Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia literatury polskiej – literatura oświecenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s1POL1L-HLPLO-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej – literatura oświecenia
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty kierunkowe - 12 - filologia polska s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak. Pożądane jest dla lepszego opanowania zagadnień, aby student/ka zaliczył/a wcześniej historię literatury staropolskiej, posiadał/a podstawową wiedzę z zakresu historii powszechnej i historii Polski oraz dysponował/a ogólną wiedzą o literaturze powszechnej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student/ka za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 90 godzin pracy, z tego:

2 pkt ECTS za udział w zajęciach (60 godzin pracy)

oraz 1 pkt ECTS ( 30 godzin pracy) za pracę indywidualną: przygotowanie się do zajęć, pisanie pracy zaliczeniowej i przygotowywanie się do prac sprawdzających wiedzę.

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01; K_W04; K_W06; K_W07

Student/ka po ukończeniu zajęć:

1. zna podstawową terminologię literaturoznawczą związana z oświeceniem, rozumie jej źródła, jak również potrafi się nią posługiwać (klasycyzm, sentymentalizm, rokoko, dowcip, gust)

2. ma elementarną wiedzę o periodyzacji literatury polskiej okresu oświecenia i jej głównych tendencjach rozwojowych, związkach z literaturą powszechną, głównie francuską (oświecenie ludwikowskie, stanisławowskie, porozbiorowe)

3. ma uporządkowaną wiedzę o literackich i pozaliterackich (historycznych, filozoficznych, społecznych, ideologicznych, kulturowych) kontekstach literatury "wieku świateł" kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (libertynizm, deizm, ateizm, fizjokratyzm, utopia, eskapizm)

4. zna najważniejsze zjawiska i ośrodki życia literackiego i kulturalnego omawianego okresu (Wersal, Puławy, Powązki, Warszawa, Wilno).

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02; K_U10; K_U18

Student/ka po ukończeniu zajęć:

1. posiada elementarne umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich z "wieku świateł" ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich

2. potrafi pisać teksty poświęcone literaturze oświecenia oraz formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla filologii polskiej terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia, umiejętności argumentowania i wyrażania sądów w mowie i piśmie

3. potrafi zabierać głos w dyskusji, używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii polskiej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01; K_K08, K_K13

Student/ka po ukończeniu zajęć:

1. wykazuje aktywność na zajęciach, odznacza się wytrwałością w realizacji powierzonych zadań

2. ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny/a do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

3. ma świadomość rangi literatury "wieku świateł" i jej zasług dla kultury polskiej i europejskiej.

Metody dydaktyczne:

Metody dobrane przez osobę prowadzącą zajęcia.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta/ki z podstawowym zakresem wiedzy o literaturze polskiego oświecenia w perspektywie komparatystycznej; prezentacja wybranych tekstów literackich; rozwijanie umiejętności pogłębionej analizy i interpretacji utworów literackich przy wykorzystaniu najnowszych narzędzi badawczych i ustaleń specjalistów zajmujących się "wiekiem świateł"; rozbudzenie zainteresowania epoką oraz próba przełamania stereotypów.

Pełny opis:

Kurs ma za zadanie wprowadzić słuchaczy w najistotniejsze zagadnienia oświecenia literackiego, traktowanego jako pewna całość o zmiennej dynamice. Osoby prowadzące konwersatoria skoncentrują się na najważniejszych dla oświecenia zjawiskach artystycznych. Zagadnienia zostały uporządkowane według kryteriów genologicznych, chronologicznych i biograficznych. Skupiono się na twórczości najwybitniejszych twórców epoki.

Refleksja badawcza obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe:

- główne tematy, gatunki, mity, toposy literatury polskiego oświecenia z uwzględnieniem tradycji epok dawnych i kultury grecko-rzymskiego antyku,

- najważniejsze dzieła literackie polskiego oświecenia, biogramy wybranych twórców (Krasicki, Naruszewicz, Trembecki, Karpiński, Kniaźnin, Węgierski), prądy literackie (klasycyzm, sentymentalizm, rokoko),

- teatr i dramat polskiego oświecenia - utwory, twórcy (Bohomolec, Zabłocki, Bogusławski, Feliński, Niemcewicz). Rozwój sceny narodowej. Mecenat Stanisława Augusta Poniatowskiego,

- oświecenie porozbiorowe. Mit w kulturze i w literaturze. Preromantyzm,

- powieść polska XVIII i pierwszej połowy XIX w. w kontekście europejskim w poetykach normatywnych i praktyce literackiej (Krasicki, Krajewski, Mostowska, Wirtemberska),

- literatura polska w kontekście europejskim. Uniwersalizm i rodzimość.

Osiągnięcie efektów kształcenia zakładanych dla przedmiotu wymaga nakładu ok. 50 godzin pracy studenta.

Literatura:

M. Klimowicz, Literatura Oświecenia, Warszawa 1988 i wyd następne.

M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 1977 i wyd. następne.

Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977 i wyd. następne (wybrane hasła).

D. Outram, Panorama Oświecenia, Warszawa 2008.

"Świat poprawiać-zuchwałe rzemiosło". Antologia poezji polskiego oświecenia, oprac. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński, Warszawa 1981 i wyd. następne

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie rozprawki lub eseju na koniec semestru – weryfikuje efekty kształcenia z kategorii wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne: W1, W4, W6, W7, U2, U10, U18, K1, K8, K13. Aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie mikroanaliz wybranych tekstów literackich w trakcie zajęć i sprawdziany pisemne. Ocena uwzględnia wiedzę, umiejętności i inne kompetencje - W1, W6, W7, U2, U10, U18, K1, K8, K13.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kowalewska, Danuta Kűnstler-Langner
Prowadzący grup: Danuta Kűnstler-Langner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zdobywa wiedzę o literaturze polskiej XVIII wieku,

poznaje epokę oświecenia, jej znaczenie dla kultury polskiej i europejskiej, europejskie konteksty wieku świateł, najważniejsze utwory polskiej literatury XVIII wieku.

Pełny opis:

Konwersatorium z zakresu historii literatury polskiej;

zajęcia te wprowadzają studenta w najważniejsze zagadnienia literatury i kultury polskiej XVIII wieku. Student poznaje zjawiska artystyczne epoki świateł. Zajęcia umożliwiają poznanie utworów literackich, biografii pisarzy, wybranych tekstów filozoficznych, wybranych dzieł sztuki.

Refleksja badawcza skupia się na twórczości najważniejszych twórców polskich - Ignacy Krasicki, Adam Naruszewicz, Franciszek Karpiński, ale również dotyczy takich kwestii, jak recepcja antyku grecko-rzymskiego, echa baroku w literaturze oświecenia, rozwój teatru i dramatu, mecenat artystyczny Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Student poznaje literaturę polską okresu oświecenia w kontekście europejskim z akcentem na klasycyzm, sentymentalizm i rokoko.

Literatura:

M. Klimowicz, Literatura Oświecenia, Warszawa 1988;

M. Klimowicz,Oświecenie, Warszawa 1977;

T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego oświecenia, Warszawa 1979;

T. Kostkiewiczowa, Oświecenie. Próg naszej współczesności, Warszawa 1994;

Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977;

D. Outram, Panorama oświecenia, Warszawa 2008.

Uwagi:

Nie ma.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kowalewska, Danuta Kűnstler-Langner
Prowadzący grup: Danuta Kowalewska, Danuta Kűnstler-Langner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zdobywa wiedzę o literaturze polskiej XVIII wieku,

poznaje epokę oświecenia, jej znaczenie dla kultury polskiej i europejskiej, europejskie konteksty wieku świateł, najważniejsze utwory polskiej literatury XVIII wieku.

Pełny opis:

Konwersatorium z zakresu historii literatury polskiej;

zajęcia te wprowadzają studenta w najważniejsze zagadnienia literatury i kultury polskiej XVIII wieku. Student poznaje zjawiska artystyczne epoki świateł. Zajęcia umożliwiają poznanie utworów literackich, biografii pisarzy, wybranych tekstów filozoficznych, wybranych dzieł sztuki.

Refleksja badawcza skupia się na twórczości najważniejszych twórców polskich - Ignacy Krasicki, Adam Naruszewicz, Franciszek Karpiński, ale również dotyczy takich kwestii, jak recepcja antyku grecko-rzymskiego, echa baroku w literaturze oświecenia, rozwój teatru i dramatu, mecenat artystyczny Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Student poznaje literaturę polską okresu oświecenia w kontekście europejskim z akcentem na klasycyzm, sentymentalizm i rokoko.

Literatura:

M. Klimowicz, Literatura Oświecenia, Warszawa 1988;

M. Klimowicz,Oświecenie, Warszawa 1977;

T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego oświecenia, Warszawa 1979;

T. Kostkiewiczowa, Oświecenie. Próg naszej współczesności, Warszawa 1994;

Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977;

D. Outram, Panorama oświecenia, Warszawa 2008.

Uwagi:

Nie ma.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kowalewska, Danuta Kűnstler-Langner
Prowadzący grup: Danuta Kowalewska, Danuta Kűnstler-Langner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zdobywa wiedzę o literaturze polskiej XVIII wieku,

poznaje epokę oświecenia, jej znaczenie dla kultury polskiej i europejskiej, europejskie konteksty wieku świateł, najważniejsze utwory polskiej literatury XVIII wieku.

Pełny opis:

Konwersatorium z zakresu historii literatury polskiej;

zajęcia te wprowadzają studenta w najważniejsze zagadnienia literatury i kultury polskiej XVIII wieku. Student poznaje zjawiska artystyczne epoki świateł. Zajęcia umożliwiają poznanie utworów literackich, biografii pisarzy, wybranych tekstów filozoficznych, wybranych dzieł sztuki.

Refleksja badawcza skupia się na twórczości najważniejszych twórców polskich - Ignacy Krasicki, Adam Naruszewicz, Franciszek Karpiński, ale również dotyczy takich kwestii, jak recepcja antyku grecko-rzymskiego, echa baroku w literaturze oświecenia, rozwój teatru i dramatu, mecenat artystyczny Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Student poznaje literaturę polską okresu oświecenia w kontekście europejskim z akcentem na klasycyzm, sentymentalizm i rokoko.

Literatura:

M. Klimowicz, Literatura Oświecenia, Warszawa 1988;

M. Klimowicz,Oświecenie, Warszawa 1977;

T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego oświecenia, Warszawa 1979;

T. Kostkiewiczowa, Oświecenie. Próg naszej współczesności, Warszawa 1994;

Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977;

D. Outram, Panorama oświecenia, Warszawa 2008.

Uwagi:

Nie ma.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)