Literatura najnowsza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s1POL3L-LTNA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura najnowsza |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 32 - filologia polska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna orientacja w periodyzacji literatury polskiej; znajomość ogólna polskiej tradycji literackiej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 4 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 100 godzin pracy, z tego: 2 pkt. ECTS za godziny kontaktowe (zajęcia i konsultacje z osobą prowadzącą; 2 pkt ECTS za bieżące przygotowanie się do zajęć (lekturę tekstów), przygotowanie referatu/prezentacji oraz napisanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie innej formy zaliczenia. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka ma zaawansowaną wiedzę o literaturze polskiej obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (w zakresie problematyki konwersatorium), w szczególności zna i charakteryzuje twórczość wybranych pisarzy polskich tworzących po 1989 roku – KW_04. W2: Student/ka zna w stopniu zaawansowanym wybrane zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa (w zakresie problematyki konwersatorium) – K_W05 W3: Student/ka orientuje się w powiązaniach filologii polskiej z pokrewnymi naukami humanistycznymi (w zakresie problematyki konwersatorium) – K_W06 W4: Student/ka ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój kultury polskiej (w zakresie problematyki konwersatorium) – K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student/ka rozpoznaje różne rodzaje tekstów kultury oraz potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod – K_U03 U2: student/ka potrafi odpowiednio wyznaczyć priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania – K_U09 U3: student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze – K_U10 U4: student/ka umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów – K_U12 U5: student/ka umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod – K_U13 U6: student/ka posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł – K_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju – K_K01 K2: student/ka docenia tradycję i polskie dziedzictwo kulturowe, ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie – K_K03 K3: student/ka potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych – K_K08 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone polskiej literaturze od 1989 roku obejmują wybrane zjawiska obserwowane w aktualnym obiegu literackim w zakresie liryki, prozy narracyjnej lub dramatu (zależnie od cyklu dydaktycznego i grupy konwersatoryjnej). |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone literaturze najnowszej obejmują wybrane zjawiska obserwowane w aktualnym obiegu literackim (krajowym i emigracyjnym) w zakresie prozy narracyjnej (powieść, opowiadanie - również prozaicy debiutujący przed r. 1989), liryki (zwłaszcza poeci debiutujący po r. 1989) lub dramatu (kontynuacje i debiuty). Tematykę konwersatorium w danym cyklu nauczania określa prowadzący (zob. zakres tematów dla poszczególnych grup). |
Literatura: |
Opracowania ogólne: P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, Kraków 2000. A. Legeżyńska, P. Śliwiński, Poezja polska po 1968 roku, Warszawa 2000 (tu zwłaszcza: część III. Po przełomie). Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie, red. A. Galant i I. Iwasiów, Szczecin 2008. Literatura polska 1990-2000, red. T. Cieślak i K. Pietrych, t. 1-2, Kraków 2002. Opracowania szczegółowe związane z tematyką zajęć w danej grupie podaje prowadzący (zob. wykaz literatury dla poszczególnych grup). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: a) bieżąca praca studentów (przygotowanie się do zajęć, znajomość zadanych tekstów, aktywność podczas zajęć, udział w dyskusjach) (W1, W4, U1, U4, U5, U6, K1, K2); b) przygotowanie i przedstawienie prezentacji zagadnień wskazanych przez prowadzącego (np. sylwetek pisarek/pisarzy) (W1, U2, U3, U6, K1, K3); c) pisemna praca semestralna albo prezentacja: interpretacja utworu literackiego lub omówienie określonego zagadnienia dotyczącego polskiej literatury najnowszej (nie prezentowanego na zajęciach) (W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U5, U6, K1, K3). Frekwencja: student/ka może opuścić dwa spotkania w semestrze, niezależnie od przyczyny. Większa liczba nieobecności powoduje konieczność indywidualnego zaliczenia materiału z WSZYSTKICH opuszczonych zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Madyda, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Aleksander Madyda, Marcin Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W razie konieczności prowadzenia konwersatorium w formie zdalnej, zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym, asynchronicznym lub łączonym z wykorzystaniem następujących technik: platforma e-learningowa Moodle UMK; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams, przy użyciu odpowiednich metod dydaktycznych (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależnie od cyklu: Metody dydaktyczne w kształceniu online). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Marcin Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W razie konieczności prowadzenia konwersatorium w formie zdalnej, zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym, asynchronicznym lub łączonym z wykorzystaniem następujących technik: platforma e-learningowa Moodle UMK; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams, przy użyciu odpowiednich metod dydaktycznych (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależnie od cyklu: Metody dydaktyczne w kształceniu online). https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a58e8d73bc1b44630af2ff85cc1aeee3a%40thread.tacv2/conversations?groupId=70b1d8cc-c38b-46df-8a0f-90accd9e9b3c&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Marcin Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Marcin Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.