Teoria tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1Z-TT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria tekstu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 30 godz. + konsultacje: 10 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie lektur dodatkowych i Internetu): 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zdobywając wiedzę związaną z fundamentalnymi prawidłowościami w zakresie budowy tekstu, student nabywa pogłębionej wiedzy z zakresu językoznawstwa (K_W06) a także o terminologii i metodologii badań w dziedzinie tekstologii (K_W09), która nie jest jednak celem samym w sobie, lecz wiąże się z istotnym dla działania praktycznego (K_W03). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W ramach samodzielnej pracy nad zdobywaniem wiedzy i przygotowaniem prac zaliczeniowych student potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów oraz przygotować prezentację (K_U14), a także nabywa umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania do konkretnych tematów pracy (K_U06) oraz argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W trakcie prac na sali i pracy samodzielnej student uczy się rozpoznawać poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, nabywa sumienności i zdolności zarządzania swoim czasem i szanowania czasu innych (potrafi odpowiednio określić priorytety realizowanego przez siebie lub innych zadania, co jest widoczne np. w terminowym oddawaniu prac) (K_K01, K_K03). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Kurs podaje podstawową wiedzę o tekście jako wieloaspektowym zjawisku językowym; podaje także inwentarz środków językowych o funkcji wskaźników spójności tekstu w języku polskim. |
Pełny opis: |
I. Istota spójnego tekstu. 1. Struktura komunikacyjna, semantyczna i gramatyczna tekstu. 2. Teliczność tekstu: cel i przesłanie nadawcy. 3. Spójność tekstu: koherencja i kohezja - zasada progresji; zasada niepowtarzania treści identycznych; wskaźniki kohezji - anafora i katafora. 4. Pozostałe charakterystyki tekstu: informacyjność, intertekstowość. 5. Podstawowe elementy treści i ich oznaczanie: przedmiot, temat, istotna informacja. 6. Tekst i mikrotekst. II. Style - funkcjonalne odmiany języka z punktu widzenia struktury tekstu. Zestawy środków językowych specyficznych dla poszczególnych odmian. 1. Językowe wykładniki przedmiotu w spójnym tekście. „Łańcuchy nominacji”. 2. Językowe wykładniki tematu w spójnym tekście. 3. Językowe wykładniki pozostałych elementów treści w spójnym tekście: stany i zdarzenia; relacja; emocje i oceny. 4. Językowe wykładniki hierarchii komunikatywnej w spójnym tekście. |
Literatura: |
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993. R. de Beaugrand, W. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa 1990. Tekstologia, cz. I i II, red. J. Bartmiński, St. Niebrzegowska-Bartmińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. [dla korzystających z języka angielskiego:] T. A. Van Dijk, Some Aspects of Text Grammars. Hague 1972. [dla korzystających z języka rosyjskiego:] Г. Москальская, Грамматика текста, Москва 1981. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wiedzy i umiejętności odbywa się na podstawie uprzednio przygotowanej pracy pisemnej dotyczącej określonego parametru spójnego tekstu, dla którego zilustrowania student powinien samodzielnie znaleźć przykłady w tekstach; dodatkowo w formie ustnej – na podstawie rozmowy nad zadaniem oraz innych zagadnień (w razie potrzeby – według uznania egzaminatora). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bizior-Dombrowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs podaje podstawową wiedzę o tekście jako wieloaspektowym zjawisku językowym; podaje także inwentarz środków językowych o funkcji wskaźników spójności tekstu w języku polskim. |
|
Pełny opis: |
I. Istota spójnego tekstu. 1. Struktura komunikacyjna, semantyczna i gramatyczna tekstu. 2. Teliczność tekstu: cel i przesłanie nadawcy. 3. Spójność tekstu: koherencja i kohezja - zasada progresji; zasada niepowtarzania treści identycznych; wskaźniki kohezji - anafora i katafora. 4. Pozostałe charakterystyki tekstu: informacyjność, intertekstowość. 5. Podstawowe elementy treści i ich oznaczanie: przedmiot, temat, istotna informacja. 6. Tekst i mikrotekst. II. Style - funkcjonalne odmiany języka z punktu widzenia struktury tekstu. Zestawy środków językowych specyficznych dla poszczególnych odmian. 1. Językowe wykładniki przedmiotu w spójnym tekście. „Łańcuchy nominacji”. 2. Językowe wykładniki tematu w spójnym tekście. 3. Językowe wykładniki pozostałych elementów treści w spójnym tekście: stany i zdarzenia; relacja; emocje i oceny. 4. Językowe wykładniki hierarchii komunikatywnej w spójnym tekście. |
|
Literatura: |
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993. R. de Beaugrand, W. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa 1990. Tekstologia, cz. I i II, red. J. Bartmiński, St. Niebrzegowska-Bartmińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. [dla korzystających z języka angielskiego:] T. A. Van Dijk, Some Aspects of Text Grammars. Hague 1972. [dla korzystających z języka rosyjskiego:] Г. Москальская, Грамматика текста, Москва 1981. |
|
Uwagi: |
Alternatywna forma realizacji procesu dydaktycznego, do zastosowania w przypadku konieczności przejścia na system zdalny - synchronicznie za pomocą komunikatora MT. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bizior-Dombrowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kruszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs podaje podstawową wiedzę o tekście jako wieloaspektowym zjawisku językowym; podaje także inwentarz środków językowych o funkcji wskaźników spójności tekstu w języku polskim. |
|
Pełny opis: |
I. Istota spójnego tekstu. 1. Struktura komunikacyjna, semantyczna i gramatyczna tekstu. 2. Teliczność tekstu: cel i przesłanie nadawcy. 3. Spójność tekstu: koherencja i kohezja - zasada progresji; zasada niepowtarzania treści identycznych; wskaźniki kohezji - anafora i katafora. 4. Pozostałe charakterystyki tekstu: informacyjność, intertekstowość. 5. Podstawowe elementy treści i ich oznaczanie: przedmiot, temat, istotna informacja. 6. Tekst i mikrotekst. II. Style - funkcjonalne odmiany języka z punktu widzenia struktury tekstu. Zestawy środków językowych specyficznych dla poszczególnych odmian. 1. Językowe wykładniki przedmiotu w spójnym tekście. „Łańcuchy nominacji”. 2. Językowe wykładniki tematu w spójnym tekście. 3. Językowe wykładniki pozostałych elementów treści w spójnym tekście: stany i zdarzenia; relacja; emocje i oceny. 4. Językowe wykładniki hierarchii komunikatywnej w spójnym tekście. |
|
Literatura: |
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993. R. de Beaugrand, W. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa 1990. Tekstologia, cz. I i II, red. J. Bartmiński, St. Niebrzegowska-Bartmińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. [dla korzystających z języka angielskiego:] T. A. Van Dijk, Some Aspects of Text Grammars. Hague 1972. [dla korzystających z języka rosyjskiego:] Г. Москальская, Грамматика текста, Москва 1981. |
|
Uwagi: |
Alternatywna forma realizacji procesu dydaktycznego, do zastosowania w przypadku konieczności przejścia na system zdalny - synchronicznie za pomocą komunikatora MT. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.