Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Narzędzia multimedialne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC2Z-NM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Narzędzia multimedialne
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 21 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3682
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa obsługa komputera

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punktów ECTS w następującym układzie:

1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 30 godzin, za które student uzyskuje 1 punkty ECTS;

2) Godziny realizowane poza pracownią w czasie konsultacji związanych z przygotowywanymi projektami - 10 godzin (0,5 ECTS)

3) Godziny realizowane poza pracownią (bez udziału nauczyciela akademickiego) w trakcie realizacji projektów - 10 godzin (0,5 ECTS);

4) Godziny konieczne do przygotowania się do zajęć oraz zaliczeń praktycznych - 25 godzin (1 ECTS).

ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student:

W1 – posługuje się w sposób sprawny dostępną terminologią z zakresu nowoczesnych technologii – K_W03

W2 – zna wybrane narzędzia multimedialne i omawia zakresy ich wykorzystywania oraz korzyści z ich stosowania – K_W08

W3 – charakteryzuje funkcję nowoczesnych technologii w kształtowaniu współczesnego systemu komunikacyjnego oraz jego rolę w kształtowaniu funkcji poznawczych odbiorcy – K_W04


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student:

U1 – organizuje przekaz multimedialny przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi technologicznych; identyfikuje podstawowe funkcje wykorzystywanego sprzętu multimedialnego – K_U04

U2 – przygotowuje przekaz multimedialny dostosowany do założeń projektowych; prezentuje go w sposób atrakcyjny, spójny i skuteczny – K_U11

U3 – wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do realizacji działań zawodowych; czyni to w sposób profesjonalny z wykorzystaniem specjalistycznego języka oraz z odwołaniem do różnych źródeł – K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student:

K1 – ma świadomość konieczności nieustannego kształcenia; poszukuje technologicznych sposobów uatrakcyjnienia przekazu multimedialnego – K_K01

K2 – potrafi współpracować w ramach zespołów projektowych oraz aktywnie podejmuje samodzielne działania profesjonalne – K_K06

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają zasadniczo charakter praktyczny, stąd nacisk jest położony za metody o takim charakterze. Realizowane jest to przez pracę własną - prowadzoną przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - na podstawie zestawu ćwiczeń oraz pracę zespołową nad przykładowymi projektami.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w pracy zawodowej. Zajęcia z założenia mają charakter praktyczny i służą wyrobieniu umiejętności obsługi zarówno sprzętu multimedialnego, jak i oprogramowania wspomagającego. W ramach przedmiotu studenci poznają m.in. obsługę rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych.

Pełny opis:

Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami elektronicznymi. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. Przede wszystkim omawia się sprzętowy aspekt nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają m.in. umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych.

Sprzętowy obraz nowoczesnego kształcenia (komputery, rzutniki multimedialne, tablice interaktywne itp.)

Wskazany blok problemowy ma charakter stricte praktyczny i jego celem jest nauczenie obsługi narzędzi multimedialnych. Tym samym student opanowuje umiejętności podłączania rzutnika multimedialnego czy tablicy interaktywnej; dostrajania parametrów pracy poszczególnych urządzeń; obsługi tablic interaktywnych oraz nowoczesnych urządzeń projekcyjnych.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Bednarek, J., 2006, Multimedia w kształceniu. PWN, Warszawa.

Kiełtyka L., 2017, Narzędzia i technologie multimedialne wspomagające pracę menedżerów we współczesnych organizacjach, Przegląd Organizacji, Nr 8 (931), s. 33-42.

Kołodziejczyk W., 2010, Pokolenie Y. Niecierpliwi, szybcy, zdolni, [w:] Uczyć łatwiej, Warszawa.

Pyzik W., 2013, Kryteria doboru skanerów i weryfikacji wyników skanowania, Warszawa.

Świątek M., 2018, Telepraca jako współczesna forma zatrudnienia pracowników generacji Y - ujęcie syntetyczne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 117 Nr kol. 1996, s. 623-632.

Trziszka M., 2020, Telepraca jako przejaw zmian rynkowych, Radom (rozdział 1. i 5.).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Dąbrowski Ł, 2012,Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów, Gliwice;

Dębski R., 1996, Komputer w nauczaniu języka polskiego, Kraków.

Duch W., 1997, Fascynujący świat komputerów, Poznań.

Duch W., 1997, Fascynujący świat programów komputerowych, Poznań.

Edukacja informacyjna: nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia i wychowania, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Szczecin 2004.

Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., 2004, Edukacja medialna, Toruń.

Internet i techniki multimedialne w edukacji, Warszawa 2004.

Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B., 2021, Modele pracy w nowej (nie)normalności, Warszawa (wybór tekstów).

Jędryczkowski J., Osmańska-Furmanek W., 1999, Podstawy multimedialnych technologii informacyjnych, Zielona Góra.

Kamińska A. M., 2017, Internetowe narzędzia komunikacji, czyli jak zapanować nad chaosem informacyjnym, Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media 2017, nr 4 (27), s. 19–35

Kwaśny A., 2001, Od skanera do drukarki, Gliwice;

Mączyńska E., 2021, Praca zdalna. Dobrodziejstwa i wynaturzenia, Polityka Społeczna nr 5–6/2021, s. 10-18.

Makowski D., 2020, Kilka uwag o pracy zdalnej, Praca i Zabezpieczenie Społeczne, t. LXI, nr 10/2020, s. 10-16.

Mikulski K., 2011, Nowoczesne technologie edukacji – kilka zagadnień, Bydgoszcz.

Nauka, technika, edukacja a nowoczesne technologie informatyczne, pod red. A. Jastriebowa i M. Raczyńskiej, Radom 2011.

Monet D., 1999, Multimedia, Katowice.

Moroz A., 2020, Cyfrowe narzędzia i zasoby lingwistyczne a dydaktyka akademicka, [w:] Kultura komunikacji w dydaktyce, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborskiej, K. Skibski, Poznań, s. 145-158.

Moroz A., 2020, Narzędzia cyfrowe w kształceniu obcokrajowców, [w:] Glottodydaktyka polonistyczna nie tylko na lekcji, konteksty, propozycje, projekty, red. M. Gębka-Wolak, A. Walkiewicz, Toruń, s. 55-64.

Nowoczesne technologie w dydaktyce, pod red. Grzegorza Słonia, Kielce 2011.

Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia, red. R. Dębski, Kraków 2008.

Osmańska-Furmanek W., 1997, Multimedialne technologie informatyczne w optymalizacji procesów pedagogicznych, Media a Edukacja, Poznań.

Prasołek Ł., Kiełbratowska A., 2021, Praca zdalna w praktyce, Warszawa.

Radziukiewicz M., 2021, Praca zdalna w Polsce i jej perspektywy, Studia ekonomiczne i regionalne, vol. 14, No. 4, s. 409-427.

Ronowicz E., 1979, Pomoce audialne w nauczaniu języków obcych, Warszawa.

Siemienecki B., Obszary zastosowań hipermediów w edukacji, Komputer w szkole 4/95, s. 24-32.

Siemieniecki B., 2002, Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń.

Srarosolski R., 2002, Algorytmy bezstratnej kompresji obrazów, Studia Informatica, vol. 23, nr 4(51), s. 277-300.

Strykowski W., 1993, Kształcenie multimedialne paradygmatem technologii kształcenia, [w:] Technologia kształcenia, media, Poznań.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena stopnia osiągniecia efektów uczenia się

W2, U1, U3 - ćwiczenia w trakcie zajęć i rozwiązywanie zadań domowych

W1, W3 - zaliczenie teoretyczne w postaci testu elektronicznego

U1, U2 - zaliczenie praktyczne, polegające na użyciu wylosowanego sprzętu multimedialnego

K1, K2 - aktywność na zajęcia i wykonywanie ćwiczeń od kierunkiem nauczyciela akademickiego

Zaliczenie cząstkowe dotyczące wiedzy oraz umiejętności praktycznych odbywa się na podstawie ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć lub testu weryfikującego nabyte kompetencje;

Zaliczenie weryfikujące osiągniecie wszystkich zakładanych efektów uczenia się jest realizowane na koniec semestru na podstawie elektronicznego testu teoretycznego oraz sprawdzianu umiejętności praktycznych.

Kontrola końcowa oceniana zgodnie z poniższymi kryteriami:

– niedostateczny: mniej niż 60%;

– dostateczny: 60-69%;

– dostateczny plus: 70-74%;

– dobry: 75-84%;

– dobry plus: 85-90%;

– bardzo dobry: 91-100%.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Moroz
Prowadzący grup: Andrzej Moroz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=953
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w pracy zawodowej. W roku akademickim 2021/2022 część zajęć będzie realizowana w trybie zdalnym. Zajęcia służą wyrobieniu umiejętności obsługi zarówno sprzętu multimedialnego, jak i oprogramowania wspomagającego. Nacisk jest położony na narzędzia wykorzystywane bezpośrednio w przyszłej pracy zawodowej do analizy i opracowywania informacji oraz prezentacji wyników. W ramach przedmiotu studenci poznają m.in. obsługę rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych.

Pełny opis:

Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami elektronicznymi. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. W semestrze pierwszym uwaga zostanie skupiona na sprzętowym aspekcie nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają m.in. umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych. Wszystkie konieczne materiały znajdują się w systemie MOODLE. Studenci będą realizowali w tym zakresie dwa typy aktywności:

(a) poznają teoretyczne podstawy przetwarzania i generowania obrazu, jak również technologiczne podstawy budowy i obsługi tablic interaktywnych;

(b) poznają praktyczne zagadnienia związane z użyciem różnych narzędzi elektronicznych (rzutników multimedialnych, skanerów optycznych czy tablic interaktywnych). Wskazany blok problemowy ma charakter stricte praktyczny i jego celem jest nauczenie obsługi narzędzi multimedialnych. Tym samym student opanowuje umiejętności podłączania rzutnika multimedialnego czy tablicy interaktywnej; dostrajania parametrów pracy poszczególnych urządzeń; obsługi tablic interaktywnych oraz nowoczesnych urządzeń projekcyjnych.

W roku akademickim 2021/2022 zajęcia będą miały charakter hybrydowy. Przekaz treści teoretycznych dotyczących zagadnień ogólnych będzie realizowany w sposób zdalny asynchroniczny. W szczegółach każdy z tych bloków będzie zawierał prezentację poruszającą najistotniejsze zagadnienia. Dodatkowo część z nich będzie uzupełniona zadaniami, których wykonanie wiąże się wykorzystaniem pozyskanej wiedzy. Obligatoryjnym elementem tej części zajęć będą testy weryfikujące znajomość podejmowanych zagadnień oraz poddające ewaluacji zakładane efekty uczenia się.

Zagadnienia teoretyczne o wysokim stopniu specjalizacji oraz umiejętności praktyczne związane z obsługą narzędzi multimedialnych będą rozwijane i przekazywane podczas zajęć w pracowni komputerowej. W tej części zajęć studenci będą mieli bezpośredni dostęp do infrastruktury uczelnianej. W trakcie zajęć realizowanych przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego będą podejmowane również kwestie omawiane podczas zajęć zdalnych, które sprawiły studentom najwięcej trudności.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Dąbrowski Ł, 2012,Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów, Gliwice;

Kwaśny A., 2001, Od skanera do drukarki, Gliwice;

Ries L., Res A., 2016, Wizualny młotek. Jak wbić do głowy przekaz marki dzięki emocjonalnej sile obrazu, Gliwice

Studenci będą korzystali głównie z elektronicznych wersji książek oraz skanów przygotowanych przez prowadzącego i umieszczonych w systemie MOODLE.

Uwagi:

Zajęcia o charakterze zdalnym będą realizowane w całości z wykorzystaniem systemu MOODLE. Zostaną tam umieszczone materiały służące przyswojeniu wiedzy oraz testy weryfikujące poziom jej przyswojenia. Dodatkowo w przygotowanym kursie zostaną umieszczone materiały uzupełniające wiedzę i umiejętności nabywane podczas zajęć w pracowni oraz testy umożliwiające studentom poddanie weryfikacji ich poziomu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Moroz
Prowadzący grup: Andrzej Moroz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3682
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w pracy zawodowej. Zajęcia z założenia mają charakter praktyczny i służą wyrobieniu umiejętności obsługi zarówno sprzętu multimedialnego, jak i oprogramowania wspomagającego. W ramach przedmiotu studenci poznają m.in. obsługę rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych.

W roku akademickim 2022/2023 część zajęć będzie realizowana w trybie zdalnym. Zajęcia służą wyrobieniu umiejętności obsługi zarówno sprzętu multimedialnego, jak i oprogramowania wspomagającego. Nacisk jest położony na narzędzia wykorzystywane bezpośrednio w przyszłej pracy zawodowej do analizy i opracowywania informacji oraz prezentacji wyników. W ramach przedmiotu studenci poznają m.in. obsługę rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych.

Pełny opis:

Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami elektronicznymi. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. W semestrze pierwszym uwaga zostanie skupiona na sprzętowym aspekcie nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają m.in. umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych. Wszystkie konieczne materiały znajdują się w systemie MOODLE. Studenci będą realizowali w tym zakresie dwa typy aktywności:

(a) poznają teoretyczne podstawy przetwarzania i generowania obrazu, jak również technologiczne podstawy budowy i obsługi tablic interaktywnych;

(b) poznają praktyczne zagadnienia związane z użyciem różnych narzędzi elektronicznych (rzutników multimedialnych, skanerów optycznych czy tablic interaktywnych). Wskazany blok problemowy ma charakter stricte praktyczny i jego celem jest nauczenie obsługi narzędzi multimedialnych. Tym samym student opanowuje umiejętności podłączania rzutnika multimedialnego czy tablicy interaktywnej; dostrajania parametrów pracy poszczególnych urządzeń; obsługi tablic interaktywnych oraz nowoczesnych urządzeń projekcyjnych.

W roku akademickim 2022/2023 zajęcia będą miały charakter hybrydowy. Przekaz treści teoretycznych dotyczących zagadnień ogólnych będzie realizowany w sposób zdalny asynchroniczny. W szczegółach każdy z tych bloków będzie zawierał prezentację poruszającą najistotniejsze zagadnienia. Dodatkowo część z nich będzie uzupełniona zadaniami, których wykonanie wiąże się wykorzystaniem pozyskanej wiedzy. Obligatoryjnym elementem tej części zajęć będą testy weryfikujące znajomość podejmowanych zagadnień oraz poddające ewaluacji zakładane efekty uczenia się.

Zagadnienia teoretyczne o wysokim stopniu specjalizacji oraz umiejętności praktyczne związane z obsługą narzędzi multimedialnych będą rozwijane i przekazywane podczas zajęć w pracowni komputerowej. W tej części zajęć studenci będą mieli bezpośredni dostęp do infrastruktury uczelnianej. W trakcie zajęć realizowanych przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego będą podejmowane również kwestie omawiane podczas zajęć zdalnych, które sprawiły studentom najwięcej trudności.

Literatura:

Studenci będą korzystali głównie z elektronicznych wersji książek oraz artykułów umieszczonych w systemie MOODLE.

LITERATURA PODSTAWOWA:

Bednarek, J., 2006, Multimedia w kształceniu. PWN, Warszawa.

Kiełtyka L., 2017, Narzędzia i technologie multimedialne wspomagające pracę menedżerów we współczesnych organizacjach, Przegląd Organizacji, Nr 8 (931), s. 33-42.

Kołodziejczyk W., 2010, Pokolenie Y. Niecierpliwi, szybcy, zdolni, [w:] Uczyć łatwiej, Warszawa.

Pyzik W., 2013, Kryteria doboru skanerów i weryfikacji wyników skanowania, Warszawa.

Świątek M., 2018, Telepraca jako współczesna forma zatrudnienia pracowników generacji Y - ujęcie syntetyczne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 117 Nr kol. 1996, s. 623-632.

Trziszka M., 2020, Telepraca jako przejaw zmian rynkowych, Radom (rozdział 1. i 5.).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Dąbrowski Ł, 2012,Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów, Gliwice;

Dębski R., 1996, Komputer w nauczaniu języka polskiego, Kraków.

Duch W., 1997, Fascynujący świat komputerów, Poznań.

Duch W., 1997, Fascynujący świat programów komputerowych, Poznań.

Edukacja informacyjna: nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia i wychowania, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Szczecin 2004.

Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., 2004, Edukacja medialna, Toruń.

Internet i techniki multimedialne w edukacji, Warszawa 2004.

Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B., 2021, Modele pracy w nowej (nie)normalności, Warszawa (wybór tekstów).

Jędryczkowski J., Osmańska-Furmanek W., 1999, Podstawy multimedialnych technologii informacyjnych, Zielona Góra.

Kamińska A. M., 2017, Internetowe narzędzia komunikacji, czyli jak zapanować nad chaosem informacyjnym, Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media 2017, nr 4 (27), s. 19–35

Kwaśny A., 2001, Od skanera do drukarki, Gliwice;

Mączyńska E., 2021, Praca zdalna. Dobrodziejstwa i wynaturzenia, Polityka Społeczna nr 5–6/2021, s. 10-18.

Makowski D., 2020, Kilka uwag o pracy zdalnej, Praca i Zabezpieczenie Społeczne, t. LXI, nr 10/2020, s. 10-16.

Mikulski K., 2011, Nowoczesne technologie edukacji – kilka zagadnień, Bydgoszcz.

Nauka, technika, edukacja a nowoczesne technologie informatyczne, pod red. A. Jastriebowa i M. Raczyńskiej, Radom 2011.

Monet D., 1999, Multimedia, Katowice.

Moroz A., 2020, Cyfrowe narzędzia i zasoby lingwistyczne a dydaktyka akademicka, [w:] Kultura komunikacji w dydaktyce, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborskiej, K. Skibski, Poznań, s. 145-158.

Moroz A., 2020, Narzędzia cyfrowe w kształceniu obcokrajowców, [w:] Glottodydaktyka polonistyczna nie tylko na lekcji, konteksty, propozycje, projekty, red. M. Gębka-Wolak, A. Walkiewicz, Toruń, s. 55-64.

Nowoczesne technologie w dydaktyce, pod red. Grzegorza Słonia, Kielce 2011.

Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia, red. R. Dębski, Kraków 2008.

Osmańska-Furmanek W., 1997, Multimedialne technologie informatyczne w optymalizacji procesów pedagogicznych, Media a Edukacja, Poznań.

Prasołek Ł., Kiełbratowska A., 2021, Praca zdalna w praktyce, Warszawa.

Radziukiewicz M., 2021, Praca zdalna w Polsce i jej perspektywy, Studia ekonomiczne i regionalne, vol. 14, No. 4, s. 409-427.

Ronowicz E., 1979, Pomoce audialne w nauczaniu języków obcych, Warszawa.

Siemienecki B., Obszary zastosowań hipermediów w edukacji, Komputer w szkole 4/95, s. 24-32.

Siemieniecki B., 2002, Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń.

Srarosolski R., 2002, Algorytmy bezstratnej kompresji obrazów, Studia Informatica, vol. 23, nr 4(51), s. 277-300.

Strykowski W., 1993, Kształcenie multimedialne paradygmatem technologii kształcenia, [w:] Technologia kształcenia, media, Poznań.

Uwagi:

Zajęcia o charakterze zdalnym będą realizowane w całości z wykorzystaniem systemu MOODLE. Zostaną tam umieszczone materiały służące przyswojeniu wiedzy oraz testy weryfikujące poziom jej przyswojenia. Dodatkowo w przygotowanym kursie zostaną umieszczone materiały uzupełniające wiedzę i umiejętności nabywane podczas zajęć w pracowni oraz testy umożliwiające studentom poddanie weryfikacji ich poziomu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Moroz
Prowadzący grup: Andrzej Moroz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3682
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w pracy zawodowej. Zajęcia z założenia mają charakter praktyczny i służą wyrobieniu umiejętności obsługi zarówno sprzętu multimedialnego, jak i oprogramowania wspomagającego. W ramach przedmiotu studenci poznają m.in. obsługę rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych.

W roku akademickim 2023/2024 część zajęć będzie realizowana w trybie zdalnym. Zajęcia służą wyrobieniu umiejętności obsługi zarówno sprzętu multimedialnego, jak i oprogramowania wspomagającego. Nacisk jest położony na narzędzia wykorzystywane bezpośrednio w przyszłej pracy zawodowej do analizy i opracowywania informacji oraz prezentacji wyników. W ramach przedmiotu studenci poznają m.in. obsługę rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych.

Pełny opis:

Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami elektronicznymi. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. W semestrze pierwszym uwaga zostanie skupiona na sprzętowym aspekcie nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają m.in. umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych. Wszystkie konieczne materiały znajdują się w systemie MOODLE. Studenci będą realizowali w tym zakresie dwa typy aktywności:

(a) poznają teoretyczne podstawy przetwarzania i generowania obrazu, jak również technologiczne podstawy budowy i obsługi tablic interaktywnych;

(b) poznają praktyczne zagadnienia związane z użyciem różnych narzędzi elektronicznych (rzutników multimedialnych, skanerów optycznych czy tablic interaktywnych). Wskazany blok problemowy ma charakter stricte praktyczny i jego celem jest nauczenie obsługi narzędzi multimedialnych. Tym samym student opanowuje umiejętności podłączania rzutnika multimedialnego czy tablicy interaktywnej; dostrajania parametrów pracy poszczególnych urządzeń; obsługi tablic interaktywnych oraz nowoczesnych urządzeń projekcyjnych.

W roku akademickim 2023/2024 zajęcia będą miały charakter hybrydowy. Przekaz treści teoretycznych dotyczących zagadnień ogólnych będzie realizowany w sposób zdalny asynchroniczny. W szczegółach każdy z tych bloków będzie zawierał prezentację poruszającą najistotniejsze zagadnienia. Dodatkowo część z nich będzie uzupełniona zadaniami, których wykonanie wiąże się wykorzystaniem pozyskanej wiedzy. Obligatoryjnym elementem tej części zajęć będą testy weryfikujące znajomość podejmowanych zagadnień oraz poddające ewaluacji zakładane efekty uczenia się.

Zagadnienia teoretyczne o wysokim stopniu specjalizacji oraz umiejętności praktyczne związane z obsługą narzędzi multimedialnych będą rozwijane i przekazywane podczas zajęć w pracowni komputerowej. W tej części zajęć studenci będą mieli bezpośredni dostęp do infrastruktury uczelnianej. W trakcie zajęć realizowanych przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego będą podejmowane również kwestie omawiane podczas zajęć zdalnych, które sprawiły studentom najwięcej trudności.

Literatura:

Studenci będą korzystali głównie z elektronicznych wersji książek oraz artykułów umieszczonych w systemie MOODLE.

LITERATURA PODSTAWOWA:

Bednarek, J., 2006, Multimedia w kształceniu. PWN, Warszawa.

Kiełtyka L., 2017, Narzędzia i technologie multimedialne wspomagające pracę menedżerów we współczesnych organizacjach, Przegląd Organizacji, Nr 8 (931), s. 33-42.

Kołodziejczyk W., 2010, Pokolenie Y. Niecierpliwi, szybcy, zdolni, [w:] Uczyć łatwiej, Warszawa.

Pyzik W., 2013, Kryteria doboru skanerów i weryfikacji wyników skanowania, Warszawa.

Świątek M., 2018, Telepraca jako współczesna forma zatrudnienia pracowników generacji Y - ujęcie syntetyczne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 117 Nr kol. 1996, s. 623-632.

Trziszka M., 2020, Telepraca jako przejaw zmian rynkowych, Radom (rozdział 1. i 5.).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Dąbrowski Ł, 2012,Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów, Gliwice;

Dębski R., 1996, Komputer w nauczaniu języka polskiego, Kraków.

Duch W., 1997, Fascynujący świat komputerów, Poznań.

Duch W., 1997, Fascynujący świat programów komputerowych, Poznań.

Edukacja informacyjna: nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia i wychowania, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Szczecin 2004.

Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., 2004, Edukacja medialna, Toruń.

Internet i techniki multimedialne w edukacji, Warszawa 2004.

Jarczewska-Gerc E., Filiciak M., Brach B., 2021, Modele pracy w nowej (nie)normalności, Warszawa (wybór tekstów).

Jędryczkowski J., Osmańska-Furmanek W., 1999, Podstawy multimedialnych technologii informacyjnych, Zielona Góra.

Kamińska A. M., 2017, Internetowe narzędzia komunikacji, czyli jak zapanować nad chaosem informacyjnym, Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media 2017, nr 4 (27), s. 19–35

Kwaśny A., 2001, Od skanera do drukarki, Gliwice;

Mączyńska E., 2021, Praca zdalna. Dobrodziejstwa i wynaturzenia, Polityka Społeczna nr 5–6/2021, s. 10-18.

Makowski D., 2020, Kilka uwag o pracy zdalnej, Praca i Zabezpieczenie Społeczne, t. LXI, nr 10/2020, s. 10-16.

Mikulski K., 2011, Nowoczesne technologie edukacji – kilka zagadnień, Bydgoszcz.

Nauka, technika, edukacja a nowoczesne technologie informatyczne, pod red. A. Jastriebowa i M. Raczyńskiej, Radom 2011.

Monet D., 1999, Multimedia, Katowice.

Moroz A., 2020, Cyfrowe narzędzia i zasoby lingwistyczne a dydaktyka akademicka, [w:] Kultura komunikacji w dydaktyce, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborskiej, K. Skibski, Poznań, s. 145-158.

Moroz A., 2020, Narzędzia cyfrowe w kształceniu obcokrajowców, [w:] Glottodydaktyka polonistyczna nie tylko na lekcji, konteksty, propozycje, projekty, red. M. Gębka-Wolak, A. Walkiewicz, Toruń, s. 55-64.

Nowoczesne technologie w dydaktyce, pod red. Grzegorza Słonia, Kielce 2011.

Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia, red. R. Dębski, Kraków 2008.

Osmańska-Furmanek W., 1997, Multimedialne technologie informatyczne w optymalizacji procesów pedagogicznych, Media a Edukacja, Poznań.

Prasołek Ł., Kiełbratowska A., 2021, Praca zdalna w praktyce, Warszawa.

Radziukiewicz M., 2021, Praca zdalna w Polsce i jej perspektywy, Studia ekonomiczne i regionalne, vol. 14, No. 4, s. 409-427.

Ronowicz E., 1979, Pomoce audialne w nauczaniu języków obcych, Warszawa.

Siemienecki B., Obszary zastosowań hipermediów w edukacji, Komputer w szkole 4/95, s. 24-32.

Siemieniecki B., 2002, Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń.

Srarosolski R., 2002, Algorytmy bezstratnej kompresji obrazów, Studia Informatica, vol. 23, nr 4(51), s. 277-300.

Strykowski W., 1993, Kształcenie multimedialne paradygmatem technologii kształcenia, [w:] Technologia kształcenia, media, Poznań.

Uwagi:

Zajęcia o charakterze zdalnym będą realizowane w całości z wykorzystaniem systemu MOODLE. Zostaną tam umieszczone materiały służące przyswojeniu wiedzy oraz testy weryfikujące poziom jej przyswojenia. Dodatkowo w przygotowanym kursie zostaną umieszczone materiały uzupełniające wiedzę i umiejętności nabywane podczas zajęć w pracowni oraz testy umożliwiające studentom poddanie weryfikacji ich poziomu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)