Wprowadzenie do językoznawstwa zewnętrznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-KM-WDJZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do językoznawstwa zewnętrznego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (39 godz.): godziny z udziałem nauczyciela - 30 godzin konsultacje na dyżurach i drogą elektroniczną - 9 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (37 godz.): - przygotowanie do wykładu – 7 godzin - czytanie literatury- 18 godzin - przygotowanie do egzaminu - 12 godzin Łącznie: 76 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student: W1 - wymienia obszary zainteresowań językoznawstwa zewnętrznego – K_W01 W2 - charakteryzuje podstawowe narzędzia oraz terminy stosowane przez językoznawstwo zewnętrzne W3 - zna podstawowe opracowania za kresu poznawanej dyscypliny – K_W01 W4 - opisuje w sposób spójny i klarowny podstawowe problemy badawcze językoznawstw a zewnętrznego – K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student: U1 – identyfikuje podstawowe problemy badawcze subdyscyplin językoznawstwa zewnętrznego U2 – dobiera odpowiednie procedury analityczne do rozwiązywania głównych problemów badawczych subdyscyplin językoznawstwa zewnętrznego – K_U12 U3 - charakteryzuje miejsce językoznawstwa zewnętrznego na tle innych paradygmatów naukowych – K_U12 U4 – znają podstawowe procedury analizują tekstów pod kątem socjolingwistycznym, neurolingwistycznym itp. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student: K1 - ma świadomość złożonej natury językoznawstwa zewnętrznego oraz jego powiązań z innymi dziedzinami wiedzy, jak również charakteryzuje miejsce nauki o języku w różnych paradygmatach naukowych K2 - umie samodzielnie pracować analitycznie w zakresie wybranych badań językoznawczych – K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) -wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - obserwacji - studium przypadku Metody dydaktyczne w kształceniu online: - metody rozwijające refleksyjne myślenie - metody służące prezentacji treści |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi związków języka (i lingwistyki) ze zjawiskami pozajęzykowymi, będącymi przedmiotem badań takich subdyscyplin językoznawstwa i nauk pokrewnych jak: socjolingwistyka i socjologia języka, psycholingwistyka, pragmalingwistyka, ekolingwistyka, glottodydaktyka i in. |
Pełny opis: |
Klasyczny podział na językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne temu ostatniemu przypisuje badania na pograniczu dyscyplin. W wykładzie zawarte są zarówno informacje teoretyczne, jak i przykłady badań prowadzonych w ramach socjolingwistyki i socjologii języka, psycholingwistyki, pragmalingwistyki, ekolingwistyki, glottodydaktyki i innych dziedzin pokrewnych. 1. Założenia teoretyczne i celowość badań "zewnętrznych". 2. Cechy wspólne paradygmatów w językoznawstwie, innych naukach humanistycznych oraz naukach społecznych. 3. Perspektywy w interdyscyplinarnych badaniach języka i związków języka i rzeczywistości pozajęzykowej. 4. Socjolingwistyka i socjologia języka. 5. Psycholingwistyka. 6. Pragmalingwistyka. Język jako narzędzie stosowane do osiągania celów społecznych. 7. Ekolingwistyka i ekologia języka. Wymiar deskryptywny i stosowany. 8. Przyswajanie języka i glottodydaktyka. 9. Czy dialektologia jest językoznawstwem zewnętrznym? 10. Przykłady problemów badawczych i ich rozwiązań. |
Literatura: |
K. Adams, G.J. Galanes, Komunikacja w grupach, Warszawa 2008. B. Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990. Z. Bokszański, Tożsamość, interakcja, grupa, Łódź 1989. Z. Bokszański, A. Piotrowski, M. Ziółkowski – Socjologia języka, Warszawa 1977. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961. E. Durkheim, Co to jest fakt społeczny?, w: J. Szacki, Durkheim, Warszawa 1964, s. 129-141. J. Fisiak, 1975, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997. K. Handke, Socjologia języka, Język kobiet i mężczyzn, Warszawa 2009, s. 134-219 [134-147, 166-173, 180-185]. M. Lewandowski, Sociolects and Registers – a Contrastive Analysis of Two Kinds of Linguistic Variation,INVESTIGATIONES LINGUISTICAE VOL. XX, 2010, s. 60-79. M. Misiak, W kręgu badań nad mniejszościami etnolingwistycznymi w Europie, Wrocław 2006. G. Orwell , Zasady nowo-mowy, w: Nowomowa, J. Rokoszowa (red.), Londyn 1985. K. Polański (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław -Warszawa-Kraków 2003. K. Riley, Language Socialization, In: Bernard Spolsky & Francis M. Hult (eds.), Handbook of Educational Linguistics, Blackwell 2008, s. 398-410. E. Sapir. Język. Wprowadzenie do badań nad mową, Kraków 2010. E. Sapir, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. A. Szulc, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa 1984. B. L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz ustny egzamin końcowy na zakończenie wykładu. Zakładane efekty kształcenia są weryfikowane w następujący sposób: Egzamin ustny - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4; Aktywne uczestnictwo - K1, K2. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Literatura: |
Jak w części ogólnej. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Literatura: |
Jak w części ogólnej. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.