Historia literatury polskiej - literatura dawna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s1POL1L-HLPLD-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej - literatura dawna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punktów ECTS, odpowiadających nakładowi ok. 90 godzin pracy, z tego: 2 pkt ECTS za udział w zajęciach (60 godz. pracy), 1 pkt ECTS za pracę własną: wykonanie prac domowych, przygotowanie się do zajęć, przygotowanie pracy zaliczeniowej lub eseju i przygotowanie się do sprawdzianu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W: 04, 05, 06, 07, 08, 09 - ma zaawansowaną wiedzę o dawnej literaturze polskiej obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów; - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa; - ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z pokrewnymi naukami humanistycznymi; - ma zaawansowaną wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii polskiej - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój kultury polskiej - ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze polskiej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U: 03, 06, 08, 09, 10, 12, 13, 14, 16, 18, 20. - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod; - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii; - potrafi pracować w zespole przyjmując różne role; - potrafi odpowiednio wyznaczyć priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze; - rozumie dłuższe wypowiedzi na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców zabierających głos; - posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł; - potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację; - umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów - umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; - potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K: 01, 02, 03, 04, 08 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju; - identyfikuje i rozstrzyga dylematy prawne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu oraz korzystaniem z czyjejś pracy intelektualnej; - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie; - uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego kraju wybranego obszaru językowego; - w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. |
Metody dydaktyczne: | - dyskusja - praca własna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podstawowy cel konwersatorium to przybliżenie studentom szczególnie ważnych tekstów polskiej literatury dawnej, a tym samym wprowadzenie ich w główne problemy ówczesnej kultury. Zgodnie z najogólniejszą zasadą filologii „ad fontes” („do źródeł”) to analizowane teksty pozostaną najistotniejsze, czymś zaś mniej ważnym będą (jedynie wybrane!) problemy w nich zawarte. |
Pełny opis: |
Student powinien znać już rolę antyku biblijnego oraz grecko-rzymskiego dla literatury dawnej, w związku z czym problematyka konwersatorium ograniczy się tylko do czterech epok, tworzących polską literaturę dawna: średniowiecze, renesans, barok i oświecenie. Nacisk zostanie położony na konkretne teksty: praca z nimi ma wykształcić w studentach podstawowe umiejętności analityczne i interpretacyjne. W sytuacji przedłużenia kwarantanny zajęcia z literatury dawnej będą odbywały się w czasie rzeczywistym w komunikatorze Microsoft Teams. |
Literatura: |
Podawana przez prowadzących poszczególne zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach kursu z literatury dawnej przewiduje się 60 godzin dydaktycznych realizowanych w roku akademickim 2020/2021 w dwóch grupach. Każda grupa w tym samym semestrze uczestniczy w jednym konwersatorium prowadzonym przez dwie osoby (jedna osoba prowadzi zajęcia obejmujące literaturę średniowiecza, renesansu i baroku, druga - zajęcia obejmujące literaturę oświecenia). Na zakończenie semestru wystawia się jedną ocenę, która stanowi średnią z dwóch zajęć. Uwaga: uzyskanie oceny pozytywnej z konwersatorium z literatury dawnej jest warunkiem podejścia do egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.