Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s1POL1Z-WDJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot rozpoczynający kurs językoznawstwa. Wskazana jest wiedza z zakresu nauki o języku nabyta na wcześniejszych etapach kształcenia.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie:

1) uczestnictwo w wykładzie - 15 godzin (1 ECTS)

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji - 4 godziny (0,5 ECTS)

3) samodzielne przygotowanie się do zaliczenia - 8 godzin (0,5 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: posługuje się podstawową terminologią opisów językowych - K_W01;

W2: wyjaśnia pojęcie języka naturalnego oraz charakteryzuje właściwości jemu przypisywane - K_W11;

W3: zna podsystemy języka i potrafi rozpoznawać elementy do nich należące - K_W13;

W4: opisuje główne paradygmaty badań lingwistycznych - K_W14.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: charakteryzuje miejsce nauki o języku na tle innych paradygmatów naukowych - K_U04.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: ma świadomość powiązań językoznawstwa z innymi dziedzinami wiedzy i charakteryzuje miejsce nauki o języku w różnych paradygmatach naukowych - K_K03.

Metody dydaktyczne:

Wykład wykorzystuje zasadniczo podające i eksponujące metody dydaktyczne, w sposób szczególny stosowany jest pokaz multimedialny oraz sproblematyzowana charakterystyka przedmiotu opisu.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Wykład ma za zadanie zaznajomić studentów z podstawami teoretycznymi i metodologicznymi językoznawstwa. Wprowadza pojęcia i wyjaśnia metody stosowane w dalszych studiach językoznawczych.

Pełny opis:

Prowadzony wykład inicjuje rozważania na temat języka realizowane na studiach polonistycznych, jak również wprowadza podstawową terminologię przydatną w procesie przyswajania wiedzy językoznawczej. W tym zakresie podejmowane są następujące zagadnienia szczegółowe:

1) Język naturalny - jego cechy i relacje do innych systemów semiotycznych; definicja języka; mówienie a język; system językowy i jego konwencjonalność; funkcje języka i wypowiedzi; pojęcie komunikacji językowej; problem konwencji i konwencjonalności elementów językowych.

2) Struktura systemu językowego; podsystem fonologiczny, morfologiczny, składniowy i ich wzajemne zależności; słownik a gramatyki; sposoby wyodrębniania jednostek różnych podsystemów językowych; mechanizmy tworzenia wyrażeń złożonych w obrębie różnych podsystemów; problem jednostki leksykalnej.

3) Metodologiczne problemy językoznawstwa; językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne; wewnętrzne i zewnętrzne; teoretyczne i opisowe; porównawcze i kontrastywne; Językoznawstwo teoretyczne i jego praktyczne zastosowanie - pedagogika językowa, kultura języka, językoznawstwo informatyczne; językoznawstwo a inne dziedziny nauki; językoznawstwo a badania nad sztuczną inteligencją.

4) Główne przełomy w językoznawstwie; paradygmaty nauki - indukcjonizm, weryfikacjonizm, falsyfikacjonizm, postmodernizm i ich przejawy w badaniach językoznawczych. Walka paradygmatów naukowych i ich wzajemne oddziaływanie.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. I. Bobrowski, Składniowy model polszczyzny, Kraków 2005.

2. I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

3. A. Bogusławski, O Zasadach rejestracji jednostek języka, Poradnik Językowy 1976, z. 8, s. 356-364.

4. A. Bogusławski, O pojęciu wyjaśniania i wyjaśnianiu w lingwistyce, Biuletyn PTJ XL, 1983, s. 45-51.

5. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

6. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

7. J. Lyons, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976.

8. M. Szupryczyńska, Wstęp do językoznawstwa, Toruń 1989.

9. P. Żmigrodzki, Metalingwistyka jako krytyka idei i tekstów językoznawczych, Polonica XXII-XXIII, s. 5-18.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. J. D. Apresjan, Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1971.

2. J. Bańczerowski, J. Pogonowski, T. Zgółka, Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982.

3. Grochowski M., 1993, Konwencje semantyczne a definiowanie wyrażeń językowych, Warszawa.

4. C. Lachur, Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.

5. M.A. Paveau, G. E. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, przekł. Iwona Piechnik, Kraków 2009.

6. L. Zawadowski, Lingwistyczna teoria języka, Warszawa 1966.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz sprawdzian końcowy w postaci testu zaliczany na zakończenie wykładu. Dodatkowo wiedza z zakresu wstępu do językoznawstwa egzekwowana jest w ramach egzaminu z gramatyki opisowej zdawanego przez studentów po II roku studiów. Zakładane efekty kształcenia są weryfikowane w następujący sposób:

Zaliczenie końcowe (test) - W1, W2, W3, W4, U1;

Aktywne uczestnictwo - K1.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Wiśniewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

w cyklu 2020/2021 wykład ze wstępu do językoznawstwa prowadzony jest w trybie zdalnym na platformie Microsoft Teams w poniedziałki w godzinach od 15.50 do 16.35.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisanego przez słuchaczy w czasie ostatniego wykładu. Sprawdzian zorganizowany zostanie jako zadanie przesłane studentom na wspomnianej wyżej platformie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)