Analiza wypowiedzi medialnych i reklamowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-CR-AWMR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza wypowiedzi medialnych i reklamowych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji – 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, regularne przygotowanie prasówki oraz zapoznawanie się z materiałami medialnymi przekazywanymi i wskazywanymi przed prowadzącego – 40 godzin (1,6 ECTS). ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: - W1: ma podstawową, zorientowaną praktycznie wiedzę związaną z wypowiedziami medialnymi oraz reklamowy-mi: o ich społecznych uwarunkowaniach, wielorakich funkcjach, technologicznych kontekstach – K_W05 - W2: ma podstawową, zorientowaną praktycznie wiedzę związaną z przemianami kultury medialnej XX i XXI wieku – K_W01 - W3: ma podstawową wiedzę o etycznym wymiarze działań twórców przekazów medialnych oraz reklamowych – K_W02 - W4: rozumie konieczność kierowania się zasadami i normami etycznymi w mediach oraz w reklamie – K_W10. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: - U1: umie korzystać z różnego typu źródeł (w wersji tradycyjnej oraz elektronicznej) w celu wyszukiwania, selekcjonowania i uzyskiwania informacji – K_U01 - U2: umie analizować, oceniać i wartościować wielorakie formy przekazów medialnych i reklamowych – K_U02 - U3: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz nowoczesnych technologii (ICT) – K_U03 - U4: posiada podstawowe umiejętności związane z oceną i wartościowaniem wypowiedzi medialnych i reklamowych – K_U07 - U5: potrafi ocenić stosowane w praktyce metody, procedury i działania związane z wypowiedziami medialnymi i reklamowymi, a następnie wskazać te, które są adekwatne do przyjmowanych celów – K_U10. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: - K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności w zakresie wypowiedzi medialnych i reklamowych; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, aby na tej podstawie wyznaczać kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01 - K2: potrafi pracować w zespole pełniąc różne funkcje (np. „adwokata diabła” czy „audytora wewnętrznego”); umie realizować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z planowaniem własnej pracy – K_K02 - K3: ma przekonanie o znaczeniu profesjonalizmu w działaniach medialnych i reklamowych – jest zdolny do refleksji nad ich etycznością; przestrzega zasad etyki ludzi mediów – K_K04 - K4: dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dyle-maty etyczne związane z własnymi oraz cudzymi działaniami; poszukuje optymalnych rozwiązań (jak pogodzić etykę ludzi mediów i reklamy z efektywnością ich działań?); sam postępuje zgodnie z zasadami etyki – K_K05. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Najogólniejsze założenia brzmią: - jak najmniej problematyki teoretycznej (jednak analogicznie jak „kontekst” stwarza „tekst”, tak „praktyka” pozostaje sprzężona zwrotnie z „teorią”) - finalnym celem pozostaje, co prawda tylko punktowe, zrozumienie formuły „środek przekazu jest przekazem”. Podstawowa wiedza o mediach i reklamie (a niejako tym samym o społeczeństwach, w których funkcjonują) będzie narzędziem analiz oraz interpretacji różnych wypowiedzi medialnych i reklamowych tak XX, jak i XXI wieku. |
Literatura: |
M. McLuhan, Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingrone, tłum. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001. M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Instytut Badań Literackich Wydawnictwo, Warszawa 1997. J. Bobryk, Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: - obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność w semestrze); - aktywność na zajęciach; - rozmowa zaliczeniowa (możliwość zwolnienia na podstawie aktywności na zajęciach). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.