Lingwistyczne podstawy przetwarzania informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-KP-LPPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyczne podstawy przetwarzania informacji |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr zimowy |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=976 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: laboratorium - 30 godz. (1,5 ECTS) Praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć i do testu końcowego - 30 godzin (1,5 ECTS) Łącznie: 60 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1 omawia nowe typy języków informacyjno-wyszukiwawczych, w tym - języki systemów multi- i hipermedialnych - K_W01 W2 charakteryzuje teoretyczne podstawy gromadzenia, przetwarzania i opracowywania informacji - K_W01 W3 opisuje funkcję narzędzi lingwistycznych w procesie przetwarzania informacji K_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1 stosuje podstawowe metody przetwarzania tekstów w systemie informacyjno-wyszukiwawczym - K_U01, K_W10 U2 korzysta z lingwistycznych narzędzi tworzenia i przetwarzania informacji dokumentacyjnej oraz faktograficznej i projektuje je K_U01, K_W10 U3 sprawnie wykorzystuje komputer w procesie przetwarzania informacji K_U01, K_W10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1 ma świadomość działań profesjonalnych i wagi procesu przetwarzania informacji K_K04 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia laboratoryjne dla studentów II roku lingwistyki praktycznej i copywrintingu. Należą do modułu specjalizacyjnego "Komunikacja publiczna". Ich zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawami gromadzenia, przetwarzania i opracowywania informacji przy pomocy narzędzi informatycznych. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: 1) Korzystanie z wyszukiwarek (różnorodność zasobów, mechanizmów porządkujących wyniki wyszukiwania i języków zapytań); - zaawansowane techniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google, - język zapytań wyszukiwarki Poliqarp dla danych NKJP, - wyrażenia regularne. 2) Sztuczna inteligencja a przetwarzanie tekstu (mechanizmy uczenia maszynowego). 3) Audiodeskrypcja – transformacja kodu wizualnego na werbalny. Ogólne zasady przygotowywania audiodeskrypcji. |
Literatura: |
Język zapytań wyszukiwarki Poliqarp dla danych NKJP: A. Przepiórkowski, M. Bańko, R. L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego: http://nkjp.pl/index.php?page=3&lang=0 Wyrażenia regularne: T. Stubbleine, Wyrażenia regularne, tł. Piotr Rajca, wyd. 2, 2008. Audiodeskrypcja: M. Trzeciakiewicz (red.), Audiodeskrypcja w teorii i praktyce, czyli jak mówić o tym, czego nie można zobaczyć, http://avt.ils.uw.edu.pl/files/2014/01/Szarkowska_Kuenstler_AD-w-kinie-teatrze-i-muzeum.pdf Ogólne zasady tworzenia audiodeskrypcji (tłum. W. Greplowska), http://audiodeskrypcja.pl/ogolnezasady.html B. Szymańska, Audiodeskrypcja – „obraz słowem malowany” http://audiodeskrypcja.pl/obrazSlowemMalowany.html B. Szymańska, Audiodeskrypcja w kinie, czyli werbalizacja obrazu filmowego http://audiodeskrypcja.pl/werbalizacjaobrazufilmowego.html M. Golik-Gryglas, Audiodeskrypcja w sztukach plastycznych http://audiodeskrypcja.pl/sztukiplastyczne.html Zasoby internetowe: http://audiodeskrypcja.pl/articles.html http://ninateka.pl/ Wybrane zasoby infrastruktury CLARIN: https://clarin-pl.eu/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: 1. Aktywność na zajęciach i wykonywanie ćwiczeń od kierunkiem nauczyciela akademickiego. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1 2. Ćwiczenia w trakcie zajęć i rozwiązywanie zadań domowych (przygotowanie audiodeskrypcji). W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1 3. Test. W1, W2, W3, U1, U2, U3 |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosalska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W przypadku przejścia na tryb zdalny: 1. Zajęcia będą odbywać się zdalnie poprzez program MS Teams. 2. Do uczestnictwa w zajęciach wymagane jest posiadanie komputera z podłączoną kamerą i mikrofonem; komputer będzie potrzebny do nauki obsługi narzędzi informatycznych. Kamera i mikrofon nie muszą być sprzętem wysokiej jakości - wystarczy, że pozwolą zweryfikować uczestnictwo studenta w zajęciach i umożliwią sprawną rozmowę z prowadzącym i innymi studentami. 3. Zgodnie z zarządzeniem Rektora z 8 września 2020 r. "w przypadku ograniczeń technicznych, które uniemożliwiają udział w zajęciach zdalnych, student zobligowany jest do niezwłocznego zgłoszenia tego faktu do prodziekana ds. studenckich w celu ustalenia warunków korzystania z infrastruktury informatycznej wydziału lub innych warunków zaliczenia przedmiotu." - to znaczy, że nie ma możliwości usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach z powodów technicznych, jeśli problem nie zostanie zgłoszony zaraz po jego wystąpieniu. 4. Nieobecność podczas spotkań zdalnych odbywających się w planowym czasie zajęć będzie traktowana jak nieobecność na zajęciach - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności (usprawiedliwianie nieobecności wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie studiów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosalska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W przypadku przejścia na tryb zdalny: 1. Zajęcia będą odbywać się zdalnie poprzez program MS Teams. 2. Do uczestnictwa w zajęciach wymagane jest posiadanie komputera z podłączoną kamerą i mikrofonem; komputer będzie potrzebny do nauki obsługi narzędzi informatycznych. Kamera i mikrofon nie muszą być sprzętem wysokiej jakości - wystarczy, że pozwolą zweryfikować uczestnictwo studenta w zajęciach i umożliwią sprawną rozmowę z prowadzącym i innymi studentami. 3. Zgodnie z zarządzeniem Rektora z 8 września 2020 r. "w przypadku ograniczeń technicznych, które uniemożliwiają udział w zajęciach zdalnych, student zobligowany jest do niezwłocznego zgłoszenia tego faktu do prodziekana ds. studenckich w celu ustalenia warunków korzystania z infrastruktury informatycznej wydziału lub innych warunków zaliczenia przedmiotu." - to znaczy, że nie ma możliwości usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach z powodów technicznych, jeśli problem nie zostanie zgłoszony zaraz po jego wystąpieniu. 4. Nieobecność podczas spotkań zdalnych odbywających się w planowym czasie zajęć będzie traktowana jak nieobecność na zajęciach - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności (usprawiedliwianie nieobecności wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie studiów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosalska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosalska, Gniewomir Sarbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W przypadku przejścia na tryb zdalny: 1. Zajęcia będą odbywać się zdalnie poprzez program MS Teams. 2. Do uczestnictwa w zajęciach wymagane jest posiadanie komputera z podłączoną kamerą i mikrofonem; komputer będzie potrzebny do nauki obsługi narzędzi informatycznych. Kamera i mikrofon nie muszą być sprzętem wysokiej jakości - wystarczy, że pozwolą zweryfikować uczestnictwo studenta w zajęciach i umożliwią sprawną rozmowę z prowadzącym i innymi studentami. 3. Zgodnie z zarządzeniem Rektora z 8 września 2020 r. "w przypadku ograniczeń technicznych, które uniemożliwiają udział w zajęciach zdalnych, student zobligowany jest do niezwłocznego zgłoszenia tego faktu do prodziekana ds. studenckich w celu ustalenia warunków korzystania z infrastruktury informatycznej wydziału lub innych warunków zaliczenia przedmiotu." - to znaczy, że nie ma możliwości usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach z powodów technicznych, jeśli problem nie zostanie zgłoszony zaraz po jego wystąpieniu. 4. Nieobecność podczas spotkań zdalnych odbywających się w planowym czasie zajęć będzie traktowana jak nieobecność na zajęciach - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności (usprawiedliwianie nieobecności wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie studiów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.