Poetyka dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s1POL1L-PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Poetyka dzieła literackiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 12 - filologia polska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje na temat literatury i jej specyfiki. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS w każdym semestrze, co oznacza: - ok. 40 godzin zajęć dydaktycznych; - ok. 25 godzin przygotowania do zajęć i konsultacji z wykładowcą; - ok. 25 godzin pracy własnej: dodatkowe lektury uzupełniające przygotowanie do sprawdzianu i pisania prac. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08; K_W10: 1. student/ka zna poetykę i podstawy teorii dzieła literackiego, metody literaturoznawczej analizy i interpretacji dzieł z różnych epok w zakresie czytania utworów epickich. 2. zna podstawowe wyznaczniki rodzajów i gatunków literackich oraz o charakterystyczne cechy tekstów nieliterackich i innych komunikatów językowych (epika). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01; K_U02; K_U06; K_U08; K_U10: 1. student/ka potrafi rozpoznać i interpretować zjawiska literackie; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami kultury 2. posiada elementarne umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich z różnych epok ze wskazaniem i wykorzystaniem różnych metod interpretacji 3. potrafi samodzielnie dokonać oceny wartości artystycznej i poznawczej dzieła literackiego i podać argumenty przemawiające za swoją oceną 4. rozróżnia poetyki, style, konwencje i estetyki literackie 5. potrafi pisać teksty poświęcone literaturze (np. analiza, interpretacja, szkic, esej) oraz formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla filologii polskiej terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia, umiejętności argumentowania i wyrażania sądów w mowie i piśmie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05, K_K13: 1. Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uposażenie studentów w słownik dyskursu literaturoznawczego i wykształcenie kompetencji interpretacyjnych. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
Pełny opis: |
Zajęcia polegają na zapoznaniu studentów z fenomenem literatury w jej rodzajowym i gatunkowym zróżnicowaniu. Student/ka zapoznaje się z różnymi słownikami opisu zjawisk literackich, w tym z tym dominującym w polskim dyskursie literaturoznawczym, zyskując konieczną do interpretacji utworów literackich i tekstów teoretycznych świadomość badawczą. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
Literatura: |
Podstawowa pozycja: Dorota Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011; https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/27626/korwin-piotrowska_poetyka_przewodnik_po_swiecie_tekstow_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y Przykładowa literatura uzupełniająca (ostateczną wersję listy lektur przedstawia prowadzący zajęcia) Auerbach E., Mimesis, Warszawa 1968, t. 1, rozdz. Blizna Odyseusza. Bachtin M., Epos a powieść. „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 3; także w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów “Pamiętnika Literackiego”, Wrocław 1977; także w: tenże, Problemy literatury i estetyki, Warszawa 1982. Czeżowski T., O naukach humanistycznych, w: tenże, Odczyty filozoficzne, Toruń 1969. Fryde L., Problem noweli, w: tenże, Wybór pism krytycznych, Warszawa 1966; także w: „Pamiętnik Literacki” 1961, z. 1 i w: PTLPM. Humphrey R., Strumień świadomości – techniki. „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4; także w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”, Wrocław 1977. Jasińska M., Narrator w powieści. „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 1962, z. 1; szerzej dost. w antologiach: PTL 1 i GP. Rorty R., Teksty i grudki, [w:] tenże, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999. Skwarczyńska S., Systematyka głównych kierunków w badaniach literackich, t. 1, Łódź 1948, rozdz. 1: Filologia. Stoff A., Poetyka i semantyka literackich zobrazowań przestrzeni miasta, w t. zbior.: Miasto ─ kultura ─ literatura, pod red. J. Daty, Gdańsk 1993; przedr. w: tenże, Studia z teorii literatury i poetyki historycznej, Lublin 1997 (cztery zakresy problematyki przestrzeni literac-kiej). Turasiewicz R., Stabryła St., Wstęp do: Nowele antyczne, Wrocław 1986 (BN seria II, nr 213); (wył. fragm. „Wokół pojęcia noweli”, s. III─VII oraz orientacja co do sposobu występowaniu noweli w innych gatunkach literatury antycznej). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność studenta w czasie zajęć grupowych, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, wykonywanie zleconych zadań. 2. Wyniki pisemnej pracy (lub prac) kontrolnej lub / i dodatkowo test sprawdzający wiedzę. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Marzenna Cyzman-Eid, Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uposażenie studentów w słownik dyskursu literaturoznawczego i wykształcenie kompetencji interpretacyjnych. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia polegają na zapoznaniu studentów z fenomenem literatury w jej rodzajowym i gatunkowym zróżnicowaniu. Student/ka zapoznaje się z różnymi słownikami opisu zjawisk literackich, w tym z tym dominującym w polskim dyskursie literaturoznawczym, zyskując konieczną do interpretacji utworów literackich i tekstów teoretycznych świadomość badawczą. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
|
Literatura: |
Obowiązują lektury z zakresu epiki i epickie utwory do interpretacji indywidualnie dobrane przez prowadzącą. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania 1. Aktywność studenta w czasie zajęć grupowych, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, wykonywanie zleconych zadań. 2. Wyniki pisemnej pracy (lub prac) kontrolnej lub / i dodatkowo test sprawdzający wiedzę. W przypadku konieczności prowadzenia zajęć zdalnych zajęcia odbywać będą się na platformie Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Marzenna Cyzman-Eid, Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uposażenie studentów w słownik dyskursu literaturoznawczego i wykształcenie kompetencji interpretacyjnych. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia polegają na zapoznaniu studentów z fenomenem literatury w jej rodzajowym i gatunkowym zróżnicowaniu. Student/ka zapoznaje się z różnymi słownikami opisu zjawisk literackich, w tym z tym dominującym w polskim dyskursie literaturoznawczym, zyskując konieczną do interpretacji utworów literackich i tekstów teoretycznych świadomość badawczą. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
|
Literatura: |
Obowiązują lektury z zakresu epiki i epickie utwory do interpretacji indywidualnie dobrane przez prowadzącą. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania 1. Aktywność studenta w czasie zajęć grupowych, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, wykonywanie zleconych zadań. 2. Wyniki pisemnej pracy (lub prac) kontrolnej lub / i dodatkowo test sprawdzający wiedzę. W przypadku konieczności prowadzenia zajęć zdalnych zajęcia odbywać będą się na platformie Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Marzenna Cyzman-Eid, Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uposażenie studentów w słownik dyskursu literaturoznawczego i wykształcenie kompetencji interpretacyjnych. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia polegają na zapoznaniu studentów z fenomenem literatury w jej rodzajowym i gatunkowym zróżnicowaniu. Student/ka zapoznaje się z różnymi słownikami opisu zjawisk literackich, w tym z tym dominującym w polskim dyskursie literaturoznawczym, zyskując konieczną do interpretacji utworów literackich i tekstów teoretycznych świadomość badawczą. Zakres tematów w semestrze II: epika. |
|
Literatura: |
Obowiązują lektury z zakresu epiki i epickie utwory do interpretacji indywidualnie dobrane przez prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.