Zróżnicowanie polszczyzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2505-s1FPO3Z-PJ-ZP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Zróżnicowanie polszczyzny |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii polskiej jako obcej s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny z udziałem prowadzącego: - uczestnictwo w konwersatorium 10 h - konsultacje 8 h Samodzielna praca studenta: - przygotowanie do zajęć (konwersatorium) 10 h - lektury 10 h - przygotowanie do prezentacji i zadania domowe 13 h Suma: 51h (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student ma wiedzę teoretyczną o wariantach języka polskiego: socjolektach, żargonach i profesjolektach i ich zastosowaniu w sytuacjach komunikacyjnych – K_W12, K_W01 W2: student ma zaawansowaną wiedzę o językowym zróżnicowaniu wytworów kultury popularnej i wysokiej – K_W10 W3: student ma zaawansowaną wiedzę o zagadnieniach językowych i socjolingwistycznych w zakresie kulturowych uwarunkowań zachowań językowych – K_W09, K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi rozpoznawać style i rejestry języka polskiego i wyszukiwać informacje na ich temat K_U01, K_U04 U2: student potrafi opisywać i analizować style i rejestry polszczyzny przy zastosowaniu podstawowych paradygmatów teoretycznych socjolingwistyki – K_U06, K_U03, K_U10 U3: student potrafi rozpoznawać style i rejestry języka polskiego w pozaliterackich wytworach kultury (np. memy, media społecznościowe) - K_U14 U4: student rozumie dłuższe wypowiedzi sformułowane w różnych wariantach stylistycznych polszczyzny i potrafi o nich opowiadać K_U17, K_U20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student jest przygotowany do funkcjonowania w polskojęzycznym środowisku językowym zróżnicowanym pod względem stylistycznym i społecznym – K_K07, K_K06 K2: student dostrzega pozajęzykowe funkcje wypowiedzi i ich społeczne znaczenie – K_K07, K_K06 |
Metody dydaktyczne: | eksponujące: pokaz, podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy poszukujące: biograficzna, doświadczeń, giełda pomysłów, studium przypadku, sytuacyjna online: metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pokoleniowymi, regionalnymi i społecznymi różnicami w zakresie języka polskiego - w warstwie fonetycznej (wymowa potoczna lub gwarowa), zasobach leksykalnych, stylach i rejestrach. |
Pełny opis: |
Studenci podczas zajęć zapoznają się z polszczyzną w różnych postaciach (teksty mówione i pisane). 1. Zróżnicowanie regionalne języka polskiego: obszary dialektalne i różnice między nimi. 2. Polszczyzna literacka i język potoczny. 3. Żargon i slang. Przykłady socjolektów i profesjolektów. 4. Różnice w wymowie i piśmie. Polszczyzna mediów społecznościowych: YouTube, Facebook i in. 5. Idiomatyka, frazeologia, humor słowny i jego warianty. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, K. Polański (red.), Ossolineum 2003. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Z. Bokszański, Tożsamość, interakcja, grupa, Łódź 1989. M.Misiak, W kręgu badań nad mniejszościami etnolingwistycznymi w Europie, Wrocław 2006 B. Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990. K. Dejna, Dialekty polskie. Wrocław 1993. Literatura uzupełniająca: w zależności od wybranych zadań i tematów prezentacji/projektów. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kontrola końcowa w postaci prezentacji (lub projektu: do wyboru przez studenta). 2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach oraz poczynionych postępów (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń i prac domowych oraz prac kontrolnych, w tym za pomocą platformy MOODLE). Skala oceniania: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 51-60% Niedostateczny – 50% i mniej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Literatura: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Literatura: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Literatura: |
Jak w sekcji ogólnej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.