Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego 3-2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2505-s1FPO3L-PNJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego 3-2
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii polskiej jako obcej s1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Słuchacz potrafi porozumiewać się w języku polskim (w mowie i piśmie) na poziomie B1/B2.

Całkowity nakład pracy studenta:

Podczas realizacji przedmiotu student uzyskuje 4 punkty ECTS w następującym układzie:

1) uczestnictwo w zajęciach – 60 g. = 2 ECTS

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym na konsultacjach (osobiście lub zdalnie) - 10 g. = 0,4 ECTS

3) samodzielne przygotowywanie się do zajęć, opracowywanie zadań domowych, utrwalanie wiadomości – 15 g. = 0,6 ECTS

4) przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć – 25 g. = 1 ECTS

Łącznie 110 godzin = 4 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Słuchacz:

K_W01: ma zaawansowaną wiedzę o języku polskim będącym dla niego językiem obcym, drugim lub odziedziczonym

K_W02: zna gramatykę, leksykę i zasady komunikowania się właściwe dla języka polskiego na poziomie zapewniającym poprawne i sprawne wypowiadanie się na tematy związane z kierunkiem studiów (co najmniej na poziomie B2); posiadane umiejętności komunikacyjne pozwalają kontynuować kształcenie w języku polskim

K_W09: ma zaawansowaną wiedzę o polskiej kulturze wysokiej i popularnej

K_W10: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym

K_W11: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym


Efekty uczenia się - umiejętności:

Słuchacz:

K_U02: ma umiejętności językowe w zakresie języka polskiego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

K_U03: potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod

K_U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka polskiego

K_U05: potrafi komunikować się w języku polskim i w wybranym języku nowożytnym co najmniej na poziomie B2 przy użyciu różnych kanałów i technik na tematy z zakresu języka polskiego, polskiej literatury i kultury

K_U07: potrafi samodzielnie pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez nauczyciela/opiekuna naukowego

K_U08: potrafi pracować w zespole, przyjmując różne role

K_U14: potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury

K_U15: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł, w tym opracowań leksykograficznych

K_U16: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł, w tym opracowań leksykograficznych

K_U17: posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków

K_U18: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację

K_U19: ma umiejętności językowe w zakresie innego języka nowożytnego zgodnie z wymogami poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

K_U20: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na tematy związane z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku polskim/wybranym nowożytnym (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań, kongresów, konferencji, wykładów gościnnych itp. oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej)

K_U21: potrafi tłumaczyć z języka ojczystego/pierwszego na język polski

K_U22: potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język ojczysty/pierwszy


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Słuchacz:

K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju

K_K03: docenia polskie tradycje oraz dziedzictwo kulturowe i jest gotowy do ich promowania poza granicami Polski

K_K06: dzięki kompetencjom językowym i znajomości kultury jest przygotowany do uczestniczenia w życiu zawodowym, kulturalnym i społecznym w polskojęzycznym obszarze kulturowym

K_K07: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur

K_K08: w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych


Metody dydaktyczne:

Metody podające:

wykład (konwersatoryjny, problemowy) lub jego elementy, opis, opowiadanie, pogadanka, wyjaśnienie, prezentacja;

Metody eksponujące:

pokaz, prezentacja multimedialna

Metody poszukujące:

dyskusja dydaktyczna,

metoda problemowa, praca ze źródłami tradycyjnymi i elektronicznymi,

Metody praktyczne/ aktywizujące:

ćwiczenia, gry językowe, dramy, inscenizacje, projekty, wycieczki dydaktyczne itp.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych w języku polskim, doskonalenie umiejętności samokształcenia, rozwijanie umiejętności korzystania z materiałów źródłowych, wdrożenie poczucia odpowiedzialności za swoją obecność w społeczności akademickiej i – w przyszłości – w zawodowej - kształtowanie postaw opartych na zaufaniu, szacunku, tolerancji.

Pełny opis:

Realizacja sugerowanych tematów zależy od rzeczywistego poziomu studentów oraz wybranego podręcznika.

1. Człowiek:

a) relacje międzyludzkie;

b) utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).

2. Dom, mieszkanie, otoczenie:

a) naprawy, remont;

b) rynek mieszkaniowy w Polsce.

4. Czas wolny, rozrywka:

a) wystawy i muzea;

b) relaks (np. aerobik, joga, wspinaczka, żeglowanie).

5. Podróże:

a) baza noclegowa (hotel, kemping, pensjonat, kwatery prywatne, pokoje gościnne);

b) agroturystyka.

6. Stosunki społeczne:

a) przestępczość;

b) organy ścigania;

7. Zdrowie i higiena osobista:

a) diagnostyka (badania, analizy);

b) uzależnienia.

9. Praca:

a) renty, emerytury, zasiłki;

b) bezrobocie.

10. Środowisko naturalne:

a) problemy ekologiczne

11. Tematy ogólne:

1) warunki życia, poziom życia, styl życia;

2) życie kulturalne;

3) wydarzenia polityczno-społeczne;

4) polityka, ekonomia, religia, obyczaje;

5) problemy dyskusyjne (np.: kara śmierci, eutanazja, klonowanie).

Literatura:

Wybór podręcznika jest uzależniony od rzeczywistego poziomu studentów oraz wcześniej realizowanych pozycji.

Podręczniki kursowe:

Iwona Stempek, Anna Stelmach, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków 2012.

Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, Hurra po polsku 2 i 3, Kraków 2009.

Ewa Bajor, Eliza Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Warszawa-Łódź 1999.

Agnieszka Madeja, Barbara Morcinek, Polski mniej obcy, cz. 1: Podręcznik do nauczania języka polskiego dla średnio zaawansowanych, cz. 2: Klucz do ćwiczeń. Transkrypty. Test certyfikatowy, Katowice 2007.

Elżbieta Zarych, Przejdź na wyższy poziom, Poznań 2014.

Róża Ciesielska-Musameh, Barbara Guziuk-Świca, Grażyna Przechodzka, Z polskim w świat, część 1 i 2, Lublin 2018.

Zbiory ćwiczeń do samokształcenia:

Ewa Lipińska, Z polskim na ty, Kraków 2003.

Iwona Stempek, Polski, krok po kroku, Gdy i zabawy językowe.

Magdalena Szelc-Mays, Coś wam powiem…Ćwiczenia komunikacyjne dla grup średnich, Kraków 2001.

Andrzej Rauszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C2, Kraków 2011.

Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków 2016.

Anna Seretny, Kto czyta – nie błądzi, Kraków 2007.

Ewa Lipińska, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków 2016.

Zbiory ćwiczeń utrwalających umiejętności gramatyczne, leksykalne i ortograficzne (wybór realizowany na zajęciach lub w ramach samokształcenia)

Joanna Lechowicz, Joanna Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001.

Joanna Machowska, Gramatyka? Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2, Kraków 2011.

Ewa Lipińska, Nie ma róży bez kolców, Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Kraków 2009.

Elżbieta Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2016.

Anna Majewska-Tworek, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Warszawa 2010.

Józef Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja, słowotwórstwo imion. Kraków 2000.

Józef Pyzik, Iść czy jechać. Ćwiczenia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu, Kraków 2003.

Piotr Garncarek, Czas na czasownik, Kraków 2001.

Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 2009.

Marek Gołkowski, Anna Kiermut, Maria Kuc, Małgorzata Majewska-Meyers, „Gdybym znał dobrze język polski…”, Warszawa 2010.

Halina Goszczyńska, Mirosława Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego wraz ze zbiorem ćwiczeń, cz. 1, Łódź 2012.

Foland-Kugler M., 1997, Trudne małe wyrazy. Materiały do nauki języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Zbiory testów (przygotowanie do zaliczeń i samokształcenie):

Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Agnieszka Madeja, Magdalena Świątek, Bądź na B 1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla Poziomu B 1, Kraków, 2009.

Ewa Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009.

Anna Dąbrowska, Anna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz, Małgorzata Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2008.

Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców. Poziomy B1, B2, C2, Lublin.

Stanisław Mędak, Polski megatest, Warszawa 2012.

Testy ogólne i specjalistyczne z języka polskiego jako obcego Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, pod red. Grażyny Zarzyckiej, cz. 1 – 6, Łódź 2010.

Przemysław E. Gębal, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Kraków 2009.

Justyna Krztoń, Słownictwo w pracy, Kraków 2013.

Piotr Lewiński, Oto polska mowa, Wrocław 2001.

Renata Szpigiel, Gramatyka 2, Kraków 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:

Kontrola bieżąca: zadania domowe, sprawdziany cząstkowe, zadania praktyczne, testy semestralne lub projekty;

kontrola końcowa: egzamin pisemny lub/i ustny

Kryteria oceniania:

93-100% - bardzo dobry (5)

85-92% - dobry plus (4,5)

77-84% - dobry (4)

69-76% - dostateczny plus (3,5)

60-68% - dostateczny (3)

0-59% - niedostateczny (2)

Na ocenę końcową składa się:

60% oceny z egzaminu lub zaliczenia końcowego

30% oceny z testów i sprawdzianów cząstkowych

10% oceny aktywności

Do egzaminu nie mogą przystąpić studenci, którzy w ciągu semestru nie uzyskali przynajmniej średniej 60% z testów i sprawdzianów cząstkowych.

Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gębka-Wolak, Dominika Mafutala-Makuch
Prowadzący grup: Karolina Pluskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Mafutala-Makuch
Prowadzący grup: Agnieszka Szolc, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Goszczyńska
Prowadzący grup: Monika Goszczyńska, Agnieszka Szolc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych w języku polskim, doskonalenie umiejętności samokształcenia, rozwijanie umiejętności korzystania z materiałów źródłowych, wdrożenie poczucia odpowiedzialności za swoją obecność w społeczności akademickiej i – w przyszłości – w zawodowej - kształtowanie postaw opartych na zaufaniu, szacunku, tolerancji .

W każdym semestrze nauki obowiązkowy blok zajęć z praktycznej nauki języka polskiego będzie uzupełniał wybrany przedmiot z bloku przedmiotów do wyboru.

Pełny opis:

Praktyczna nauka języka polskiego to podstawowy przedmiot w planie studiów polonistycznych dla obcokrajowców. Zajęcia będą się odbywały przez 6 semestrów i będą miały na celu systematyczne rozwijanie sprawności językowych i komunikacyjnych studentów od poziomu A2 do poziomu B2.

Zajęcia równomiernie będą kształciły sprawności receptywne oraz produktywne, zgodnie z wytycznymi zawartymi w „Standardach wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego” w grupach osób dorosłych (Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r., s. 53-129).

Po zakończeniu 6-semestralnego cyklu zajęć studenci powinni dysponować następującymi kompetencjami:

- rozumieją najważniejsze treści i intencje zawarte w tekstach mówionych i pisanych poruszających tematy ogólne, konkretne i abstrakcyjne (zob. niżej Katalog tematyczny);

- posługują się językiem w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka w rozmaitych

Literatura:

Podręczniki:

D. Bucko, A. Prizel-Kania, D. Rogala, Razem po polsku B1, Kraków 2022.

Ewa Piotrowska-Rola, Marzena Porębska, Polski jest cool, poziom A2 cz.1 i 2, Lublin 2019.

Iwona Stempek, Anna Stelmach, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków 2012.

Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, Hurra po polsku 2 i 3, Kraków 2009.

Ewa Lipińska, Z polskim na ty, Kraków 2003.

Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu…, cz. 1: Gdzie nadwiślański brzeg, Kraków 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)