Kultura wypowiedzi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-KW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura wypowiedzi |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 21 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu gramatyki języka polskiego i kultury języka |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS); 2) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć oraz do zaliczenia - 30 godzin (1 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna rodzaje błędów językowych - K_W13; W2: rozpoznaje wyrażenia należące do normy wzorcowej i użytkowej oraz objaśnia przyczyny powstawiania innowacji językowych - K_W16; stosuje typologię błędów semantycznych do analizy faktów pozanormatywnych - K_W16; W3: rozumie konieczność kierowania się zasadami i normami etycznymi w komunikacji językowej - K_W23; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi podać przykłady zjawisk językowych o zróżnicowanej ocenie normatywnej oraz je rozpoznaje. Umie wskazać błędy językowe, klasyfikuje je i odróżnia od innowacji funkcjonalnie uzasadnionych. Przeprowadza analizę innowacji językowych oraz formułuje wnioski na temat ich funkcji oraz ocenia je pod względem poprawności. Potrafi przeprowadzić korektę wypowiedzi błędnych. U1: formułuje w mowie i na piśmie opinie na temat poprawności językowej wyrażeń językowych, korzystając z kompendiów poprawnościowych oraz opublikowanych wyników badań - K_U10; U2: formułuje w mowie i na piśmie opinie na temat poprawności wyrażeń językowych i całych tekstów, ich celowości, przydatności i adekwatności, a także rozpoznaje błędy językowe - K_U19. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student zdaje sobie sprawę z tego, że znajomość i przestrzeganie w komunikacji zasad poprawności językowej są niezbędne do osiągnięcia sukcesu zawodowego, jest świadomy konieczności dbania o język narodowy będący elementem dziedzictwa narodowego, w szczególności poprzez posługiwanie się środkami językowymi należącymi do normy wzorcowej. K1: potrafi nawiązać kontakt z rozmówcą w mowie i w piśmie poprzez poprawnie sformułowane komunikaty językowe - K_K13.W1: zna podstawowe błędy semantyczne - K_W13; |
Metody dydaktyczne: | - pokaz - opis - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - referat |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej i leksykalnej (semantycznej). |
Pełny opis: |
Celem proponowanego kursu kultury wypowiedzi jest skłonienie słuchaczy do refleksji nad sposobem komunikowania się oraz poszerzenie ich wiedzy na temat zjawisk językowych. Na zajęciach student zapoznaje się z pojęciami z zakresu teorii kultury języka oraz z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej oraz leksykalnej. Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej studentów i wyrabiają w nich dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach: w ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieobecności; jeżeli student przekroczy podany limit, jest zobowiązany do zaliczenia wszystkich nieobecności (sposób zaliczenia ustalany jest indywidualnie z prowadzącym); 2) Praca na zajęciach (zapoznawanie się z lekturą, udział w dyskusjach, przygotowanie i zreferowanie zagadnienia wyznaczonego przez prowadzącego itp.); 3) Zaliczenie pisemnego sprawdzianu pod koniec semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kulwicka-Kamińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko, Joanna Kulwicka-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej i leksykalnej (semantycznej). |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach student zapoznaje się z pojęciami z zakresu teorii kultury języka oraz z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej (fonetycznej, ortograficznej, interpunkcyjnej, fleksyjnej, słowotwórczej i składniowej) oraz leksykalnej (sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi - pleonazmy, tautologie, adekwatność wyboru synonimów, polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów, moda w języku, neosemantyzacja i zapożyczenia, poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych, wybrane problemy poprawności słowotwórczej). Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej studentów i wyrabiają w nich dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu, sprawdzającego poprawność językową w zakresie leksyki i semantyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko | |
Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej i leksykalnej (semantycznej). |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach student zapoznaje się z pojęciami z zakresu teorii kultury języka oraz z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej (fonetycznej, ortograficznej, interpunkcyjnej, fleksyjnej, słowotwórczej i składniowej) oraz leksykalnej (sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi - pleonazmy, tautologie, adekwatność wyboru synonimów, polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów, moda w języku, neosemantyzacja i zapożyczenia, poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych, wybrane problemy poprawności słowotwórczej). Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej studentów i wyrabiają w nich dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu, sprawdzającego poprawność językową w zakresie leksyki i semantyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko | |
Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej i leksykalnej (semantycznej). |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach student zapoznaje się z pojęciami z zakresu teorii kultury języka oraz z wybranymi zagadnieniami poprawności gramatycznej (fonetycznej, ortograficznej, interpunkcyjnej, fleksyjnej, słowotwórczej i składniowej) oraz leksykalnej (sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi - pleonazmy, tautologie, adekwatność wyboru synonimów, polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów, moda w języku, neosemantyzacja i zapożyczenia, poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych, wybrane problemy poprawności słowotwórczej). Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej studentów i wyrabiają w nich dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu, sprawdzającego poprawność językową w zakresie leksyki i semantyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.