Retoryka w cyberprzestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2L-RC-RWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka w cyberprzestrzeni |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym – 40 godzin (1,6 ECTS). ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02, K_W03, K_W08, Po ukończeniu zajęć student/ka: 1. ma uporządkowaną podstawową i zorientowaną praktycznie wiedzę, dotyczącą komunikacji międzyludzkiej (w różnych formach) i narzędzi ICT; 2. zna podstawową terminologię związaną z kulturą i literaturą polską i powszechną, językoznawstwem, nowymi mediami, komunikacją międzyludzką (w różnych formach), narzędziami ICT, ekonomiczno-prawnymi podstawami działania przedsiębiorstw, a także specjalizacjami, które realizuje; 3. ma podstawową wiedzę o reakcjach i wyborach odbiorców kultury, mediów i działań promocyjno-reklamowych oraz o sposobach diagnozowania ich potrzeb i ocenianiu i wartościowaniu oferowanych usług. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03, K_U10 Po zakończeniu zajęć student/ka: 1. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); 2. potrafi ocenić stosowane w praktyce metody, procedury, działania i dobre praktyki związane z realizacją zadań i rozwiązywaniem problemów dotyczących wybranej sfery działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej, a następnie wybrać spośród nich te, które są odpowiednie do podejmowanych przez niego działań. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01, K_K02, K_K03, K_K05 Po zakończeniu zajęć student/ka: 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia 2. potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (np. animator dyskusji, prelegent); umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z planowaniem własnej pracy 3. docenia znaczenie kulturalnej i społecznej wagi studiowanego przedmiotu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, potrafi w sposób jasny i przekonujący opisywać problemy zawodowe odpowiednio określając priorytety służce realizacji określonych zadań 4. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody dydaktyczne: | - dyskusja, - wykład konwersatoryjny, - pokaz multimedialny, - opis, - opowiadanie, - pogadanka, - studium przypadku, - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Laboratorium stanowi przegląd najważniejszych zagadnień związanych z retoryką w cyberprzestrzeni, począwszy od zagadnień podstawowych (takich jak definicje retoryki i cyberprzestrzeni), a skończywszy na kwestiach praktycznych: skuteczne tworzenie treści w Internecie) i obserwacja tego, co robią inni, zwłaszcza politycy, aby być skutecznymi w sieci. |
Pełny opis: |
I. Część teoretyczna 1. Kwestie organizacyjne. Omówienie pojęcia retoryki i retoryczności: klasyczne definicje i najnowsze użycia. 2. Cyberprzestrzeń dziś II. Część praktyczna - marketingowe użycia mediów społecznościowych 3. Jak poprowadzić social media w firmie 4. Jak radzić sobie z kryzysem wizerunkowym w mediach społecznościowych. 5. Jak pisać (w internecie), aby być czytanym (I). 6. Jak pisać (w internecie), aby być czytanym (II). 7. Jak pisać (w internecie), aby być czytanym (III). 8. Jak pisać w internecie, aby być czytanym (IV) + sprawdzian z umiejętności formatowania i pisania w internecie III. Część praktyczna - media społecznościowe i polityka 9. Rodzaje dezinformacji w sieci 10. Rodzaje dezinformacji w sieci – dokładne omówienie wybranych rodzajów 11. Od mediów tożsamościowych do bańki informacyjnej. 12. Stronniczość i dezinformacja w mediach społecznościowych – warsztaty z wykrywania 13. Cyberwojny – wokół konfliktu Rosja: Ukraina (I) 14. Cyberwojny – inne aktualne konflikty (II) 15. Podsumowanie i zaliczenie bloku zajęć |
Literatura: |
P. Bohuszewicz, "Na marginesie książki Petera Pomerantseva "Przygody na wojnie z rzeczywistością", "Dyskurs i Dialog" 2020, nr 5. P. Bohuszewicz, "System operacyjny naszego życia", "Dyskurs & Dialog" 2019/2. A. Jabłoński, "Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować", Katowice 2018 (fragmenty). A. Jabłoński, "Skuteczna reklama na Facebooku", Lublin 2019 (fragmenty). P. Lisicki, "Dekalog redaktora", https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pawel-lisicki-dekalog. A. Kaźmierska, W. Brzeziński, "Strefy cyberwojny", Warszawa 2018 (fragmenty). M. Korolko, "Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny", Warszawa 1990; 1998 (fragmenty). K. Obremski, "Retoryka dla studentów historii, politologii i dziennikarstwa", Toruń 2004. "Reklama firmy w Internecie – sposoby reklamy", https://contentninja.pl/reklama-firmy-w-internecie/ D. Rushkoff, "Cyberia. Życie w okopach cyberprzestrzeni", przeł. D. Misiuna, Warszawa 2008 (fragmenty). Siva Vaidhyanathan, "Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji", przeł. Weronika Mincer i Katarzyna Sosnowska, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2018 (fragmenty). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach – maksimum dwie nieobecności 2. Aktywność 3. Wykonywanie projektów podczas zajęć 4. Pozytywna ocena z trzech sprawdzianów cząstkowych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.