Ekonomiczne podstawy działalności gospodarczej i kulturalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC3Z-EPDGK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomiczne podstawy działalności gospodarczej i kulturalnej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 31 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w konwersatorium - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do zajęć (nauka własna) - 5 - przygotowanie prezentacji: 15 Łącznie 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę na temat zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej (K_W11) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi analizować podstawowe zjawiska gospodarcze i wyciągać z nich wnioski (K_U01, K_U06) U2: Potrafi opracować biznes plan przedsiębiorstwa (K_U01) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz (prezentacje multimedialne). Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - wykład konwersatoryjny - pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - metoda ćwiczeniowa, - metoda projektu, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami opisującymi zjawiska ekonomiczne, relacje między tymi zjawiskami, podmioty uczestniczące w procesach gospodarczych oraz efekty ich działalności. Prezentowane treści obejmują zagadnienia związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej oraz tworzeniem i wykorzystaniem biznes planu. |
Pełny opis: |
Na zajęciach wyjaśniane są podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania, których znajomość jest niezbędna przy rozpoczynaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej oraz tworzeniu dokumentów planistycznych początkującego przedsiębiorcy. Omawiane są kolejne etapy tworzenia biznesplanu, poruszane są różne zagadnienia pokrewne z tym związane. Następnie ćwiczone jest przygotowanie poszczególnych elementów biznesplanu, począwszy od przedstawienia podstawowych informacji o przedsiębiorstwie/przedsięwzięciu, poprzez wybór formy organizacyjno-prawnej, wykonanie analizy rynku, opracowanie planu marketingowego, przeprowadzenie analizy strategicznej, aż do opracowania planu działalności operacyjnej i planu finansowego przedsięwzięcia. |
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 (lub wydania wcześniejsze). 2. Kirk R., Prowadzenie małej firmy w XXI wieku. Poradnik dla przedsiębiorców. Jak założyć firmę i skutecznie ją rozwijać, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2010. 3. Szczypa P., Indywidualna działalność gospodarcza, CeDeWu, Warszawa 2017. 4. Hermaniuk T., Biznesplan: pytania i odpowiedzi, Difin, Warszawa 2014. 5. Opolski K., Biznes plan : jak go budować i analizować, CeDeWu.pl, Warszawa 2017. 6. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu, Warszawa 2016. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Reszka G., Biznesplan w zarysie: poradnik dla osób planujących założenie działalności gospodarczej, Wojewódzki Urząd Pracy. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Warszawa 2018. 2. Bogaczyk I., Krupski B., Lubińska H., Własna firma. Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej,Wydawnictwo Forum, Warszawa 2010. 3. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa 2009r. 4. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa 2009r. 5. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - studia przypadków, Difin, Warszawa 2010r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - projekty (W1, U1, U2, K1). Kryteria oceniania: ndst: [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst: (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus: (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db: (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus: (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb: (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka, Sebastian Żurowski | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami opisującymi zjawiska ekonomiczne, relacje między tymi zjawiskami, podmioty uczestniczące w procesach gospodarczych oraz efekty ich działalności. Prezentowane treści obejmują zagadnienia związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej oraz tworzeniem i wykorzystaniem biznes planu. |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach wyjaśniane są podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania, których znajomość jest niezbędna przy rozpoczynaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej oraz tworzeniu dokumentów planistycznych początkującego przedsiębiorcy. Omawiane są kolejne etapy tworzenia biznesplanu, poruszane są różne zagadnienia pokrewne z tym związane. Następnie ćwiczone jest przygotowanie poszczególnych elementów biznesplanu, począwszy od przedstawienia podstawowych informacji o przedsiębiorstwie/przedsięwzięciu, poprzez wybór formy organizacyjno-prawnej, wykonanie analizy rynku, opracowanie planu marketingowego, przeprowadzenie analizy strategicznej, aż do opracowania planu działalności operacyjnej i planu finansowego przedsięwzięcia. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 (lub wydania wcześniejsze). 2. Kirk R., Prowadzenie małej firmy w XXI wieku. Poradnik dla przedsiębiorców. Jak założyć firmę i skutecznie ją rozwijać, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2010. 3. Szczypa P., Indywidualna działalność gospodarcza, CeDeWu, Warszawa 2017. 4. Hermaniuk T., Biznesplan: pytania i odpowiedzi, Difin, Warszawa 2014. 5. Opolski K., Biznes plan : jak go budować i analizować, CeDeWu.pl, Warszawa 2017. 6. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu, Warszawa 2016. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Reszka G., Biznesplan w zarysie: poradnik dla osób planujących założenie działalności gospodarczej, Wojewódzki Urząd Pracy. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Warszawa 2018. 2. Bogaczyk I., Krupski B., Lubińska H., Własna firma. Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej,Wydawnictwo Forum, Warszawa 2010. 3. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa 2009r. 4. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa 2009r. 5. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - studia przypadków, Difin, Warszawa 2010r. |
|
Uwagi: |
Jeżeli zaistnieje konieczność przejścia na tryb nauki zdalnej, zajęcia będą odbywały się na platformie MS Teams (kod zespołu zostanie przesłany e-mailem). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami opisującymi zjawiska ekonomiczne, relacje między tymi zjawiskami, podmioty uczestniczące w procesach gospodarczych oraz efekty ich działalności. Prezentowane treści obejmują zagadnienia związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej oraz tworzeniem i wykorzystaniem biznes planu. |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach wyjaśniane są podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania, których znajomość jest niezbędna przy rozpoczynaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej oraz tworzeniu dokumentów planistycznych początkującego przedsiębiorcy. Omawiane są kolejne etapy tworzenia biznesplanu, poruszane są różne zagadnienia pokrewne z tym związane. Następnie ćwiczone jest przygotowanie poszczególnych elementów biznesplanu, począwszy od przedstawienia podstawowych informacji o przedsiębiorstwie/przedsięwzięciu, poprzez wybór formy organizacyjno-prawnej, wykonanie analizy rynku, opracowanie planu marketingowego, przeprowadzenie analizy strategicznej, aż do opracowania planu działalności operacyjnej i planu finansowego przedsięwzięcia. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 (lub wydania wcześniejsze). 2. Kirk R., Prowadzenie małej firmy w XXI wieku. Poradnik dla przedsiębiorców. Jak założyć firmę i skutecznie ją rozwijać, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2010. 3. Szczypa P., Indywidualna działalność gospodarcza, CeDeWu, Warszawa 2017. 4. Hermaniuk T., Biznesplan: pytania i odpowiedzi, Difin, Warszawa 2014. 5. Opolski K., Biznes plan : jak go budować i analizować, CeDeWu.pl, Warszawa 2017. 6. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu, Warszawa 2016. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Reszka G., Biznesplan w zarysie: poradnik dla osób planujących założenie działalności gospodarczej, Wojewódzki Urząd Pracy. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Warszawa 2018. 2. Bogaczyk I., Krupski B., Lubińska H., Własna firma. Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej,Wydawnictwo Forum, Warszawa 2010. 3. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa 2009r. 4. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa 2009r. 5. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - studia przypadków, Difin, Warszawa 2010r. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami opisującymi zjawiska ekonomiczne, relacje między tymi zjawiskami, podmioty uczestniczące w procesach gospodarczych oraz efekty ich działalności. Prezentowane treści obejmują zagadnienia związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej oraz tworzeniem i wykorzystaniem biznes planu. |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach wyjaśniane są podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania, których znajomość jest niezbędna przy rozpoczynaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej oraz tworzeniu dokumentów planistycznych początkującego przedsiębiorcy. Omawiane są kolejne etapy tworzenia biznesplanu, poruszane są różne zagadnienia pokrewne z tym związane. Następnie ćwiczone jest przygotowanie poszczególnych elementów biznesplanu, począwszy od przedstawienia podstawowych informacji o przedsiębiorstwie/przedsięwzięciu, poprzez wybór formy organizacyjno-prawnej, wykonanie analizy rynku, opracowanie planu marketingowego, przeprowadzenie analizy strategicznej, aż do opracowania planu działalności operacyjnej i planu finansowego przedsięwzięcia. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 (lub wydania wcześniejsze). 2. Kirk R., Prowadzenie małej firmy w XXI wieku. Poradnik dla przedsiębiorców. Jak założyć firmę i skutecznie ją rozwijać, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2010. 3. Szczypa P., Indywidualna działalność gospodarcza, CeDeWu, Warszawa 2017. 4. Hermaniuk T., Biznesplan: pytania i odpowiedzi, Difin, Warszawa 2014. 5. Opolski K., Biznes plan : jak go budować i analizować, CeDeWu.pl, Warszawa 2017. 6. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu, Warszawa 2016. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Reszka G., Biznesplan w zarysie: poradnik dla osób planujących założenie działalności gospodarczej, Wojewódzki Urząd Pracy. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Warszawa 2018. 2. Bogaczyk I., Krupski B., Lubińska H., Własna firma. Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej,Wydawnictwo Forum, Warszawa 2010. 3. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa 2009r. 4. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa 2009r. 5. Sojak S., Założyć firmę i nie zbankrutować - studia przypadków, Difin, Warszawa 2010r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.