Historia literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1Z-HL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Na poziomie studiów pierwszego stopnia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student otrzymuje 4 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 100 g. pracy, z tego: 1 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 g. pracy) 3 pkt ECTS za pracę własną: samokształcenie, sporządzanie notatek, konsultacje z osobą prowadzącą. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: 1. zna podstawową terminologię literaturoznawczą – szczególnie historycznoliteracką, rozumie jej źródła, jak również potrafi się nią posługiwać (K_W01) 2. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych problemów historii literatury polskiej w ich kulturowych uwarunkowaniach (K_W03) 3. posiada pogłębioną wiedzę o procesie historycznoliterackim i głównych tendencjach rozwojowych literatury polskiej – od średniowiecza po XXI wiek (K_W04) 4. posiada pogłębioną wiedzę o pozaliterackich (historycznych, kulturowych) kontekstach literatury polskiej – kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (K_W04) 5. ma pogłębioną wiedzę o swoistości metod historycznoliterackiej analizy oraz interpretacji tekstów literatury polskiej (K_W05). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. integruje wiedzę o literaturze polskiej z wiedzą o jej kontekście stanowionym przemianami kultury oraz dziejami politycznymi (K_U01) 2. posiada pogłębione umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich z różnych okresów literatury polskiej – ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich (K_U02) 3. potrafi wykorzystać oraz zintegrować wiedzę o literaturze polskiej z dziejami politycznymi Polski (K_U04) 4. wskazuje elementy ramy tekstu oraz charakteryzuje mechanizmy służące jego spójności (K_U09). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: 1. ma świadomość zakresu i statusu literatury polskiej, jej miejsca w kulturze polskiej (K_K01) 2. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zarazem jest świadom powinności poszerzania i pogłębiania ich (K_K02) 3. poprzez regularne samokształcenie wzmacnia swą wytrwałość w realizacji działań profesjonalnych w zakresie filologii polskiej (K_K06) 4. ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych; jest zdolny do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K09) 5. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie wielowiekowego dziedzictwa literatury polskiej (K_K12). |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Wykład jest pomyślany jako pogłębienie sekwencji zajęć historycznoliterackich studiów I stopnia. Niejako siłą rzeczy mogą zostać podjęte jedynie zagadnienia podstawowe i zarazem trudne. Najogólniejszym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dziejami literatury polskiej poprzez przekazanie im wiadomości na temat jej głównych problemów – pogłębionych i poszerzonych o materię metodologiczną. |
Pełny opis: |
Najogólniejszy porządek chronologiczny wykładu to historycznoliteracka oczywistość. Teksty stanowiące materię poszczególnych zajęć oraz problemy w owych tekstach zawarte nie wyczerpują bynajmniej tzw. „całości”, jaką powinna stawać się historia literatury polskiej – zważywszy liczbę spotkań: byłoby to niemożliwe. Innymi słowy: w głowach słuchaczy teksty podejmowane w toku zajęć z czasem coraz mocniej powinny współtworzyć pogłębiony obraz dziejów literatury polskiej. Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy tak o samej literaturze, jak też o jej zakorzenieniu w kulturze polskiej. Niepodobna abstrahować od wielorakiej materii historycznej (dzieje polityczne, problematyka religijna i społeczna). Wykład powinien być pomocny w czytaniu szczególnie tych tekstów, które jawią się jako trudne ze względu na „lukę” kulturową, oddzielającą nawet choćby dekady PRL od lat III RP. Wykład ma za zadanie: - przekazanie wiedzy o głównych problemach literatury i kultury polskiej - uświadomienie, że analizowane na wykładach teksty tworzyli ludzie, którzy przeważnie żyli w innych epokach, jednak są one czytane dziś – toteż przeszłość jakby istnieje w teraźniejszości (wiedzie swe życie po życiu) - wykształcenie umiejętności dostrzegania problemów w tych tekstach, które mogą wydawać się od nich wolne (np. mowa Józefa Piłsudskiego podczas złożenia prochów Juliusza Słowackiego w krypcie wawelskiej – proza retoryczna). Problematyka kolejnych wykładów: 1. Historia literatury – podstawowe rozpoznania teoretyczne 2. Sztuka słowa a sztuka obrazu 3. Tragedia i emocje: "Odprawa posłów greckich" 4. Polska jako wyzwanie literatury: Stefan Żeromski - Wiesław Myśliwski 5. Mówca Józef Piłsudski 6. Witkacy Arystotelesem „podszyty”: mimesis i Czysta Forma 7. Wojna – poezja – biografia: Julian Przyboś w Gwoźnicy 8. Literatura i apokryficzna propaganda: Lenin, Stalin, Dzierżyński 9. Wspomnienia marca 1968: Sabina Baral, Lejb Fogelman 10. Krytyka literacka: Stanisława Barańczaka "Książki najgorsze" 11. Kontekstowe realia: Psalm stojących w kolejce i gospodarka niedoboru 12. Nowomowa – dowcip polityczny 13. Intertekstualność badań historycznoliterackich 14. Literaturoznawstwo a współczesna humanistyka 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura propedeutyczna: J. Tomkowski, Najkrótsza historia literatury polskiej, Warszawa 2015. J. Tomkowski, Dzieje literatury polskiej, Wrocław 2007. Literatura: J. Krzyżanowski, Dzieje literatury polskiej (dowolne wydanie). J. Krzyżanowski, Nauka o literaturze (dowolne wydanie) – wybór własny. H. Markiewicz, Głównie problemy wiedzy o literaturze (dowolne wydanie) – wybór własny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: - na ostatnim wykładzie pisemne zaliczenie w formie końcowego sprawdzianu kompetencji - pożądany warunek techniczny: wypowiedź pisana na papierze kancelaryjnym w linię - zostanie podanych pięć zagadnień - każda odpowiedź będzie oceniana samoistnie (0, 1/4, 1/2, 3/4, 1 punkt) - aby otrzymać ocenę dostateczną, należy zdobyć 2 i 3/4 punktu; ocenę dostateczną plus – 3 i ¼ punktu; ocenę dobrą – 3 i 3/4 punktu; ocenę dobry plus – 4 i ¼ punktu; ocenę bardzo dobrą – 4 i 1/2 punktu - czas sprawdzania prac zaliczeniowych: jeden tydzień - prace skażone błędami językowymi będą poprawiane w trybie indywidualnym – ich oceny zostaną wprowadzone do USOS po sprawdzianie podczas konsultacji egzaminatora. Praca zaliczeniowa pozwoli sprawdzić: - wiedzę na temat wybranych problemów literatury polskiej (K_W03) - wiedzę o pozaliterackich (historycznych oraz kulturowych) kontekstach literatury polskiej – kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (K_W04) - pogłębione umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich z różnych epok historycznoliterackich ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich (K_U02) - świadomość zakresu i statusu literatury polskiej oraz jej miejsca w kulturze (K_K01). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bizior-Dombrowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są pomyślane jako pogłębienie sekwencji zajęć historycznoliterackich studiów I stopnia. Niejako siłą rzeczy mogą zostać podjęte jedynie zagadnienia podstawowe i zarazem trudne. Najogólniejszym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dziejami literatury polskiej poprzez przekazanie im wiadomości na temat jej głównych problemów – pogłębionych i poszerzonych o materię metodologiczną. |
|
Pełny opis: |
Zob. informacje o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Wskazane przez prowadzącego grupę. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone przez prof. D. Kunstler-Langner w I sem. 2020-20121 odbywają się zdalnie na platformie MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.