Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza wypowiedzi medialnych i reklamowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC2Z-CR-AWMR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0414) Marketing i reklama Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza wypowiedzi medialnych i reklamowych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie:


1) uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1,2 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji – 5 godzin (0,2 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, regularne przygotowanie prasówki oraz zapoznawanie się z materiałami medialnymi przekazywanymi i wskazywanymi przed prowadzącego – 40 godzin (1,6 ECTS).


ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student/ka:

- W1: ma podstawową, zorientowaną praktycznie wiedzę związaną z wypowiedziami medialnymi oraz reklamowy-mi: o ich społecznych uwarunkowaniach, wielorakich funkcjach, technologicznych kontekstach – K_W05

- W2: ma podstawową, zorientowaną praktycznie wiedzę związaną z przemianami kultury medialnej XX i XXI wieku – K_W01

- W3: ma podstawową wiedzę o etycznym wymiarze działań twórców przekazów medialnych oraz reklamowych – K_W02

- W4: rozumie konieczność kierowania się zasadami i normami etycznymi w mediach oraz w reklamie – K_W10.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student/ka:

- U1: umie korzystać z różnego typu źródeł (w wersji tradycyjnej oraz elektronicznej) w celu wyszukiwania, selekcjonowania i uzyskiwania informacji – K_U01

- U2: umie analizować, oceniać i wartościować wielorakie formy przekazów medialnych i reklamowych – K_U02

- U3: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz nowoczesnych technologii (ICT) – K_U03

- U4: posiada podstawowe umiejętności związane z oceną i wartościowaniem wypowiedzi medialnych i reklamowych – K_U07

- U5: potrafi ocenić stosowane w praktyce metody, procedury i działania związane z wypowiedziami medialnymi i reklamowymi, a następnie wskazać te, które są adekwatne do przyjmowanych celów – K_U10.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student/ka:

- K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności w zakresie wypowiedzi medialnych i reklamowych; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, aby na tej podstawie wyznaczać kierunki własnego rozwoju i kształcenia – K_K01

- K2: potrafi pracować w zespole pełniąc różne funkcje (np. „adwokata diabła” czy „audytora wewnętrznego”); umie realizować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z planowaniem własnej pracy – K_K02

- K3: ma przekonanie o znaczeniu profesjonalizmu w działaniach medialnych i reklamowych – jest zdolny do refleksji nad ich etycznością; przestrzega zasad etyki ludzi mediów – K_K04

- K4: dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dyle-maty etyczne związane z własnymi oraz cudzymi działaniami; poszukuje optymalnych rozwiązań (jak pogodzić etykę ludzi mediów i reklamy z efektywnością ich działań?); sam postępuje zgodnie z zasadami etyki – K_K05.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Skrócony opis:

Najogólniejsze założenia brzmią:

- jak najmniej problematyki teoretycznej (jednak analogicznie jak „kontekst” stwarza „tekst”, tak „praktyka” pozostaje sprzężona zwrotnie z „teorią”)

- finalnym celem pozostaje, co prawda tylko punktowe, zrozumienie formuły „środek przekazu jest przekazem”.

Podstawowa wiedza o mediach i reklamie (a niejako tym samym o społeczeństwach, w których funkcjonują) będzie narzędziem analiz oraz interpretacji różnych wypowiedzi medialnych i reklamowych tak XX, jak i XXI wieku.

Literatura:

M. McLuhan, Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingrone, tłum. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001.

M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Instytut Badań Literackich Wydawnictwo, Warszawa 1997.

J. Bobryk, Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa 2004.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

- obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność w semestrze);

- aktywność na zajęciach;

- rozmowa zaliczeniowa (możliwość zwolnienia na podstawie aktywności na zajęciach).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)