Komunikacja prawna i prawnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC3Z-KP-KPIP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0421) Prawo
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja prawna i prawnicza |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Moduły do wyboru - III rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Podczas realizacji przedmiotu student uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą komunikacji zdalnej) - 15 godzin (0,5 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych - 15 godzin (0,5 ECTS). 4) przygotowanie prac zaliczeniowych – 30 (1 ECTS) ŁĄCZNIE 90 godzin = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: W1: Rozumie różnicę między tekstem prawnym a prawniczym oraz wymienia konstytutywne cechy tekstów prawnych – K_W01, KW_09; W2: Wskazuje na różnice na poziomie leksyki i składni zachodzące pomiędzy tekstami prawnymi a tekstami języka ogólnego – K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: U1: Omawia proces przekształcania w jednostki tekstu prawnego jednostek należących do ogólnej odmiany polszczyzny – K_U10; U2: Przeprowadza analizę językową tekstu prawnego, wykonuje na jego podstawie streszczenie wydobywające najważniejsze elementy treści – K_U03. U3: Przeprowadza językową analizę tekstów marketingowych pod kątem ich zgodności z wybranymi normami prawnymi i etycznymi oraz prezentuje wyniki analiz - K_U06, K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: K1: Krytycznie ocenia swoją wiedzę i jest świadomy istnienia korelacji między posiadaną wiedzą a umiejętnością rozwiązywania problemów badawczych i życiowych – K_K01 K2: Rozstrzyga dylematy prawne i etyczne związane z tworzeniem i rozpowszechnianiem tekstów marketingowych - K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć nacisk położony jest na metody aktywizujące studentów. Metody podawcze w postaci wykładu czy pogadanki są ograniczane do minimum i wykorzystywane głównie w celu przekazania niezbędnej do rozumienia zjawisk językowych wiedzy z językoznawstwa i prawa. Przydatne są także takie metody eksponujące, jak pokaz materiałów filmowych i uczestnictwo w rozprawie sądowej, a spośród metod poszukujących – ćwiczenia i analiza przypadku. Analiza przypadku jest wykorzystywana najszerzej podczas zajęć dotyczących prawnych aspektów tekstów marketingowych. Bywa jednak przydatna także w trakcie omawiania właściwości języka prawnego. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzupełnienie wiedzy studentów o zagadnienia dotyczące sposobu komunikowania treści z dziedziny prawa, a także kształcenie umiejętności rozumienia tekstów zarówno prawnych, jak i wypowiedzi formułowanych na ich temat przez prawników w ramach komunikacji na sali sądowej oraz w orzecznictwie. Program zajęć z komunikacji prawnej i prawniczej uzupełnia realizowane przez studentów LPiC-u obowiązkowo dwa przedmioty z obszaru nauk prawnych, mianowicie prawne otoczenie biznesu oraz prawo autorskie i ochrona własności intelektualnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone w formie 30-godzinnego konwersatorium. Mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką komunikowania się w ramach dyskursów prawnego i prawniczych. Program kursu obejmuje następujące zagadnienia: 1. Tekst prawny a tekst prawniczy. Jak czytać teksty prawne. 2. Budowa tekstu prawnego; przepis prawny a norma prawna, typy norm. 3. Co utrudnia zrozumienie tekstu prawnego? Osobliwości leksyki i składni – definicja legalna. 4. Komunikacja językowa uczestników procesu sądowego Językowe aspekty postępowań sądowych Jak zachowywać się przed sądem? Procesowy savoir-vivre 5. Odpowiedzialność karna za wypowiedzi o charakterze deprecjonującym jej odbiorcę. 6. Problem mobbingu w pracy 7. Reklamy przedmiotem postępowań sądowych 8. Pojęcie znaku towarowego, jego funkcje i prawna ochrona |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Zieliński M., Języki prawne i prawnicze, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 50-74. Malinowski A., Polski język prawny. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2006; tu: rozdziały: I. Język prawny, III. Markiewicz K., Szczocarz-Krysiak M. (red.), 2017, Lex bez łez. Apteczka prawna, Warszawa. Nowak P. 2012a, Język sali sądowej: zasady komunikacji, „Na Wokandzie”, nr 12, https://nawokandzie.ms.gov.pl/numer-12/dobre-praktyki-12/jezyk-sali-sadowej-zasady-komunikacji.html [dostęp: 5.05.2019]. Nowak P., 2012b, Język sali sądowej: asertywność, „Na Wokandzie”, nr 13, https://nawokandzie.ms.gov.pl/numer-13/dobre-praktyki-13/jezyk-sali-sadowej-asertywnosc.html [dostęp: 5.05.2019]. Nowak P., 2012c, Mówi prokurator, „Na Wokandzie”, nr 14, https://nawokandzie.ms.gov.pl/numer-14/dobre-praktyki-14/mowi-prokurator.html [dostęp: 5.05.2019]. Nowak P., 2013, Język sali sądowej: mówi sędzia, „Na Wokandzie”, nr 15, https://nawokandzie.ms.gov.pl/numer-15/dobre-praktyki-15/jezyk-sali-sadowej-mowi-sedzia.html [dostęp: 5.05.2019]. Malinowski A., Redagowanie tekstu prawnego. Wybrane wskazania logiczno-językowe, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008. Językoznawstwo sądowe w praktyce, red. M. Gębka-Wolak, M. Szczyszek https://www.kwartalnikiustitia.pl/jezykoznawstwo-sadowe-w-praktyce,11782 Literatura uzupełniająca: Choduń A., Język prawny a język potoczny, [w:] Język – Prawo – Społeczeństwo, red. Ewa Malinowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004, s. 77-86. Choduń A., Uwagi o komunikatywności tekstów prawnych, [w:] Prawo i język, red. A. Mróz, A. Niewiadomski, M. Pawelec, Warszawa 2009, s. 126-131. Dobre praktyki legislacyjne, publikacja elektroniczna na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji. Gębka-Wolak M., Moroz A., 2019, Jednostka tekstu prawnego w ujęciu teoretycznym i praktycznym, Toruń. Jadacka H., Poradnik językowy dla prawników, Warszawa 2002. Międzyinstytucjonalny przewodnik redakcyjny, Bruksela, Luksemburg 2011, publikacja elektroniczna na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji. http://publications.europa.eu/code/pl/pl-000100.htm Pawelec R., 2007, Zrozumiałość i poprawność składniowa tekstów prawnych a problem nominalizacji, [w:] Współczesny język prawny i prawniczy, red. A. Niewiadomski, Warszawa, s. 67-75. Pawelec R., 2009, Poprawność w związkach zgody, rządu i przynależności; Szyk wyrazów i skróty składniowe; Budowa zdania złożonego i problemy stylistyki, [w:] Zarys metodyki pracy legislatora, red. A. Malinowski, Warszawa, s. 371-425. Tietiajew-Różańska A., 2007, oprac., Język polskiej legislacji, czyli zrozumiałość przekazu a stosowanie prawa, Warszawa Wronkowska S., Zieliński M., 1993, Problemy i zasady redagowania tekstów prawnych, Warszawa. Zieliński M., 1995, Algorytm interpretacji przepisów prawnych, [w:] Eufonia i logos, red. J. Pogonowski, Poznań, s. 657-668. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie: 1. aktywny udział w zajęciach (20% oceny) W1, W2, U1, U2, U3 2. zaliczenie na minimum 60% testu końcowego, sprawdzającego znajomość zagadnień teoretycznych omawianych na zajęciach (30% oceny) – MOODLE, do 31 stycznia 2023; W1, W2, U1, U2, U3 3. przygotowanie prezentacji na wybrany temat z zakresu komunikacji prawnej i prawniczej (50% oceny) W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2 Skala oceniania: 91-100% - bardzo dobry 86-90%- dobry plus 76-85%- dobry 71-75% - dostateczny plus 61-70% - dostateczny poniżej 60% - niedostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak, Włodzimierz Hilla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Czy po przeczytaniu przepisu prawnego jesteśmy w stu procentach pewni tego, że wiemy, jakie zachowania mieszczą się w granicach prawa, a jakie nie? Odpowiedź na to pytanie jest negatywna. Dlaczego tak się dzieje? Teksty z dziedziny prawa należą do najtrudniejszych tekstów polszczyzny. Mają bowiem specyficzną budowę, a zasady odczytywania ich treści różnią się od sposobu dekodowania znaczeń wyrażeń budujących teksty należące do innych odmian polszczyzny. Aby w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, warto poznać zasady ustnej i pisemnej komunikacji w dziedzinie prawa. Taki jest cel proponowanych Państwu zajęć. |
|
Pełny opis: |
W roku akad. 2021/2022 kurs będzie prowadzony przez 2 osoby: językoznawcę i prawnika, co pozwoli zintegrować wiedzę z zakresu językoznawstwa i prawa. |
|
Uwagi: |
Kurs będzie prowadzony w trybie stacjonarnym. Jeśli jednak będzie taka konieczność, przejdziemy do nauczania w trybie zdanym. Zajęcia będą wtedy prowadzone w systemie zdalnym w trybie synchronicznym (zajęcia w czasie rzeczywistym). Podstawowym sposobem komunikacji będzie platforma MOODLE, na której zostanie zamieszczony kurs zawierający materiały i aktywności z realizowanego zakresu tematycznego. Wideokonferencje będą się zaś odbywały na platformie TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak, Włodzimierz Hilla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Czy po przeczytaniu przepisu prawnego jesteśmy w stu procentach pewni tego, że wiemy, jakie zachowania mieszczą się w granicach prawa, a jakie nie? Odpowiedź na to pytanie jest negatywna. Dlaczego tak się dzieje? Teksty z dziedziny prawa należą do najtrudniejszych tekstów polszczyzny. Mają bowiem specyficzną budowę, a zasady odczytywania ich treści różnią się od sposobu dekodowania znaczeń wyrażeń budujących teksty należące do innych odmian polszczyzny. Aby w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, warto poznać zasady ustnej i pisemnej komunikacji w dziedzinie prawa. Taki jest cel proponowanych Państwu zajęć. |
|
Pełny opis: |
W roku akad. 2022/2023 kurs będzie prowadzony przez 2 osoby: językoznawcę i prawnika, co pozwoli zintegrować wiedzę z zakresu językoznawstwa i prawa. |
|
Uwagi: |
Kurs będzie prowadzony w trybie stacjonarnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak, Olga Pankalla | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5710 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Czy po przeczytaniu przepisu prawnego jesteśmy w stu procentach pewni tego, że wiemy, jakie zachowania mieszczą się w granicach prawa, a jakie nie? Odpowiedź na to pytanie jest negatywna. Dlaczego tak się dzieje? Teksty z dziedziny prawa należą do najtrudniejszych tekstów polszczyzny. Mają bowiem specyficzną budowę, a zasady odczytywania ich treści różnią się od sposobu dekodowania znaczeń wyrażeń budujących teksty należące do innych odmian polszczyzny. Aby w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, warto poznać zasady ustnej i pisemnej komunikacji w dziedzinie prawa. Taki jest cel proponowanych Państwu zajęć. |
|
Literatura: |
jak w części głównej |
|
Uwagi: |
Kurs będzie prowadzony w trybie stacjonarnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.