Literatura i życie codzienne w Polsce (do XVIII w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC1Z-LZCP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura i życie codzienne w Polsce (do XVIII w.) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 11 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) zajęcia wspólne i bezpośrednie z wykładowcą – 30 godzin (1,2 ECTS) 2) praca własna związana z przygotowaniem do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych – 40 godzin (1,6 ECTS) 3) konsultacje z wykładowcą podczas jego konsultacji i/lub za pośrednictwem Internetu – 5 godzin (0,5 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: - W1: student ma podstawową, zorientowaną praktycznie wiedzę związaną z historią kultury i literatury polskiej – K_W01 - W2: zna podstawową terminologię związaną z kulturą i literaturą polską i powszechną – K_W03, - W3: ma podstawową wiedzę o budowie i funkcjonowaniu systemu dawnej kultury polskiej i powszechnej – K_W04. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: - U1: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) – K_U01, - U2: umie analizować, oceniać i wartościować wykorzystywane źródła informacji – K_U02, - U3: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z nowoczesnych technologii – K_U03, - U4: potrafi prezentować (w mowie i piśmie) własne pomysły, wątpliwości i sugestie popierając je argumentacją czerpaną z prac różnych autorów – K_U11, - U5: potrafi pisać teksty poświęcone literaturze i kulturze oraz formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla podejmowanej tematyki terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia i umiejętności argumentowania – K_U13. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: - K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01, - K2: docenia znaczenie kulturalnej i społecznej wagi studiowanego przedmiotu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych – K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy z elementami dyskusji. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami literatury dawnej analizowanej jako paradokumentalne źródło wiedzy o ówczesnym życiu codziennym – zdeterminowanym ustrojem stanowym. Będą podejmowane zagadnienia ogólne (np. oralność – piśmienność – wtórna oralność), jak też związane z konkretnymi postaciami (np. Wacław Potocki). |
Pełny opis: |
W ramach zajęć student zapoznaje się z polską literaturą dawną w jej społeczno-kulturowych uwarunkowaniach. Najogólniej rzecz ujmując: życie codzienne w ówczesnej Polsce pozostawało zdeterminowane przez porządek stanowy, tzn. ludzie nie określali swej tożsamości poprzez próbę dotarcia do własnej niepowtarzalnej istoty. A zatem chłop, rycerz czy mieszczanin, zapytany „Kim jesteś?”, odpowiedziałby: chłopem, rycerzem, mieszczaninem, wpisawszy się tym samym w (jak się wówczas wydawało) niezmienny porządek społeczny. Tematy wykładów: 1. Kosmos scholastyków 2. Długie średniowiecze 3. Tożsamość w epoce przednowożytnej i wczesnonowożytnej. 4. Renesans: humanizm i protestantyzm. 5. Ilustracje literackie przedstawionych powyżej procesów: romans i wyrażanie miłości. 6. Sarmatyzm. 7. Ilustracje literackie przedstawionych powyżej procesów: poezja religijna. 8. Karnawał i karnawalizacja literatury (Bogurodzica – Czego chcesz od nas Panie – sonety Sępa). |
Literatura: |
„Człowiek średniowiecza”, red. J. Le Goff, przekł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000. „Człowiek renesansu”, red. E. Garin, przekł. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2001. „Człowiek baroku”, red. R. Villari, przekł. B. Bielańska, M. Gurgul, M. Woźniak, Warszawa 2001. „Człowiek oświecenia”, red. M. Vovelle, przekł. M. Gurgul [et al.], Warszawa 2001. 1. J. Le Goff, Długie średniowiecze, przeł. M. Żurowska, Warszawa 2004, s. 47 – 59. 2. P. O. Kristeller, Humanizm i filozofia, przeł. G. Błachowicz, L. Szczucki, M. Szymański, Warszawa 1985, rozdz. Ruch humanistyczny 3. J. Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa (geneza i główne cechy wyodrębniające), „Teksty” 1974, nr 4. 4. T. Michałowska, Romans XVII i pierwszej połowy XVIII wieku w Polsce. / Analiza struktury gatunkowej, w: Problemy literatury staropolskiej, 5. A. Nowicka-Jeżowa, Barok polski jako formacja kulturowa, w: tejże, Barok polski między Europą i Sarmacją. I: Profile i zarysy całości, Warszawa 2009 – 2011; rozdz. 3: Barok polski jako formacja kulturowa, w: Problemy literatury staropolskiej. Praca zbiorowa. Seria 1, red. J. Pelc, Wrocław 1972. 6. N. M. Wildiers, Obraz świata a teologia, przeł. J. Doktór, Warszawa 1985, s. 17 – 89. 7. A. Guriewicz, "Jednostka w dziejach Europy (średniowiecze)", przeł. Z. Dobrzyniecki, Gdańsk - Warszawa 2002, s. 7 - 26, 27 - 36. Teksty kultury: 1. 1670, serial 2. Bogurodzica 3. J. Kochanowski, Pieśń XXV (Czego chcesz od nas, Panie) 4. Peregrynacja Maćkowa, w: Antologia literatury sowizdrzalskiej, red. S. Grzeszuk, Wrocław 1985. 5. W. Potocki, Wiersze wybrane, oprac. S. Grzeszczuk, Wrocław 1992 (utwory: Aequivocatio; Na „Ogród nie wyplewiony”; Słówkiem się nieuk wyda; Ksiądz na dzwonnicy; Na nowego szlachcica; Veto albo nie pozwalam; Świat turma). 6. M. Sęp-Szarzyński, Sonet II (Na one słowa Jopowe). |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena na podstawie egzaminu – pisanego w terminie podanym na zajęciach (czas 2 g.; papier kancelaryjny w linię). Materia tematu pracy egzaminacyjnej zawarta jest w podanej w tym sylabusie literaturze oraz na wykładach. Zasadnicze kryteria oceny: znajomość przedmiotowej literatury, logika dowodzenia oraz sprawność językowa. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Obremski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Obremski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami literatury dawnej analizowanej jako paradokumentalne źródło wiedzy o ówczesnym życiu codziennym – zdeterminowanym ustrojem stanowym. Będą podejmowane zagadnienia ogólne (np. oral-ność – piśmienność – wtórna oralność), jak też związane z konkretnymi postaciami (np. Wacław Potocki). |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dawną w jej społeczno-kulturowych uwarunkowaniach. Najogólniej rzecz ujmując: życie codzienne w ówczesnej Polsce pozo-stawało zdeterminowane przez porządek stanowy, tzn. ludzie określali swą tożsamość nie poprzez próbę dotarcia do własnej niepowtarzalnej istoty, lecz poprzez odniesienie do miejsca, do którego zostali przypisani urodzeniem. A zatem chłop, rycerz czy mieszczanin, zapytany „Kim jesteś?”, odpowiedziałby: chłopem, rycerzem, mieszczaninem, wpisawszy się tym samym w (jak się wówczas wydawało) niezmienny oraz ogólny porządek społeczny. Tematy wykładów: 1. Oralność – piśmienność – oralność wtórna. 2. „Bogurodzica”: artyzm jako problem edycji tekstu. 3. „Bogurodzica” była śpiewana pod Grunwaldem? 4. Ezop i Ksant: semantyka jako narzędzie walki. 5. „Bogurodzica” i bitwa pod Grunwaldem? 6. „Obcy”: szlachta i chłopi. 7. Humanizm. 8. Przekłady Biblii: transcendencja i proza życia. 9. Koncept: poezja i realia codzienności. 10. Sarmacki świat rzeczy. 11. Staropolska poezja ziemiańska: realia i mity. 12. Ziemiańska mitologia: „Ogród” Wacława Potockiego. 13. Kulturowe konteksty toruńskich wierszy weselnych. 14. „Ziemskie niebo”? Życie codzienne w klasztorze grodzieńskich brygidek. 15. Sprawdzian końcowy. |
|
Literatura: |
„Człowiek średniowiecza”, red. J. Le Goff, przekł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000. „Człowiek renesansu”, red. E. Garin, przekł. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2001. „Człowiek baroku”, R. Villari, przekł. B. Bielańska, M. Gurgul, M. Woźniak, Warszawa 2001. „Człowiek oświecenia”, red. M. Vovelle, przekł. M. Gurgul [et al.], Warszawa 2001. |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania Końcowa ocena na podstawie pracy zaliczeniowej – pisanej na ostatnich zajęciach (na papierze kancelaryjnym w linię). Zasadnicze kryteria oceny: logika dowodzenia oraz spraw-ność językowa. W wypadku konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym: - zajęcia będą prowadzone na platformie MS Teams - podczas ostatnich zajęć prace zaliczeniowe będą pisane zdalnie (czas pisania: 90 minut; Word) i przesłane w załącznikach do maili na adres obremski@umk.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Obremski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Obremski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami literatury dawnej analizowanej jako paradokumentalne źródło wiedzy o ówczesnym życiu codziennym – zdeterminowanym ustrojem stanowym. Będą podejmowane zagadnienia ogólne (np. oral-ność – piśmienność – wtórna oralność), jak też związane z konkretnymi postaciami (np. Wacław Potocki). |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dawną w jej społeczno-kulturowych uwarunkowaniach. Najogólniej rzecz ujmując: życie codzienne w ówczesnej Polsce pozo-stawało zdeterminowane przez porządek stanowy, tzn. ludzie określali swą tożsamość nie poprzez próbę dotarcia do własnej niepowtarzalnej istoty, lecz poprzez odniesienie do miejsca, do którego zostali przypisani urodzeniem. A zatem chłop, rycerz czy mieszczanin, zapytany „Kim jesteś?”, odpowiedziałby: chłopem, rycerzem, mieszczaninem, wpisawszy się tym samym w (jak się wówczas wydawało) niezmienny oraz ogólny porządek społeczny. Tematy wykładów: 1. Oralność – piśmienność – oralność wtórna. 2. „Bogurodzica”: artyzm jako problem edycji tekstu. 3. „Bogurodzica” była śpiewana pod Grunwaldem? 4. Ezop i Ksant: semantyka jako narzędzie walki. 5. „Bogurodzica” i bitwa pod Grunwaldem? 6. „Obcy”: szlachta i chłopi. 7. Humanizm. 8. Przekłady Biblii: transcendencja i proza życia. 9. Koncept: poezja i realia codzienności. 10. Sarmacki świat rzeczy. 11. Staropolska poezja ziemiańska: realia i mity. 12. Ziemiańska mitologia: „Ogród” Wacława Potockiego. 13. Kulturowe konteksty toruńskich wierszy weselnych. 14. „Ziemskie niebo”? Życie codzienne w klasztorze grodzieńskich brygidek. 15. Sprawdzian końcowy. |
|
Literatura: |
„Człowiek średniowiecza”, red. J. Le Goff, przekł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000. „Człowiek renesansu”, red. E. Garin, przekł. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2001. „Człowiek baroku”, R. Villari, przekł. B. Bielańska, M. Gurgul, M. Woźniak, Warszawa 2001. „Człowiek oświecenia”, red. M. Vovelle, przekł. M. Gurgul [et al.], Warszawa 2001. |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania Końcowa ocena na podstawie pracy zaliczeniowej – pisanej na ostatnich zajęciach (na papierze kancelaryjnym w linię). Zasadnicze kryteria oceny: logika dowodzenia oraz spraw-ność językowa. W wypadku konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym: - zajęcia będą prowadzone na platformie MS Teams - podczas ostatnich zajęć prace zaliczeniowe będą pisane zdalnie (czas pisania: 90 minut; Word) i przesłane w załącznikach do maili na adres obremski@umk.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami literatury dawnej analizowanej jako paradokumentalne źródło wiedzy o ówczesnym życiu codziennym – zdeterminowanym ustrojem stanowym. Będą podejmowane zagadnienia ogólne (np. oral-ność – piśmienność – wtórna oralność), jak też związane z konkretnymi postaciami (np. Wacław Potocki). |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dawną w jej społeczno-kulturowych uwarunkowaniach. Najogólniej rzecz ujmując: życie codzienne w ówczesnej Polsce pozo-stawało zdeterminowane przez porządek stanowy, tzn. ludzie określali swą tożsamość nie poprzez próbę dotarcia do własnej niepowtarzalnej istoty, lecz poprzez odniesienie do miejsca, do którego zostali przypisani urodzeniem. A zatem chłop, rycerz czy mieszczanin, zapytany „Kim jesteś?”, odpowiedziałby: chłopem, rycerzem, mieszczaninem, wpisawszy się tym samym w (jak się wówczas wydawało) niezmienny oraz ogólny porządek społeczny. |
|
Literatura: |
„Człowiek średniowiecza”, red. J. Le Goff, przekł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 2000. „Człowiek renesansu”, red. E. Garin, przekł. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2001. „Człowiek baroku”, R. Villari, przekł. B. Bielańska, M. Gurgul, M. Woźniak, Warszawa 2001. „Człowiek oświecenia”, red. M. Vovelle, przekł. M. Gurgul [et al.], Warszawa 2001. |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania Końcowa ocena na podstawie pracy zaliczeniowej – pisanej na ostatnich zajęciach (na papierze kancelaryjnym w linię). Zasadnicze kryteria oceny: logika dowodzenia oraz spraw-ność językowa. W wypadku konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym: - zajęcia będą prowadzone na platformie MS Teams - podczas ostatnich zajęć prace zaliczeniowe będą pisane zdalnie (czas pisania: 90 minut; Word) i przesłane w załącznikach do maili na adres obremski@umk.pl. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.