Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edytorstwo w przestrzeni cyfrowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s2POL1Z-EWPC-EC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edytorstwo w przestrzeni cyfrowej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru w ramach specjalności/specjalizacji - 11 - filologia polska s2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Student/ka uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada około 40 godzin pracy, z tego:

1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godzin) oraz konsultacje z osobą prowadzącą,

0,5 pkt ECTS za pracę własną (10 godzin): przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych.


Efekty uczenia się - wiedza:

Poprzez realizację zajęć student/ka:

definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu edytorstwa elektronicznego, narzędzi 2.0, nowych technologii;

zna podstawowe programy komputerowe, które wzbogacają i upraszczają pracę redaktora;

zna elementy publikacji, które wpływają na jej czytelność: kroje czcionek, światło, specyfikę narzędzi multimedialnych (hipertekst, filmy, nagrania), ich morfologię i formę;

zna różne formaty, w jakich można zapisywać materiały multimedialne oraz możliwości, jakie daje papier;

zna mechanizmy czytania tekstów elektronicznych, co ma bezpośrednie przełożenia na metodologię ich budowania i projektowania.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończeniu przedmiotu student/ka:

potrafi korzystać z wybranych programów, wspomagających pracę redaktora;

umie przekonwertować popularne formaty publikacji elektronicznych (MOBI, EBUP, PDF), a zwłaszcza tworzyć i edytować pliki pdf oraz wydobywać z nich teksty;

umie tworzyć mapy myśli, grafiki informacyjne, infografiki, prezentacje, burze mózgów;

potrafi kreatywnie ocenić i wybrać język, dizajn i projekt do odpowiedniego typu publikacji;

potrafi rozplanować elementy publikacji, dobrać czcionkę mając na celu optymalizację czytelności tekstu.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Poprzez realizację przedmiotu student/ka zdobywa dodatkowe kompetencje:

docenia i rozumie znaczenie nowych technologii w edytorstwie;

ma zdanie i potrafi wypowiedzieć się na temat przyszłości publikacji tradycyjnych (papierowych) w dobie rozwoju nowoczesnych technologii.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- panelowa
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora.

Literatura:

A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006.

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2.

Darnton R., The case of books, New York 2010.

Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012.

Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009.

Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012.

Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012.

Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.

Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006.

Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001.

Przyszłość książki, Warszawa 2013.

Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013.

Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009.

Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005.

Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009.

Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012.

Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011.

Metody i kryteria oceniania:

bieżące przygotowanie do zajęć: K_W01; K_W02; K_K05; K_K11.

wykonywanie ćwiczeń praktycznych, aktywność: K_W10; K_U01; K_U09; K_U10; K_U13; K_U15.

samodzielna praca na zajęciach: K_W11; K_U01; K_K11.

praca zaliczeniowa: K_W01; K_W10; K_U01; K_U09; K_U10; K_U13; K_U14; K_U15; K_K11.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Strzyżewski
Prowadzący grup: Joanna Uzdowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora.

Literatura:

A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006.

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2.

Darnton R., The case of books, New York 2010.

Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012.

Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009.

Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012.

Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012.

Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.

Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006.

Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001.

Przyszłość książki, Warszawa 2013.

Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013.

Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009.

Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005.

Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009.

Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012.

Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Strzyżewski, Joanna Uzdowska
Prowadzący grup: Joanna Uzdowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora.

Literatura:

A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006.

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2.

Darnton R., The case of books, New York 2010.

Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012.

Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009.

Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012.

Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012.

Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.

Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006.

Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001.

Przyszłość książki, Warszawa 2013.

Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013.

Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009.

Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005.

Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009.

Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012.

Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kaczmarek, Mirosław Strzyżewski
Prowadzący grup: Katarzyna Kaczmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest poświęcony problematyce dotyczącej pracy redaktora w świecie elektronicznym, wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przydatnych w pracy redaktora oraz możliwościom, jakie niesie współpraca redaktorów w trybie on-line. Zajęcia wprowadzają w zagadnienia roli nowoczesnych technologii dla rozwoju edytorstwa naukowego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z opracowaniem publikacji, wykorzystując narzędzia elektroniczne, z najważniejszymi zagadnieniami i terminologią, związaną z nowymi technologiami. Studenci zapoznają się z typami publikacji (tekstami w Internecie, hipertekst). Zajęcia mają charakter praktyczny – prezentują programy multimedialne, będące pomocne w pracy redaktora. Na zajęciach zostanie zaprezentowana specyfika narzędzi multimedialnych, ich kreatywne wykorzystanie podczas opracowania tekstu, formaty, w jakich można je zapisywać. Zostaną także zaprezentowane zagadnienia związane z czytelnością tekstów publikowanych w sieci oraz z multimedialnym warsztatem edytora.

Literatura:

A companion to digital literary studies, ed. by R. Siemens and S. Schreibman, London 2006.

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji?, Warszawa 2007.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

Czasopisma: 2+3D, Graphis, Novum, Print, Control Print nr 1, 2.

Darnton R., The case of books, New York 2010.

Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012.

Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2009.

Mitchell M., Wightman S., Typografia książki, Kraków 2012.

Narbutowicz P., Sprzedać książkę po okładce, Warszawa 2012.

Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.

Olson, David R., Papierowy świat, Warszawa 2006.

Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.

Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2001.

Przyszłość książki, Warszawa 2013.

Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak, Gdańsk 2013.

Tekst (w) sieci. T.1, 2, red. nauk. D. Ulicka, Warszawa 2009.

Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005.

Type. A visual history of typefaces and graphic styles, ed. by Cees W. de Jong, Köln 2009.

Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999.

W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komzy, Wrocław 2012.

Wi(e)dzieć. Wybór najważniejszych tekstów i dizajnie, pod red. P. Dębowskiego, J. Mrowczyka, Kraków 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)