Edytorstwo w przestrzeni cyfrowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1Z-EWPC-EC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna
|
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo w przestrzeni cyfrowej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru w ramach specjalności/specjalizacji - 11 - filologia polska s2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada około 40 godzin pracy, z tego: 1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godzin) oraz konsultacje z osobą prowadzącą, 0,5 pkt ECTS za pracę własną (10 godzin): przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Poprzez realizację zajęć student/ka: definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu edytorstwa elektronicznego, narzędzi 2.0, nowych technologii; zna podstawowe programy komputerowe, które wzbogacają i upraszczają pracę redaktora; zna elementy publikacji, które wpływają na jej czytelność: kroje czcionek, światło, specyfikę narzędzi multimedialnych (hipertekst, filmy, nagrania), ich morfologię i formę; zna różne formaty, w jakich można zapisywać materiały multimedialne oraz możliwości, jakie daje papier; zna mechanizmy czytania tekstów elektronicznych, co ma bezpośrednie przełożenia na metodologię ich budowania i projektowania. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka: potrafi korzystać z wybranych programów, wspomagających pracę redaktora; umie przekonwertować popularne formaty publikacji elektronicznych (MOBI, EBUP, PDF), a zwłaszcza tworzyć i edytować pliki pdf oraz wydobywać z nich teksty; umie tworzyć mapy myśli, grafiki informacyjne, infografiki, prezentacje, burze mózgów; potrafi kreatywnie ocenić i wybrać język, dizajn i projekt do odpowiedniego typu publikacji; potrafi rozplanować elementy publikacji, dobrać czcionkę mając na celu optymalizację czytelności tekstu. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Poprzez realizację przedmiotu student/ka zdobywa dodatkowe kompetencje: docenia i rozumie znaczenie nowych technologii w edytorstwie; ma zdanie i potrafi wypowiedzieć się na temat przyszłości publikacji tradycyjnych (papierowych) w dobie rozwoju nowoczesnych technologii. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora. |
Literatura: |
A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006. Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002. Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2. Darnton R., The case of books, New York 2010. Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009. Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009. Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012. Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006. Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006. Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013. Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001. Przyszłość książki, Warszawa 2013. Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013. Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009. Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005. Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009. Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999. W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012. Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
bieżące przygotowanie do zajęć: K_W01; K_W02; K_K05; K_K11. wykonywanie ćwiczeń praktycznych, aktywność: K_W10; K_U01; K_U09; K_U10; K_U13; K_U15. samodzielna praca na zajęciach: K_W11; K_U01; K_K11. praca zaliczeniowa: K_W01; K_W10; K_U01; K_U09; K_U10; K_U13; K_U14; K_U15; K_K11. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | Joanna Uzdowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora. |
|
Literatura: |
A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006. Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002. Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2. Darnton R., The case of books, New York 2010. Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009. Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009. Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012. Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006. Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006. Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013. Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001. Przyszłość książki, Warszawa 2013. Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013. Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009. Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005. Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009. Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999. W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012. Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Strzyżewski, Joanna Uzdowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Uzdowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora. |
|
Literatura: |
A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006. Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002. Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2. Darnton R., The case of books, New York 2010. Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009. Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009. Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012. Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006. Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006. Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013. Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001. Przyszłość książki, Warszawa 2013. Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013. Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009. Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005. Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009. Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999. W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012. Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kaczmarek, Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora. |
|
Literatura: |
A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006. Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002. Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2. Darnton R., The case of books, New York 2010. Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009. Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009. Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012. Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006. Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006. Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013. Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001. Przyszłość książki, Warszawa 2013. Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013. Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009. Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005. Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009. Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999. W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012. Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.