Metodologia badań literackich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1Z-MBL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań literackich |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 11 - filologia polska s2 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zasób podstawowych informacji dotyczących dyskursu literaturoznawczego: podstawowe pojęcia (dzieło literackie, tekst, narracja, interpretacja, literaturoznawstwo etc.) i świadomość najczęściej problematyzowanych zjawisk (różne metody poznawania dzieła literackiego, różność definicji i strategii interpretacyjnych) |
Całkowity nakład pracy studenta: | 4 punkty ECTS 30 godzin dydaktycznych zajęć (1p) 90 godzin pracy indywidualnej - przygotowanie do zajęć (lektury) i do egzaminu (3p.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01; K_W02; K_W05; K_W07; K_W08 1. student zna terminologię literaturoznawczą używaną w dyskursie odnośnie do dzieła literackiego/interpretacji/zakresu i przedmiotu literaturoznawstwa, odróżnia pojęcia właściwe poszczególnym kierunkom metodologicznym; 2. ma poszerzoną wiedzę na temat miejsca filologii polskiej w systemie nauk humanistycznych oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami, nie tylko humanistycznymi; 3. ma poszerzoną wiedzę dotyczącą różnych metod interpretacji dzieł z różnych epok 4. ma dobrą orientację w problematyce teoretycznoliterackiej, zna podstawowe pytania, które stawiają poszczególne kierunki, ma poszerzoną wiedzę na temat wielości i różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii i szkół naukowych w literaturoznawstwie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U04; K_U08 1. potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu filologii polskiej oraz wiązać ją z problematyką innorodną (filozofia, w szczególności epistemologia, dyskursy właściwe innym filologiom, naukom humanistycznym) w celu interpretacji złożonych problemów literackich 2. potrafi dostrzec różnice miedzy poszczególnymi tendencjami metodologicznymi i antymetodologicznymi w literaturoznawstwie, jak również dyskutować o problemach dyskursu literaturoznawczego, dostrzegając jego różnorodność, wskazuje podobieństwa i różnice. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 1. student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, poszerzania wiedzy z zakresu szeroko pojętej humanistyki, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, umie także w sposób kulturalny dyskutować no złożonych problemach humanistycznych |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Metodologia badań literackich ma uposażyć studentów w wiedzę niezbędną do dokonania odpowiednio sfunkcjonalizowanej analizy i interpretacji utworów literackich. Dzieło literackie jest zatem ujmowane z perspektywy epistemologicznej, a interpretacja dzieła literackiego, jako wymierny efekt jego poznania, postrzegana jest przez pryzmat metody i celu podjętych czynności poznawczych. |
Pełny opis: |
Przedmiotem metodologii badań literackich są warunki, w jakich dokonuje się poznanie dzieła literackiego, a także typy jego interpretacji. Ukazaniu wszechstronnego epistemologicznego kontekstu utworu literackiego służy nie tylko analiza wybranych kierunków w badaniach literackich (jak np. strukturalizm, fenomenologia, hermeneutyka, dekonstrukcja), ale także badanie samych tekstów literackich, ujmowanych ze względu na różne możliwości ich aktualizacji przez czytelnika w kulturze. |
Literatura: |
Listy lektur, obejmujące pozycje wybrane przez osoby prowadzące zajęcia, zostaną udostępnione studentom jako wykaz lektur i zagadnień egzaminacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie; Metody praktyczne - ćwiczenia produkcyjne i przedmiotowe; Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, elementy wykładu konwersatoryjnego i problemowego. wykład problemowy. Po pierwszym semestrze - sprawdzian obejmujący materiał przedstawiony podczas zajęć, po drugim semestrze kursu - egzamin obejmujący całość materiału. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Prowadzący grup: | Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Metodologia badań literackich ma uposażyć studentów w wiedzę niezbędną do dokonania odpowiednio sfunkcjonalizowanej analizy i interpretacji utworów literackich. Dzieło literackie jest zatem ujmowane z perspektywy epistemologicznej, a interpretacja dzieła literackiego, jako wymierny efekt jego poznania, postrzegana jest przez pryzmat metody i celu podjętych czynności poznawczych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem metodologii badań literackich są warunki, w jakich dokonuje się poznanie dzieła literackiego, a także typy jego interpretacji. Ukazaniu wszechstronnego epistemologicznego kontekstu utworu literackiego służy nie tylko analiza wybranych kierunków w badaniach literackich (jak np. strukturalizm, fenomenologia, hermeneutyka, dekonstrukcja), ale także badanie samych tekstów literackich, ujmowanych ze względu na różne możliwości ich aktualizacji przez czytelnika w kulturze. |
|
Literatura: |
Listy lektur, obejmujące pozycje wybrane przez osoby prowadzące zajęcia, zostaną udostępnione studentom jako wykaz lektur i zagadnień egzaminacyjnych. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Skubaczewska-Pniewska, Justyna Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Justyna Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Metodologia badań literackich ma uposażyć studentów w wiedzę niezbędną do dokonania odpowiednio sfunkcjonalizowanej analizy i interpretacji utworów literackich. Dzieło literackie jest zatem ujmowane z perspektywy epistemologicznej, a interpretacja dzieła literackiego, jako wymierny efekt jego poznania, postrzegana jest przez pryzmat metody i celu podjętych czynności poznawczych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem metodologii badań literackich są warunki, w jakich dokonuje się poznanie dzieła literackiego, a także typy jego interpretacji. Ukazaniu wszechstronnego epistemologicznego kontekstu utworu literackiego służy nie tylko analiza wybranych kierunków w badaniach literackich (jak np. strukturalizm, fenomenologia, hermeneutyka, dekonstrukcja), ale także badanie samych tekstów literackich, ujmowanych ze względu na różne możliwości ich aktualizacji przez czytelnika w kulturze. |
|
Literatura: |
Listy lektur, obejmujące pozycje wybrane przez osoby prowadzące zajęcia, zostaną udostępnione studentom jako wykaz lektur i zagadnień egzaminacyjnych. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Prowadzący grup: | Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Metodologia badań literackich ma uposażyć studentów w wiedzę niezbędną do dokonania odpowiednio sfunkcjonalizowanej analizy i interpretacji utworów literackich. Dzieło literackie jest zatem ujmowane z perspektywy epistemologicznej, a interpretacja dzieła literackiego, jako wymierny efekt jego poznania, postrzegana jest przez pryzmat metody i celu podjętych czynności poznawczych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem metodologii badań literackich są warunki, w jakich dokonuje się poznanie dzieła literackiego, a także typy jego interpretacji. Ukazaniu wszechstronnego epistemologicznego kontekstu utworu literackiego służy nie tylko analiza wybranych kierunków w badaniach literackich (jak np. strukturalizm, fenomenologia, hermeneutyka, dekonstrukcja), ale także badanie samych tekstów literackich, ujmowanych ze względu na różne możliwości ich aktualizacji przez czytelnika w kulturze. |
|
Literatura: |
Listy lektur, obejmujące pozycje wybrane przez osoby prowadzące zajęcia, zostaną udostępnione studentom jako wykaz lektur i zagadnień egzaminacyjnych. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.