Etykieta językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2505-s1FPO1L-EJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etykieta językowa |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej jako obcej s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa umiejętnośc komunikacji w języku polskim |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS (60 godzin) w następującym układzie: 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 10 godzin - oraz indywidualne konsultacje - 5 godzin = 0,5 ECTS; 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego (przygotowanie się do zajęć) – 15 godzin (0,5 ECTS); 3) Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godzin (1 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zna sposoby nazywania relacji na ty, na pan/pani oraz relacji tzw. pośrednich. K_W02, K_W03 W2: zna formy i formuły powitań oraz formy i formuły pożegnań. K_W02, K_W03 W3: zna formy i funkcje wybranych aktów grzecznościowych. KW_02, KW_03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: stosuje formy grzecznościowe w różnych sytuacjach komunikacyjnych. K_U03, K_U10 U2: kształtuje swój wizerunek jako osoby dobrze wychowanej. K_U10, K_U12 U3: szanuje odmienność obyczajów grzecznościowych w innych kulturach. K_U03, K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: krytycznie ocenia swoją wiedzę i umiejętności. K_K04 K2: jest przygotowany do uczestniczenia w życiu społecznym i zawodowym w polskojęzycznym obszarze kulturowym. K_K03 |
Metody dydaktyczne: | - metody dydaktyczne podające (opis); - metody dydaktyczne eksponujące (pokaz). - metody dydaktyczne poszukujące (ćwiczeniowa, obserwacji, giełda pomysłów). |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcją wypowiedzi grzecznościowych we współczesnej polszczyźnie w kontekście skutecznej komunikacji. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są zasady i strategie polskiej grzeczności językowej w kontekście grzeczności w innych kręgach kulturowych. Studenci zapoznają się z tytulaturą. Uczą się formuł powitań i pożegnań oraz wybranych formuł grzecznościowych, takich jak: przedstawianie (się), przeproszenia, pozdrowienia, zaproszenia, życzenia, gratulacje, toasty, kondolencje. Poznają zasady stosowania formuł grzecznościowych w zależności od sytuacji komunikacyjnej. Uświadamiają sobie, jaki wpływ na zachowania grzecznościowe ma demokratyzacja obyczajów oraz różnice pokoleniowe. |
Literatura: |
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały). Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa 2005. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007. M. Marcjanik, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2014. M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir- -vivre’u, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów: 1. Kontrola końcowa w postaci pracy projektowej lub innego zadania realizowanego w postaci prezentacji. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K2 2. Kontrola bieżących postępów studenta na zajęciach, oceniana bieżąco na podstawie wykonanych ćwiczeń. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 Kryteria oceniania: 1. Wyniki końcowej pracy kontrolnej. 2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń). 3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%. Skala oceniania: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 51-60% Niedostateczny – 50% i mniej |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend | |
Prowadzący grup: | Izabela Duraj-Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.