4. Jak osiągać cele, czyli komunikacja oparta o asertywność i pewność siebie. 5. Komunikacja bez barier. Elementy komunikacji, na czym polega skuteczna komunikacja, bariery i błędy skutecznej komunikacji. 6. Relacje i komunikacja w zespole. 7. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, konflikty i interakcje, negocjacje, zmiana zachowań, tworzenie strategii komunikacji kryzysowej. 8. Komunikacja a media, media w komunikacji. 9. Ekspresja emocjonalna, czyli jak komunikujemy się poprzez emocje. Emocje w różnych kulturach, zachowanie pod wpływem emocji, kłamstwa i emocje, radosne emocje, mimikra emocjonalna, naśladowanie mowy, naśladownictwo na poziomie emocji. 10. Ja i inni, czyli o wzajemnym wpływie, wzajemności, manipulacji, kłamstwie, przyjaźni, sile autorytetu. |
Literatura: |
Robin Dunbar, Pchły, plotki a ewolucja języka, Copernicus Center Press SP. z o.o., Kraków 2021. [1] Daniel L. Everett, Język. Narzędzie kultury, Copernicus Center Press SP. z o.o., Kraków 2018. [1] V.S.Ramachandran, Neuronauka o podstawach człowieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019. [1] John Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2014. [2, 7] Merrick Rosenberg, Daniel Silvert, Rozwiń skrzydła, Wolters Kluwer Polska S.A, Warszawa 2013. [3] Adrian Tannock, Pewność siebie w ćwiczeniach, Samo Sedno, Warszawa 2014. [4] Dorota Gromnicka, Asertywność w przykładach, Samo Sedno, Warszawa 2015. [4] Beata Kozyra, Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym, MT Biznes, Warszawa 2019. [5] Dale Carnegie, Jak tworzyć doskonałe relacje w zespole, Helion SA, Gliwice 2018. [6] Beata Rzepka, Efektywna komunikacja w zespole, Samo Sedno, Warszawa 2012. [6] Grzegorz Radłowski, Sztuka feedbacku, PWN, Warszawa 2022. [6] Kate Hartley, Komunikacja w kryzysie, PWN, Warszawa 2020. [7] Chris Voss, Tahl Raz, Negocjuj, jakby od tego zależało twój życie, MTBiznes, Warszawa 2017. [7] Emanuel Kulczycki, Dwa aspekty komunikacji. Założenia komunikologii historycznej, Poznań 2015. [8] Paul Ekman, Emocje ujawnione, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012. [9] Wojciech Kulesza, Efekt kameleona. Psychologia naśladownictwa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2021. [9] Lisa Feldman Barrett, Jak powstają emocje, CeDeWu, Warszawa 2018. [9] Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Sopot 2020. [10] Agnieszka Chrzanowska, Ja i inni. Rozmowy o przyjaźni, wrażliwości, intuicji, przyjemności, wolności, kłamstwie, manipulacji i zaufaniu, Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2018. [10] Christopher Hadnagy, Socjotechnika. Metoda manipulacji i ludzki aspekt bezpieczeństwa, Helion SA, Gliwice 2021. [10] Konkretne fragmenty stanowiące literaturę obowiązkową do poszczególnych tematów wskazuje prowadzący w toku zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest krótka praca pisemna (2-3 strony) przesłana prowadzącemu zajęcia. Aktywność podczas zajęć może wpłynąć na podniesienie oceny końcowej. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Żurowski | |
Prowadzący grup: | Adriana Kloskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Woźniak, Sebastian Żurowski | |
Prowadzący grup: | Maria Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Duraj-Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Izabela Duraj-Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Role komunikacyjne, prezentowanie się nadawcy w akcie mowy. „Mowa ciała”. 2. Odbiorca w akcie mowy. Dystans społeczny fizyczny i symboliczny, narzędzia skracania/powiększania dystansu. Teoria „głasków” E. Berne’a. Kontakt z odbiorcą – wypowiedzi o funkcji fatycznej, mowa ciała, rola komunikacyjna stylów funkcjonalnych. 3. Komunikowanie wprost i nie wprost. Dlaczego ludzie komunikują się nie wprost? Odczytywanie intencji nadawcy – dane, jakimi dysponuje odbiorca. Komunikowanie świadome i nieświadome. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. 4.-5. Podstawy strategii grzecznościowych (G. N. Leech, P. Brown & S. Levinson, M. Marcjanik). Koncepcja twarzy społecznej E. Goffmana a zasady grzeczności. Grzeczność w komunikacji bezpośredniej i internetowej. Bezpośrednia i pośrednia agresja językowa. Wulgaryzacja – eufemizacja tekstu. Problem ironii i kłamstwa. 6.-7. Komunikowanie wprost i nie wprost w psychologicznym modelu komunikacji („kwadrat komunikacyjny” F. Schulza von Thuna) – rozpoznawanie i usuwanie trudności komunikacyjnych na płaszczyźnie rzeczowej, ekspresywnej, apelatywnej i relacyjnej. 8. „Język szakala” i „język żyrafy” – non-violent communication M. Rosenberga. Ćwiczenia. 9.-10. Porozumiewanie się ludzi o różnych / skrajnie różnych profilach psychologicznych / stylach behawioralnych (wg T. Eriksona). Ćwiczenia. 11. Perswazyjne gatunki mowy – dyskusja, spór, debata. Sztuka przekonywania (retoryka – erystyka) <> perswazja a manipulacja. Argumenty: logiczne, rzeczowe, ex concessis, ab exemplo. Dedukcja <> indukcja. Argumentacja poprawna (zgodna z faktami i zasadami logiki) <> błędy w argumentacji: generalizacja, błędne wnioskowanie, błędy związku przyczynowo-skutkowego, niejasność, błędne koło i inne. Efekt domina. Wspomaganie argumentacji rzeczowej i logicznej: argumentacja równoległa (vs. szeregowa), egzemplifikacja, argument z autorytetu, ad populum, odwoływanie się do emocji. 12. Nieuczciwe techniki argumentacyjne: argumenty ad personam, fałszywe przesłanki, fałszywy trop, tendencyjna interpretacja, celowe irytowanie rozmówcy, nieobiektywna ocena, przerzucenie ciężaru dowodu na odbiorcę i inne. 13. Czynnik psychologiczny w perswazji: „naiwne psychologicznie” taktyki perswazyjne – wywieranie presji, szantaż, kłamstwo; obrona przed presją i szantażem <> „zaawansowane psychologicznie” techniki manipulacyjne: mechanizm wzajemności i reguła „dużej prośby”, mechanizm konsekwencji i reguła „małej prośby”, mechanizm konformizmu, sympatii, wiarygodności i autorytetu, niedostępności, kontrastu, powtarzania, kompromisu, racjonalizacji, relaksu. Wykorzystywanie „metaprogramów” odbiorcy. 14. Językowe środki perswazji: wyrazy wartościujące, zaimki my, nasz i język charakterystyczny dla środowiska odbiorcy vs oni, tamci, użycie spójników, presupozycje, implikacje, formy osobowe – bezosobowe, wyrazy wartościujące, eufemizacja – hiperbolizacja wypowiedzi, zdania uogólniające, dostosowana do odbiorcy obrazowość itd. Ćwiczenia. 15. Psychologiczne i językowe środki perswazji a wybrane techniki NLP: „kotwiczenie”, „dopasowanie i prowadzenie”, „kasowanie i instalowanie przekonań”. Podręczniki i warsztaty NLP („neurolingwistycznego programowania”). Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Berne E. 2008: W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa. 2. Cialdini R.B., 2006: Wywieranie wpływu na ludzi¸ przeł. B. Wojciszke. 3. Drozda Ł., 2021: Jak to powiedzieć? Rozmawiaj z odwagą, życzliwością i zaangażowaniem. Gliwice. 4. Erikson T., 2022: Otoczeni przez idiotów. Jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć. Warszawa. 5. Kochan M., 2005: Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach. Kraków. 6. Krzyżanowski P., Nowak P., 2004: Manipulacja w języku. Lublin. 7. Marcjanik M., 2014: Słownik językowego savoir-vivre’u. Warszawa. 8. Marcjanik M., 2007: Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa. 9. Nęcki Z., 1992: Komunikowanie interpersonalne. Wrocław 1992. 10. Pease A., 1993: Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, przeł. E. Wekiera. Kraków. 11. Rosenberg M, 2016: Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Warszawa. 12. Schulz von Thun F., 2007: Sztuka rozmawiania, t. 1 Analiza zaburzeń. Kraków. 13. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa 2014. 14. Tokarz M., 2006: Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańsk. Lektury uzupełniające: 1. Batko A.: Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji. Gliwice 2015. 2. Bralczyk J., 2007: O języku propagandy i polityki, Warszawa. 3. Bralczyk J., Mosiołek-Kłosińska K., Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, Warszawa 2001. 4. Dreeke R., C. Stauth, Jak czytać ludzi. Radzi agent FBI. Warszawa 2020. 5. Paul Ekman, Emocje ujawnione. Gliwice 2012. 6. Erikson T, Otoczeni przez psychopatów. Jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują. Warszawa 2022. 7. Erikson T., Otoczeni przez narcyzów. Jak obchodzić się z tymi, którzy nie widzą świata poza sobą. Warszawa 2022. 8. Garpiel R., K. Leszczyńska, Sztuka perswazji. Socjologia, psychologia i lingwistyka, Kraków 2004. 9. Goffman E., Rytuał interakcyjny. Warszawa 2006. 10. Gromnicka D., Asertywność w przykładach. Warszawa 2015. 11. Grybosiowa A., O dystansie, szacunku i tolerancji w mediach, w: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000, s. 60-66. 12. Hartley K., Komunikacja w kryzysie. Warszawa 2020. 13. Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007. 14. Kowalski S., Tulli M.: Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści. Warszawa 2003. 15. Kozyra B., Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym. Warszawa 2019. 16. Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk 1999. 17. Łabędź K. (red.), 2013: Język polityków i jego patologie. Kraków. 18. Perelman Ch.: Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2004. 19. Radłowski G., Sztuka feedbacku. Warszawa 2022. 20. Rusinek M., Załazińska A., Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy. Warszawa 2010. 21. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole. Warszawa 2012. 22. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać? Warszawa |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały udostępniane na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWBuT0LPKWOXoPAK5vIBKKKmYdZ8Tju3EDiPWMa33lI41%40thread.tacv2/conversations?groupId=e208d30f-af24-439d-9522-51e5fbae987b&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 kod zostanie wysłany przez USOS-mail W razie przejścia na nauczanie zdalne spotkania będą się odbywały w zespole Teams. Konsultacje: poniedziałki s. 408 Collegium Maius, g. 17-18. W tym czasie jest też możliwość podłączenia się do konsultacji online (jednak w przypadku większej liczby osób studenci, którzy przyjdą osobiście, będą mieli pierwszeństwo): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6exKnW3Dp5DX9VJBrRbpeiUUD_uOAiA59Lhluv7e5fk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1abf66f5-252f-41af-9be8-6db18a50a3de&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 zespół otwarty, bez kodu dostępu Studenci uzyskują zaliczenie na podstawie: 1) czynnego udziału w zajęciach (dopuszczalna jest nieobecność nieuspr. 2x1,5 godz.); 2) odrabianych prac domowych; 3) samodzielnie przygotowanej analizy autentycznych wypowiedzi pod kątem omawianej na zajęciach problematyki (publiczne wypowiedzi polityków, dziennikarzy, wpisy na forach internetowych itd.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.