Historia literatury polskiej – literatura romantyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s1POL2Z-HLPRM-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej – literatura romantyzmu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 21 - filologia polska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS 1 punkt- udział w zajęciach 2 punkty - przygotowywanie się do zajęć, pisanie pracy zaliczeniowej |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student(ka) ma zaawansowaną wiedzę o genologi oraz twórczości wybranych autorów i autorek epoki romantyzmu oraz o powiązaniach literatury romantycznej z filozofią, sztuką tego czasu; ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój literatury polskiego romantyzmu (wraz z tłem europejskim) K_W: 04, 06, 08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student(ka)potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę K_U: 03; Potrafi interpretować z zastosowaniem odpowiednich metod i pracować w zespole, przyjmując różne role i umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze K_U: 08, 10 Umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów K_U12 Umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii K_U13 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków; rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców zabierających głos np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań, kongresów, konferencji itp. oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej K_U17, 20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju; docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie K_K: 01, 03 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią część kursu historii literatury polskiej, poświęcone są literaturze epoki romantyzmu. Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z problematyką historycznoliteracką, horyzontem ideowym oraz zagadnieniami estetycznymi i genologicznymi reprezentatywnymi dla literatury polskiej pierwszej połowy XIX wieku. |
Pełny opis: |
W zakres problemowy konwersatorium wchodzą między innymi następujące zagadnienia (zagadnienia do wyboru: w poszczególnych grupach zagadnienia wybierane są przez prowadzących, prowadzący mogą też zaproponować do omówienia inne - niewymienione poniżej - kwestie związane z historią literatury polskiej): Nurty antyracjonalistyczne w filozofii XVIII wieku (tendencje antycywilizacyjne Rousseau) i ich rola w przygotowaniu romantyzmu. Wpływ Wielkiej Rewolucji Francuskiej na przemiany polityczne, społeczne, kulturowe w Europie – rola tych przemian w przygotowaniu romantyzmu. Filozofia niemieckiego idealizmu (Fichte, Schelling, Hegel) jako jedna z części składowych ideologii romantyzmu. Intuicja jako narzędzie poznania. Romantyczna koncepcja człowieka. Świat psychiczny jednostki: kult geniuszu i poety, idea swobody twórczej. Indywidualizm romantyczny. Postawa buntu. „Choroby wieku”: werteryzm, reneizm, bajronizm. Romantyczna natura. Regionalizm romantyczny. Ludowość. Romantyczne odkrycie historii. Historyzm romantyczny. Problematyka narodowa w literaturze polskiego romantyzmu. Mesjanizm – wersje: „rewolucyjna i „organicznikowska”. Mistycyzm. Romantyczna historiozofia. Nowe kategorie teorii sztuki. Wielość ideałów estetycznych. Walka z klasycznym normatywizmem. Problematyka genologiczna: synkretyzm romantyczny, pojęcie formy otwartej, gatunki literackie reprezentatywne dla epoki romantyzmu. (W ramach konwersatorium z historii literatury romantyzmu wykładowcy proponują autorskie bloki tematyczne). |
Literatura: |
Wskazywana w sylabusie konwersatorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się ocena z pracy bieżącej i praca zaliczeniowej. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska, Mirosław Strzyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Pniewski, Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | Julia Kuffel, Dariusz Pniewski, Mirosław Strzyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | Paulina Abriszewska, Mirosław Strzyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.