Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kultura wypowiedzi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s1POL3L-KUW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura wypowiedzi
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty kierunkowe - 32 - filologia polska s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczony przedmiot "kultura języka".

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie:

1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji - 5 godzin (0,2 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć oraz do zaliczenia - 60 godzin (1,8 ECTS).

Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: zna podstawowe błędy semantyczne - K_W13;

W2: stosuje typologię błędów semantycznych do analizy faktów pozanormatywnych - K_W16;

W3: rozumie konieczność kierowania się zasadami i normami etycznymi w komunikacji językowej - K_W23.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: formułuje w mowie i na piśmie opinie na temat poprawności językowej tekstów języka, korzystając z kompendiów poprawnościowych oraz opublikowanych wyników badań - K_U10;

U2: trafnie rozpoznaje wypowiedzi wartościujące i potrafi się przed mini bronić - K_U19.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: potrafi nawiązać kontakt z rozmówcą w mowie i w piśmie poprzez poprawnie sformułowane komunikaty językowe - K_K13.

Metody dydaktyczne:

Prowadzący wykorzystuje w trakcie zajęć różne metody podające, eksponujące i poszukujące.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej).

Pełny opis:

Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi.

2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie).

3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność).

4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia).

5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi).

6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna).

7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne).

8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej.

9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym).

10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka,

Warszawa 2000.

Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.

H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008.

A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki uzyskania zaliczenia:

1. Obecność na zajęciach: w ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieobecności; jeżeli student przekroczy podany limit, jest zobowiązany do zaliczenia wszystkich nieobecności (sposób zaliczenia ustalany jest indywidualnie z prowadzącym).

2) Praca na zajęciach (zapoznawanie się z lekturą, udział w dyskusjach, przygotowanie i zreferowanie zagadnienia wyznaczonego przez prowadzącego itp.) - 40% oceny końcowej.

3) Zaliczenie pisemnego sprawdzianu pod koniec semestru (60% oceny końcowej)

Zakładane efekty kształcenia weryfikowane są przez ocenę pracy studenta na zajęciach oraz pisemnym sprawdzianem pod koniec semestru.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kulwicka-Kamińska, Sebastian Żurowski
Prowadzący grup: Sebastian Żurowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej).

Pełny opis:

Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi.

2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie).

3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność).

4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia).

5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi).

6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna).

7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne).

8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej.

9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym).

10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka,

Warszawa 2000.

Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.

H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008.

A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008.

Uwagi:

Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu z zakresu poprawności językowej (leksyka i semantyka).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kulwicka-Kamińska, Barbara Linsztet-Kuczkowska
Prowadzący grup: Barbara Linsztet-Kuczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej).

Pełny opis:

Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi.

2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie).

3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność).

4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia).

5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi).

6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna).

7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne).

8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej.

9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym).

10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka,

Warszawa 2000.

Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.

H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008.

A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008.

Uwagi:

Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu z zakresu poprawności językowej (leksyka i semantyka).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kamper-Warejko, Joanna Kulwicka-Kamińska
Prowadzący grup: Joanna Kamper-Warejko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej).

Pełny opis:

Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi.

2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie).

3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność).

4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia).

5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi).

6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna).

7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne).

8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej.

9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym).

10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka,

Warszawa 2000.

Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.

H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008.

A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008.

Uwagi:

Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu z zakresu poprawności językowej (leksyka i semantyka).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)