Historia literatury polskiej XIX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s1POL2Z-HLPDZ-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej XIX w. |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs historii literatury od średniowiecza do oświecenia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS, z tego: 2,5 pkt ECTS za udział w zajęciach i za konsultacje z osobą prowadzącą; 0,5 pkt ECTS za pracę własną: przygotowanie się do zajęć, przygotowywanie prezentacji, przygotowanie pracy semestralnej. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka: W1: ma podstawową wiedzę na temat problematyki historycznoliterackiej i ideowej XIX wieku, zna wybrane utwory literackie autorów polskich oraz europejskich w kontekście historycznym; rozpoznaje zjawiska charakterystyczne dla XIX wieku (K_W01, K_W04); W2: definiuje podstawowe pojęcia związane z prądami estetycznymi XIX wieku, z krytyką literacką, publicystyką, teorią poznania oraz historiozofią (K_W06). W3: posiada wiedzę na temat „literackiej mapy” XIX wieku, wpływu historii i filozofii na literaturę dziewiętnastowieczną (K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka: U1: potrafi samodzielnie analizować teksty literackie powstałe w XIX wieku, uwzględniając ich kontekst historyczny oraz kulturowy (K_U02); U2: nabywa umiejętności pisania tekstów oraz formułowania wypowiedzi ustnych na temat literatury XIX wieku, dostosowuje metodę interpretacji do wybranych utworów; potrafi swoje sądy uargumentować, posługując się wiedzą na temat literatury (K_U10); U3: potrafi budować komunikatywne narracje w formie pisemnej (praca semestralna), jak i ustnej. Ma umiejętność posługiwania się zarówno profesjonalnym językiem dziedziny (precyzyjne operowanie terminami takimi jak historiozofia, poemat dygresyjny), jak i przedstawiania literatury dziewiętnastowiecznej w sposób przystępny dla laika (K_U18). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka: K1: ma świadomość rangi literatury polskiej XIX wieku, samodzielnie rozwija zdobytą na zajęciach wiedzę o zjawiskach z zakresu literatury polskiej i europejskiej (K_K01); K2: odpowiedzialnie formułuje wypowiedzi pisemne, kierując się podstawowymi zasadami etyki zawodowej, pisze pracę semestralną samodzielnie i rzetelnie zaznacza źródła, odwołania, cytaty etc.; wykazuje się kompetencjami budowania klarownych i komunikatywnych wypowiedzi ustnych jak i w formie pisemnej (K_K08, K_K13). |
Metody dydaktyczne: | seminaryjna, prezentacja i opis materiałów ikonograficznych, opowiadanie, studium przypadku, dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dzielą się na dwie części jedna poświęcona jest lit. romantyzmu (30 godz.), druga - lit. pozytywizmu (30 godz.). Konwersatorium ma pokazać literaturę XIX wieku w szerokiej perspektywie: postulaty ideowe i estetyczne na przykładach analizy i interpretacji utworów literackich i rozpraw krytycznoliterackich. Następnie - wprowadzić interpretację utworów, które wyrażały główne idee romantyzmu i pozytywizmu (przede wszystkim historiozoficzne) i ilustrują najważniejsze konwencje gatunkowe. |
Pełny opis: |
Na zajęciach będą omawiane następujące zagadnienia dotyczące literatury polskiej XIX wieku: - Dyskurs romantyczny, rozprawy programowe. - Koncepcja miłości romantycznej. - Romantyczne rozumienie natury. - Język poetycki romantyzmu. - Szaleństwa romantycznego indywidualizmu. - Dramat romantyczny. - Romantyczny kosmos. - Dylematy nowoczesności romantycznej. - Romantyczne kontynuacje i przełom pozytywistyczny. - Poezja postyczniowa wobec tradycji romantycznej i pytań współczesności. Spór o wizję historii. - Literatura tendencyjna. Kwestia kobieca w powieści. - Proza historyczna. - Literatura zesłańcza (zsyłkowa). Martyrologia i egzotyka . - Naturalizm i „kwestia chłopska” w powieści. - Zapowiedzi modernizmu. Powieść psychologiczna. |
Literatura: |
Wybrane utwory literackie powstałe w XIX wieku. Literatura uzupełniająca: - A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm; - M. Janion, Gorączka romantyczna; - M .A. Abrams, Zwierciadło i Lampa; - Słownik literatury polskiej XIX wieku (wybrane hasła); - Słownik polskiej krytyki literackiej (wybrane hasła); - Manifesty romantyzmu. Antologia (red. A. Kowalczykowa); - Idee programowe romantyków polskich (oprac. A. Kowalczykowa); - B. Dopart, "Polski romantyzm i wiek XIX", Kraków 2013; - Wybrane teksty literackie w opracowaniach w serii: Biblioteka Narodowa (Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, Norwid) oraz literatura szczegółowa podmiotowa wskazywana w trakcie wykładu. - G. Borkowska, Pozytywiści i inni. A. Witkowska, Wielkie stulecie Polaków, 1987 (tu: Po 1863). - Obraz literatury polskiej XIX wieku, seria IV: Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu, t. 1-4. Zarysy monograficzne poszczególnych pisarzy i krytyków wymienionych wyżej w punkcie A.I. (przejrzeć). - J. Kulczycka-Saloni, Pozytywizm, 1971, (Biblioteka "Polonistyki"). |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywne uczestnictwo w zajęciach, - systematyczne przygotowywanie się do zajęć, - zaliczenie w formie pracy pisemnej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.