Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zróżnicowanie polszczyzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2505-s1FPO3Z-PJ-ZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zróżnicowanie polszczyzny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii polskiej jako obcej s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny z udziałem prowadzącego:


- uczestnictwo w konwersatorium 10 h


- konsultacje 8 h



Samodzielna praca studenta:


- przygotowanie do zajęć (konwersatorium) 10 h


- lektury 10 h


- przygotowanie do prezentacji i zadania domowe 13 h



Suma: 51h (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student ma wiedzę teoretyczną o wariantach języka polskiego: socjolektach, żargonach i profesjolektach i ich zastosowaniu w sytuacjach komunikacyjnych – K_W12, K_W01

W2: student ma zaawansowaną wiedzę o językowym zróżnicowaniu wytworów kultury popularnej i wysokiej – K_W10

W3: student ma zaawansowaną wiedzę o zagadnieniach językowych i socjolingwistycznych w zakresie kulturowych uwarunkowań zachowań językowych – K_W09, K_W11


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student potrafi rozpoznawać style i rejestry języka polskiego i wyszukiwać informacje na ich temat K_U01, K_U04

U2: student potrafi opisywać i analizować style i rejestry polszczyzny przy zastosowaniu podstawowych paradygmatów teoretycznych socjolingwistyki – K_U06, K_U03, K_U10

U3: student potrafi rozpoznawać style i rejestry języka polskiego w pozaliterackich wytworach kultury (np. memy, media społecznościowe) - K_U14

U4: student rozumie dłuższe wypowiedzi sformułowane w różnych wariantach stylistycznych polszczyzny i potrafi o nich opowiadać K_U17, K_U20


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student jest przygotowany do funkcjonowania w polskojęzycznym środowisku językowym zróżnicowanym pod względem stylistycznym i społecznym – K_K07, K_K06

K2: student dostrzega pozajęzykowe funkcje wypowiedzi i ich społeczne znaczenie – K_K07, K_K06


Metody dydaktyczne:

eksponujące: pokaz,

podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy

poszukujące: biograficzna, doświadczeń, giełda pomysłów, studium przypadku, sytuacyjna

online: metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pokoleniowymi, regionalnymi i społecznymi różnicami w zakresie języka polskiego - w warstwie fonetycznej (wymowa potoczna lub gwarowa), zasobach leksykalnych, stylach i rejestrach.

Pełny opis:

Studenci podczas zajęć zapoznają się z polszczyzną w różnych postaciach (teksty mówione i pisane).

1. Zróżnicowanie regionalne języka polskiego: obszary dialektalne i różnice między nimi.

2. Polszczyzna literacka i język potoczny.

3. Żargon i slang. Przykłady socjolektów i profesjolektów.

4. Różnice w wymowie i piśmie. Polszczyzna mediów społecznościowych: YouTube, Facebook i in.

5. Idiomatyka, frazeologia, humor słowny i jego warianty.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, K. Polański (red.), Ossolineum 2003.

M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Z. Bokszański, Tożsamość, interakcja, grupa, Łódź 1989.

M.Misiak, W kręgu badań nad mniejszościami etnolingwistycznymi w Europie, Wrocław 2006

B. Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.

K. Dejna, Dialekty polskie. Wrocław 1993.

Literatura uzupełniająca:

w zależności od wybranych zadań i tematów prezentacji/projektów.

Metody i kryteria oceniania:

1. Kontrola końcowa w postaci prezentacji (lub projektu: do wyboru przez studenta).

2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach oraz poczynionych postępów (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń i prac domowych oraz prac kontrolnych, w tym za pomocą platformy MOODLE).

Skala oceniania:

Bardzo dobry – 91-100%

Dobry plus – 81-90%

Dobry – 71-80%

Dostateczny plus – 61-70%

Dostateczny – 51-60%

Niedostateczny – 50% i mniej

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Głuszkowski
Prowadzący grup: Michał Głuszkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w sekcji ogólnej.

Pełny opis:

Jak w sekcji ogólnej.

Literatura:

Jak w sekcji ogólnej.

Uwagi:

Zajęcia stacjonarne.

Materiały będą zamieszczane na platformie Teams.

W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams.

Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Głuszkowski
Prowadzący grup: Michał Głuszkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w sekcji ogólnej.

Pełny opis:

Jak w sekcji ogólnej.

Literatura:

Jak w sekcji ogólnej.

Uwagi:

Zajęcia stacjonarne.

Materiały będą zamieszczane na platformie Teams.

W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams.

Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Głuszkowski
Prowadzący grup: Michał Głuszkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w sekcji ogólnej.

Pełny opis:

Jak w sekcji ogólnej.

Literatura:

Jak w sekcji ogólnej.

Uwagi:

Zajęcia stacjonarne.

Materiały będą zamieszczane na platformie Teams.

W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams.

Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)