Polityka językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-KP-PJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka językowa |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Podczas realizacji przedmiotu student uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w wykładach – 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji – (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) – 10 godzin (0,4 ECTS); 3) lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu – 30 godzin (1,4 ECTS). Łącznie 60 godzin = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student: W1: ma zaawansowaną wiedzę o zastosowaniu języka polskiego w zakresie polityki językowej i funkcjonowania języka w relacji język – naród – państwo (K_W01); W2: ma zaawansowaną wiedzę o zagadnieniach z zakresu polityki językowej (K_W03); W3: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w obszarze polityki językowej w wymiarze lokalnym i międzykulturowym (K_W06); W4: ma zaawansowaną wiedzę o komunikacji w aspekcie interpersonalnym i społecznym w zakresie polityki językowej (K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu student: U1: omawia zróżnicowanie językowe Europy i status socjolingwistyczny języków (K_U01); U2: charakteryzuje podstawy prawne i zasady polityki językowej w państwach europejskich (K_U08); U3: charakteryzuje klasyfikacje języków (K_U01); U4: wyjaśnia pojęcia tożsamości etnicznej, narodowej, europejskiej i językowej (K_U01); U5: omawia miejsce języka polskiego w Europie (K_U01); U6: potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów z zakresu polityki językowej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z użyciem odpowiednich metod i narzędzi (K_U03); U7: potrafi rozpoznać różne typy komunikatów i komunikacji dotyczących polityki językowej i dokonać ich analizy w odniesieniu do studiowanej dyscypliny (K_U09). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu kursu student: K1: rozumie politykę językową UE (K_K01); K2: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur, posługujące się różnymi językami w różnych warunkach społecznych (K_K04); K3: dzięki pozyskanym kompetencjom językowym i poznanej terminologii z zakresu polityki językowej jest przygotowany do sprawnego tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych związanych z tym obszarem (K_K08). |
Metody dydaktyczne: | - pokaz, - wykład konwersatoryjny, - wykład konwencjonalny, - wykład problemowy, - studium przypadku, - SWOT, - obserwacja, - metody służące prezentacji treści |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z polityką językową, rozumianą jako wszelkie działania na rzecz zarządzania językami i ich funkcjami w danym społeczeństwie, popularyzowania wiedzy językowej oraz traktowanie języka jako dziedzictwa kulturowego. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu (30 godzin) studenci poznają najważniejsze zagadnienia polityki językowej. W toku zajęć przedstawione są prawne, społeczne (aktywistyczne) oraz lingwistyczne aspekty tego obszaru wiedzy. Problematyka spotkań obejmuje bloki tematyczne: 1. Lingwistyczne podstawy polityki językowej (klasyfikacja języków). 2. Interdyscyplinarność polityki językowej. 3. Język a kultura. Język a naród i państwo. 4. Język a tożsamość etniczna, narodowa, ponadnarodowa. 5. Status prawny języka polskiego w Polsce i UE oraz innych języków w Polsce. 6. Język polski jako język narodowy z perspektywy historycznej. 7. Polityka językowa UE. Języki mniejszościowe i regionalne w Europie. 8. Dwujęzyczność i wielojęzyczność naturalna i planowana. 9. Rodzinna polityka językowa. 10. Ekolingwistyka / ekologia językowa. 11. Różny status dialektów. 12. Języki i dialekty, powstawanie języków "poprzez rozwój" (Ausbausprachen). 13. Rewitalizacja języków. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Borawski S., Wprowadzenie do historii języka polskiego, Warszawa 2000. 2. Dołowy-Rybińska N. Języki i kultury mniejszościowe w Europie: Bretończycy, Łużyczanie, Kaszubi, Warszawa 2011. 3. Języki mniejszości i języki regionalne, red. E. Wrocławska, J. Zieniukowa, Warszawa 2003. 4. Lubaś W., Polityka językowa, Opole 2009. 5. Majewicz A.F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. 6. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. 7. Pisarek W., Polityka językowa Rzeczypospolitej Polskiej, państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Rada Języka Polskiego, https://rjp.pan.pl/konferencje-i-dyskusje-naukowe/1382-polityka-jzykowa-rzeczypospolitej-polskiej-pastwa-czonkowskiego-unii-europejskiej-prof-walery-pisarek 8. Skudrzyk A., Urban K., Małe ojczyzny. Świadomość językowo-kulturowa społeczności lokalnych, Katowice 2010. 9. Szul R., Język. Naród. Państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa 2009. Literatura dodatkowa: 1. Dołowy-Rybińska N., Sytuacja języków mniejszościowych i regionalnych w Europie. Wymiar finansowy. Rekomendacje dla Polski, Kancelaria Senatu, 2015. 2. Klemensiewicz Z., Historia języka polskiego, Warszawa 2015. 3. Oxford W., Indigenous languages in Canada. Toronto 2019, https://www.languagemuseum.ca/indigenous-languages-in-Canada 4. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce oraz ich języki, https://www.gov.pl/web/mniejszosci-narodowe-i-etniczne/mniejszosci-narodowe-i-etniczne-w-polsce-oraz-ich-jezyki?page=1&size=10 Akty prawne: 1. Europejska karta języków regionalnych lub mniejszościowych sporządzona w Strasburgu dnia 5 listopada 1992 r. 2. Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim. 3. Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym 4. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Filmy i podcasty: 1. Czy Quebecowi wystarczy język zamiast niepodległości (Dział Zagraniczny Podcast #059), https://youtu.be/u6yyonI-WYs 2. Jak język hebrajski stał się językiem codziennym? - wykład, Muzeum POLIN, https://youtu.be/0pm3dpT4Z80 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest wynik egzaminu pisemnego, weryfikującego następujące efekty uczenia się: W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, K1, K2, K3. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Literatura: |
Jak w części ogólnej. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.